Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Česko jezdí na vodík

Česko jezdí na vodík

 

pátek, 14. dubna 2023

(TZ: Toyota)V Česku už jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články a teď už mají také veřejně dostupné místo, kde mohou tankovat. V Praze na Barrandově se otevřela první čerpací stanice na vodík v Česku.

 

Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut. V Česku dosud sloužila především k propagačním a testovacím účelům. S otevřením první samoobslužné čerpací stanice v síti Orlen Benzina na Barrandově ale Toyota očekává oživení zájmu především firemních zákazníků. Mirai v tuto chvíli využívá například Výzkumné energetické centrum (VEC) při Vysoké škole báňské v Ostravě nebo společnost Orlen. Ta jich má v současnosti v tuzemsku nejvíce.

„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se teď konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík
První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík je přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. Další vodíková pumpa by měla vzniknout opět v síti čerpacích stanic Orlen Benzina v Litvínově. Do roku 2030 chce mít jen skupina Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina v Česku tři desítky stanic, celkem by jich mohlo být podle plánu ministerstva dopravy zhruba 80. V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko. Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tezích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů. Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, autobusů, ale i vlaků a lodí na vodíkový pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.

 

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz