iFLEET » Aktuality » Devět stupňů pro Land Rover
Land Rover se na nadcházejícím autosalonu v Ženevě pochlubí zcela novou převodovkou, jejíž zajímavostí je počet převodových stupňů. Bude jich totiž devět. Převodovku vyvinula ve spolupráci s Land Roverem společnost ZFa vyrábí se pod označením ZF 9HP...
Land Rover se na nadcházejícím autosalonu v Ženevě pochlubí zcela novou převodovkou, jejíž zajímavostí je počet převodových stupňů. Bude jich totiž devět. Převodovku vyvinula ve spolupráci s Land Roverem společnost ZFa vyrábí se pod označením ZF 9HP v továrně Gray Court v Jižní Karolíně.
Převodovka ZF 9HP je navržena speciálně pro příčné uložení a podle automobilky je jednou z nejúčinnějších a technicky nejvyspělejších převodovek, jaké se aplikovaly ve vozech sériové výroby. Přestože má tři rychlostní stupně navíc, je nová devítistupňová převodovka o 6 mm delší a váží o 7,5 kg méně než stávající šestistupňová převodovka. Do malého prostoru se muselo vejít hydraulické lamelové čerpadlo, dvě patentované zubové spojky, které nahradily tradiční masivnější spojku, a uložené soukolí převodovky.
Zvýšení převodových stupňů ze šesti na devět podle automobilky výrazně zvyšuje úsporu paliva a tím snižuje emise CO2. Menší rozdíly mezi rychlostními stupni zlepšují průběh akcelerace i kvalitu řazení a jízdy. Díky vyššímu maximálnímu převodovému stupni se snižuje spotřeba paliva a hladina hluku. První rychlostní stupeň v devítistupňové převodovce má mnohem menší převodový poměr než je tomu u stávající šestistupňové převodovky a je navržen pro jízdu v terénu, tahání a některé další extrémní podmínky na silnici.
Dalším rozdílem jsou možnosti řazení. Dosavadní šestistupňová převodovka řadí sekvenčně, devítistupňová převodovka má funkci přeskočení stupňů pro mnohem rychlejší podřazování během razantního zpomalování nebo na základě podnětu od řidiče. Měnič točivého momentu se systémem vícestupňových tlumičů se stará o plynulejší rozjezd. Inovativní systém adaptivního řazení se během několika vteřin sladí s řidičem. Při svižné jízdě se zostří a stejně rychle, jak řidič přejde k uvolněnějšímu stylu jízdy, se systém přepne do hospodárnějšího režimu. Systém Fast-Off měří rychlost otevírání ventilů a předpovídá další požadavky řidiče na vyšší výkon.