iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Automobilky hledají nový operační systém. Volkswagen nabízí spolupráci
V souvislosti s automobilovým průmyslem se aktuálně mluví hlavně o emisních limitech a s nimi úzce související elektromobilitě, automobilky ale musí řešit i další výzvy. Jednou z nich je elektronika. Ta je stále komplexnější a dělá z dnešních aut výkonné pojízdné počítače.
Volkswagen se aktuálně „pere“ s řídicí elektronikou svého prvního dedikovaného elektromobilu ID.3. Jak se ukázalo, ne všechno funguje v autě stoprocentně a problémy zdržují uvedení vozu na trh. Automobilka proto hodlá najmout armádu IT odborníků, kteří by měli na vyřešení stávajících i budoucích problémech spojených s elektronikou vozů pracovat. Vedle tlaku na snižování emisí z výfuku vozidel existují totiž i další, zaměřené na bezpečnost a ty jsou vedle „ladění“ systémů u elektromobilů a plug-in hybridů značnou zátěží pro výpočetní výkon automobilových řídicích jednotek. Požadavky na povinnou výbavu vozidel totiž stále rostou, k tomu si jednotliví výrobci přidávají vlastní „vychytávky“, mnohdy určené spíš pro nafukování tiskových zpráv a marketingových aktivit než pro reálný přínos uživateli, i tak ovšem vytvářejí datovou zátěž. Každý přidaný systém či funkce tedy zvyšují nároky na početní výkon řídicí jednotky, respektive jednotek ve vozidle. A jsme stále jen v půli cesty, protože trend směřující k autonomním systémům řízení bude vyžadovat ještě mnohem větší výpočetní výkon. Plná autonomie na úrovni 5 je sice v nedohlednu, neboť je podmíněna spolehlivou umělou inteligenci a zásadními změnami v dopravní infrastruktuře i v legislativě, ale již úroveň 3 je velmi náročná...
Deset tisíc programátorů
Volkswagen již začal jednat. Letos v lednu Volkswagen založil nezávislou organizaci Car.Software, která bude zodpovědná za vývoj zcela nového kódu operačního systému automobilů. Pracovat na něm bude okolo 3000 odborníků, v roce 2025 by jich mělo být dokonce na 10 000 a rozpočet nové organizace bude sedm miliard eur! Tento krok vzbudil zájem dalších automobilek, některé vyjádřily zájem o spolupráci a jak uvedl Christian Senger, člen představenstva zodpovědný za digitální služby a software, Volkswagen je nyní v procesu rozhovorů s řadou z nich. Určitou překážkou by podle něj mohl být v některých případech fakt, že VW hodlá vytvořit zcela nový systém nenavázaný na žádný z dosud existujících systémů jakékoli automobilky. „Závod o vytvoření operačního automobilového systému začal a my vnímáme, že v tomto ohledu roste kompetence řady firem mimo automobilový sektor,“ uvedl Senger pro Reuters. „V budoucnosti bude pravděpodobně existovat méně operačních systémů než automobilek. Operační systém ale nebude něco, co budeme držet pod svou výhradní kontrolou. Vytvoříme jeho jádro a budeme přidávat open-source komponenty, což vytvoří příležitost pro spolupráci s kompetentními externími partnery,“ věří Senger. Jedná se o nový přístup k problému, pro automobilky bylo doposud téměř nepředstavitelné, aby základ svého operačního systému daly „z ruky“ k dispozici pro externí dodavatele. Jiný člen představenstva Volkswagenu Thomas Ulbrich připustil, že americká Tesla má aktuálně před ostatními automobilkami v oblasti elektromobilů a software zhruba desetiletý náskok. A ten potřebují tradiční výrobci co nejdříve smazat…