iFLEET » Aktuality » Aby auta nemizela
Počet registrovaných krádeží motorových vozidel u nás každoročně klesá. To je jistě dobrá zpráva, neznamená však, že by se auta, včetně těch firemních, nekradla. Trvalé snižování počtu krádeží je dáváno do spojitosti se stále lepším zabezpečením...
Počet registrovaných krádeží motorových vozidel u nás každoročně klesá. To je jistě dobrá zpráva, neznamená však, že by se auta, včetně těch firemních, nekradla. Trvalé snižování počtu krádeží je dáváno do spojitosti se stále lepším zabezpečením automobilů, a proto se vyplatí věnovat mu patřičnou pozornost.
Odcizení vozu přinese vždy problémy a přímé i nepřímé finanční ztráty. Ano, na trhu jsou dnes pojistky s takzvaným GAP (Garanteed Asset Protection), díky kterým lze získat od pojišťovny peníze v hodnotě nového vozu, i když dojde k odcizení auta tři roky starého, ale pak jsou zde náklady celého procesu od dokumentace krádeže přes uplatnění náhrady škody až po pořízení nového vozu. O nutnosti jej po tu dobu něčím nahradit ani nemluvě. Pojištění je tedy dobré, prevence lepší...
Od amatérů k profíkům
Zabezpečení vozidel proti odcizení by se dalo rozdělit na dvě kategorie: zajištění proti náhodným lupičům a zajištění proti organizovaným „profesionálům“. Právě „náhodných“ (impulsivních) krádeží je ale stále méně, alespoň u moderních aut. Jejich tovární zabezpečení většinou amatérům, kteří se chtějí „jen tak povozit“ a jednají často pod vlivem alkoholu, narkotik nebo ve stresové situaci, odolají. V bezpečí před nimi nejsou jen stará auta bez imobilizérů a s jednoduchými zámky. Taková auta se však ve vozových parcích (ne takových, o kterých hovoříme) nevyskytují. Firemní auta, typicky ve stáří do šesti let, jsou moderními vozy, které jsou již ve výrobě zabezpečeny proti neoprávněnému použití alespoň základním imobilizérem. To, co provozovatele vozových parků zajímá, jsou profesionální krádeže, prováděné cíleně, plánovitě, mnohdy na objednávku.
Podle kvalifikovaného odhadu českých kriminalistů jsou asi dvě třetiny takto odcizených vozidel demontovány na náhradní díly a přibližně 10 až 20 procent jich je určeno pro „export“, především do zemí mimo Schengenský prostor (Ukrajina, Rusko...), přičemž se jedná zejména o vozy prémiových a luxusních značek. Vozidla jsou přitom vyvážena zejména přes sousední Polsko. Jen velmi málo odcizených vozidel tedy zůstává u nás v provozu a z toho vyplývá i nízké procento objasněnosti těchto krádeží (jen okolo 17 procent). Pokud nelze ukradené auto rychle vyhledat, skončí v některé z mnoha dílen, které auta rozebírají, a už ho nikdy nikdo nenajde. Z tohoto důvodu se jeví instalace některého druhu vyhledávacího zařízení jako velmi vhodná, a to zejména u dražších vozů.
Jak bylo zmíněno v úvodu, absolutní počet krádeží rok od roku klesá. V loňském roce u nás bylo odcizeno celkem 11 647 automobilů, což je vůbec nejméně od roku 2003, kdy bylo odcizeno 24 174 automobilů, tedy více než dvojnásobek. Dilema, zda auta nějakým způsobem zajistit, nebo nikoli, se tedy zdá být zbytečné. Odpověď zní ano a otázkou už je pouze jak...
Cena vozu vs. cena zabezpečení
Jedním ze základních a logických pravidel při plánování zabezpečení vozidel je poměr mezi jejich hodnotou a cenou daného zabezpečení. Jak říká vedoucí prodejně-montážních center společnosti Construct Zdeněk Chlubna, těžko očekávat, že si někdo pořídí pro ojetý vůz za 150 000 Kč systém za patnáct tisíc korun. „Nikdo asi nebude investovat do zabezpečení vozu deset procent jeho celkové hodnoty, a z toho vyplývá, že malá a levnější auta jsou většinou zabezpečena méně než auta dražší a prémiová. Neznamená to však, že by nebylo možné levnější auta zajistit vhodným systémem.“ Stejně jako u automobilů samotných tedy lze i trh se zabezpečovacími systémy rozdělit na budgetový, standardní a prémiový. V těchto kategoriích přitom můžeme nalézt systémy čistě mechanické, elektromechanické nebo elektronické či telematické. Ano, najdete i levné elektronické zařízení nebo monitoring, nezapomínejte ale na staré dobré úsloví: „Dostaneš jen to, co sis zaplatil“. Jinými slovy, od levných výrobků a služeb nečekejte zázraky...
Firmám, které svá auta pojišťují proti krádeži (často součást havarijní pojistky), se může část nákladů na nadstandardní zabezpečení vozidel vrátit v podobě slevy na pojistném. Ta může činit klidně i třicet procent, podmínky jsou u každé pojišťovny jiné, u fleetových pojištění navíc hraje roli spíše individuální jednání.
Celé téma vydání si můžete přečíst v novém vydání magazínu FLEET firemní automobily č. 1/2013