iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Dieselgate nekončí. Podle Müllera zasadí automobilce bolestnou ránu
I když se četnost informací v médiích postupně snižuje, aféra dieselgate rozhodně "neusíná" a dopady na pachatele, koncern Volkswagen, jsou dnes ještě nejasné. Že budou obrovské, se víceméně ví, ale management největší evropské automobilky neví dne ani hodiny, kdy se objeví další nepříjemná fakta, obvinění nebo požadavky na kompenzace. A top management už začíná přiznávat, že dopady mohou být ještě horší, než původně předpokládal...
Výkonný ředitel koncernu Volkswagen Matthias Müller (na snímku) podle listu Automotive News Europe veřejně přiznal, že emisní aféra zasadí automobilce zásadní a bolestnou finanční ránu. Dolnosaský premiér a člen rady Volkswagenu (Dolní Sasko je druhým největším akcionářem Volkswagenu) Stephan Weil navíc varoval, že očekává ještě další nepříjemné novinky, které se v souvislosti s „dieselgate“ objeví. „Obávám se, že budeme každou chvíli konfrontováni s novými nepříjemnými novinkami o dieselgate,“ uvedl. Myslí si to mimo jiné i proto, že němečtí žalobci v Brunšvicku dále rozšiřují oblast svých aktivit. V současnosti již vyšetřují v souvislosti s dieselgate sedmnáct zaměstnanců Volkswagenu. Původně jich bylo pouze šest.
Pro Volkswagen to znamená, že se bude celá aféra táhnout ještě roky a roky také potrvá, než bude vědět, kolik jej vlastně bude podvodné zařízení pro ovlivňování režimu spalování během homologačních měření emisí stát. Podle Weila to bude opravdu hodně, nicméně Volkswagen má podle něj naštěstí silné ekonomické základy.
Sanace bude drahá
Volkswagen již vloni vyčlenil na sanaci škod a svolání zhruba jedenácti milionů dieselových aut s podvodným software do servisů 6,7 miliardy eur. Tato částka ale rozhodně není konečná, protože nezahrnuje další miliardy za pokuty a kompenzace zákazníkům. Podle analytiků samotná automobilka počítá s dalšími 15,5 miliardami eur. A v USA je Volkswagen vystaven žalobě o pokutu ve výši 46 miliard dolarů za porušení zákona o ochraně životního prostředí. Volkswagenu nepomáhá ani fakt, že půl roku po odhalení jezdí stále v USA zhruba 600 000 dieselových aut bez toho, aby došlo k nápravě. Kvůli dieselgate Volkswagen také pozdržel svou finanční uzávěrku za rok 2015. Zatím vlastně neví, kolik jej v roce 2015 celá aféra stála.
Bude se propouštět...
Co již ovšem ve Volkswagenu vědí, je, že se finanční ztráty projeví také v počtu pracovních míst. A to jak v USA, tak v Evropě a dalších regionech. Jak velký bude zásah, to záleží na tom, kolik bude celá aféra Volkswagen stát. Zhruba toto sdělil šéf odborů Volkswagenu Bernd Osterloh na shromáždění zaměstnanců, kterého se zúčastnilo ve Wolfsburgu na dvacet tisíc lidí. „Pokud budou pokuty pro Volkswagen drastické, bude to mít také dramatický sociální dopad,“ varoval Osterloh a apeloval tím i na americké úřady. Jenže zatímco v Německu zaměstnává VW 270 000 lidí, v americkém závodě v Chatanooga pouze 2200. Je tedy jasné, pro kterou zemi je problém snižování pracovních míst zásadnější.
Prodeje dieselů neutrpěly
Trh s dieselovými auty ovšem dieselgate zásadně neovlivnila a na českém trhu se neprojevil její dopad vůbec. Zejména firmy i nadále preferují dieselové pohonné jednotky pro jejich nízkou spotřebu paliva, díky níž při vyšších kilometrových probězích umoří vyšší servisní a pořizovací náklady. Navíc stále panují obavy ohledně životnosti a spotřeby nových maloobjemových zážehových přeplňovaných agregátů. Alternativou se nicméně stávají vozy na CNG, a to v souvislosti s tím, jak postupně přibývá počet plnicích stanic. Přesto zůstanou diesely zřejmě i nadále ve fleetech dominantním druhem pohonu pro řadu dalších let...