iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Audi využije pro elektromobily čtyři platformy
Koncern Volkswagen se připravuje velmi intenzivně na elektromobilitu a značka Audi není v tomto ohledu výjimkou. Pro svou nabídku má ovšem připraveny hned čtyř platformy, které mají pokrýt celé portfolio od kompaktního segmentu až po největší a nejvýkonnější modely.
Audi se zatím prezentovalo v segmentu elektromobilů modelem e-tron, jehož základem je rozsáhle adaptovaná varianta modulární platformy MLB evo (Modularer Längsbaukasten) pro vozy s motorem uloženým vpředu podélně. Právě fakt, že se jedná o elektromobil postavený ještě na platformě určené pro spalovací vozy se ovšem promítl do vyšší energetické náročnosti vozu, v řadě testů kritizované. Na druhou stranu se Audi stalo po Jaguaru druhou evropskou prémiovou značkou, která nabídla elektromobil vysokých výkonů (300 kW) a s baterií o kapacitě soupeřící s vozy Tesla (95 kWh). Upravenou platformu MLB evo Audi využilo ještě pro variantu e-tron Sportback, zda ji použije ještě pro nějaký model ale zatím není jasné. K dispozici bude mít totiž tři další platformy, koncipované již od začátku pro elektromobily. Které to jsou?
Platforma J1: pro vysoké výkony
Návštěvníkům autosalonů v Los Angeles (2018) a v Ženevě (2019) nabídla expozice značky Audi výhled na budoucí vysokovýkonný model kategorie „gran turismo“. Studie s označením e-tron GT concept se již svým designem velmi podobá připravované sériové verzi. Tento elektromobil zaujal sportovním a výrazným designem, stejně jako výkony a technikou. Ta je založena na platformě J1, kterou si Audi vypůjčilo od Porsche. Jedná se tedy o stejný základ, na jakém je postaveno Porsche Taycan. Dva synchronní elektromotory s permanentními magnety zajišťují studii Audi e-tron GT concept nejvyšší celkový výkon 434 kW a maximální točivý moment 830 N.m. Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 3,5 sekundy a za méně než 12 sekund dosáhne vůz 200 km/h. Maximem je 240 km/h. Vysokonapěťový systém je navržen pro napětí 800 V a umožní dobíjení výkonem až 350 kW. Takto lze vybitou baterii nabít na 80 procent během 20 minut. Dojezd sériového provedení bude více než 400 kilometrů podle metodiky WLTP.
Platforma MEB: pro „normální“ auta
Audi samozřejmě využije také koncernovou elektroplatformu MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) která byla od počátku optimalizována pro elektrický pohon. MEB poskytne technický základ budoucím modelům Audi kompaktní a střední třídy, protože umožňuje realizaci široké škály variant od SUV přes crossovery až po konvenční sedany. V březnu 2019 oslavila v expozici značky Audi na autosalonu v Ženevě světovou premiéru sériové verzi blízká studie Q4 e-tron concept. Kompaktní SUV začne sjíždět z montážních linek na přelomu let 2020/2021 jako první Audi na základě platformy MEB. Nový model zamíří do segmentu konvenčně poháněných modelů Q3 a Q3 Sportback. Délkou interiéru se každý model na platformě MEB vyrovná současným automobilům se spalovacím motorem kategorie vždy o stupeň vyšší. Q4 e-tron concept tak nabízí vnější rozměry porovnatelné s modelem Q3, zatímco rozměry interiéru se mohou poměřovat s modelem Q5.
Platforma PPE: pro luxusní elektromobily
Čtvrtá platforma je určena pro modely Audi vyšší a luxusní třídy. Platforma PPE (Premium Plattform Electric) je vyvíjena opět v úzké spolupráci s Porsche. PPE bude hrát ve světě elektromobilů stejnou roli, jakou má platforma MLB mezi modely Audi poháněnými spalovacími motory. Specifické uspořádání platformy umožní používat velmi moderní, výkonnou techniku, která uspokojí požadavky náročných zákazníků v segmentech vyšší a luxusní třídy. Audi vyvíjí na základě PPE různé modelové řady, které pokryjí karosářskými verzemi různé segmenty od vyšší střední až po luxusní třídu. Stejně jako u studie Audi e-tron GT concept bude systém elektrického pohonu pracovat s napětím 800 V a ve spojení s velmi účinným řízením teploty umožní nabíjecí výkon až 350 kW.