iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Nabíječka ve vozovce? Renault ji testuje
Dojezd je nadále jedním z faktorů, které limitují rozvoj elektromobilů. Hledají se různá řešení, od baterií s větší energetickou hustotou, až po vývoj technologií nabíjení. Tou druhou cestou se vydal i Renault, který vyvíjí technologii dynamického bezdrátového nabíjení elektromobilů (DEVC).
První zkoušky tohoto systému již u Renaultu proběhly se dvěma vozy Kangoo Z.E., u kterých se technologie testovala na speciální dráze ve francouzském Satory. Zkoušelo se dobíjení za jízdy rychlostí 100 km/h. Jednalo se o součást projektu FABRIC (studie proveditelnosti a rozpracování řešení technologií pro nabíjení zabudovaných do vozovek), v jehož rámci firmy Qualcomm Technologies a Vedecom zabudovaly do experimentální dráhy hlavní část systému DEVC, zatímco Renault nainstaloval druhou část systému do dvou sériových automobilů Renault Kangoo Z.E. Zkušenosti z testu prokázaly, že nabíjení během jízdy je možné dokonce i v případě, že se vozidlo pohybuje rychlostí až 110 km/h. Skupina Renault se ve spolupráci s 32 evropskými partnery podílí na projektu
INCIT-EV, který si klade za cíl vyvinout inovativní řešení v oblasti nabíjení elektromobilů. Ve druhé fázi projektu, která bude zahájena ve druhém pololetí roku 2022, mají být mimo jiné představeny systémy dynamického indukčního nabíjení v městské oblasti v Paříži ve Francii, a také v příměstských i odlehlých oblastech ve francouzském Versailles.
Na švédském ostrově Gotland má být díky izraelskému startupu ElectReon do roku 2022 vybudována trasa o délce přibližně 1,6 km, která bude umožňovat bezdrátové nabíjení vozidel během jízdy. Bude zajišťovat elektřinu pro elektrické autobusy a nákladní automobily, jezdící mezi letištěm a centrem Visby, hlavního města ostrova. Rozsáhlá implementace podobných řešení nicméně není a nebude snadná. Vyžaduje spolupráci mezi mnoha stranami v oblasti infrastruktury, stanovení odpovídajícího rozměru nabíjecích zařízení, způsobu jejich financování nebo přizpůsobení fechnologií různorodým potřebám vozidel, pohybujících se po silnicích. I proto se na ně nedá sázet v dohlednéí době a automobilky nadále především posilují dojezd svýcvh elektromobilů. V případě Renaultu to například znamená, že jeho Zoe již nabídne až 395 km jízdy na jedno nabití (podle metodiky WLTP), přičemž dojezdu 145 km je možné dosáhnout při nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW během 30 minut.