iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Elektrická LUV: Světlá budoucnost?
Ford dnes oznámil, že začne v roce 2024 vyrábět ve svém závodě v Rumunsku zcela nový užitkový elektromobil. Do modernizace závodu v Craiově předtím investuje 300 milionů dolarů, poté začne vyrábět nejprve spalovací a potom elektrickou verzi novinky. Podle analýzy, kterou zpracoval LeasePlan, čeká tento segment výrazný růst zájmu.
Letos v únoru se Ford zavázal, že od roku 2024 budou všechny jeho užitkové modely nabízené v Evropě schopné bezemisní jízdy, což v praxi znamená plně elektrický či plug-in hybridní pohon. Očekává se, že do roku 2030 dosáhnou tyto dva druhy pohonu dvoutřetinového podílu na prodejích užitkových automobilů. Spalovací verze nového LUV bude používat vznětové jednotky z motorárny Fordu v britském Dagenhamu, převodovky pak bude dodávat továrna Ford Halewood, také z Velké Británie.
Továrnu v Craiově Ford převzal v roce 2008 a postupně do ní nainvestoval téměř dvě miliardy dolarů. Éra elektrifikace tam byla zahájena v říjnu 2019 spuštěním výroby modelu Puma s mild-hybridním pohonem. Vedle Pumy se v Craiově vyrábí rovněž model EcoSport a motor 1.0 EcoBoost.
Elektrická LUV na vzestupu
Segment elektrifikovaných užitkových vozů čeká podle analýzy What´s Next in LCVs společnosti LeasePlan výrazný rozvoj. Podle studie evidovali v loňském roce provozovatelé eshopů na celém světě každý měsíc v průměru přibližně 22 miliard návštěv. Předpokládá se, že letos vzrostou tržby elektronických obchodů na 6,54 bilionu dolarů a takové objemy vedou k zásadnímu navýšení počtu vozidel rozvážejících objednané zboží, což představuje zejména pro města ekologickou zátěž. Řada z nich už dnes automobilovou dopravu reguluje a do svých center zakazuje vjezd vozům se spalovacími motory. Tento trend bude posilovat, což představuje pro rozvážkové společnosti velký problém. Na trhu je dnes již několik LUV s elektropohonem, jejich rozvoji zatím nadále brání vyšší cena a dojezd, který neobstojí při nutnosti nasadit vůz mimo městský provoz. LeasePlan ovšem i tak hlásí zvyšující se zájem o tyto vozy, a to i v České republice.
Jejich uživatele lze podle analýzy rozdělit do dvou skupin. První tvoří velké společnosti, často nadnárodní korporace, které pořizováním elektrických LCV vozidel demonstrují svůj přístup k životnímu prostředí. Do druhé skupiny patří firmy a organizace, pro které mohou být elektrické dodávky také ekonomickým řešením díky charakteru provozu.
„Jde především o rozvážkové subjekty působící na malém území, typicky v rámci jednoho města. V poslední době takových klientů přibývá. Rozšíření nabídky o nové modely elektrických dodávkových vozidel zájem o tento pohon ještě zvýší,“ míní Jan Petráň, manažer společnosti LeasePlan Česká republika pro oblast LCV vozidel.
Své užitkové elektromobily dnes na našem trhu nabízejí značky Peugeot, Mercedes-Benz, Renault, Citroën, Opel, Volkswagen a Nissan. Ford má zatím v nabídce pouze plug-in hybridní provedení modelu Custom.