iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Neviditelná tlačítka od Continentalu
Continental vyvinul novou technologii ovládacích prvků pro interiéry vozidel ve které vystupují tlačítka z povrchu až ve chvíli, kdy se k nim řidičova ruka přiblíží. Tam, kde předtím byla umělá kůže, se objeví trojrozměrná tlačítka. Jakmile se řidič některého dotkne, potvrdí mu zpětná vazby aktivaci vybrané funkce. Po oddálení ruky tlačítko opět zmizí.
S těmito neviditelnými tlačítky nazvanými Morphing Controls, což jsou vlastně ovládací prvky schopné měnit tvar, se společnosti Continental podařilo podle jejího názoru vyřešit protichůdné požadavky při navrhování moderních interiérů: co nejvíce použitelných funkcí obsluhovaných co nejmenším počtem ovladačů.
Technologie neviditelných tlačítek
„Neviditelná tlačítka Morphing Controls najdou díky schopnosti měnit tvar uplatnění v celé řadě oblastí. Mnohem méně odvádějí pozornost řidiče. Minimalisticky pojatá palubní deska navíc vypadá harmonicky, přitom stále nabízí plnou funkčnost,“ věří Dr. Frank Rabe, ředitel Oddělení přístrojů a ovládacích prvků ve společnosti Continental.
Pružná a světlopropustná svrchní vrstva neviditelných tlačítek, jejíž povrch odpovídá na pohled i na dotek umělé kůži, byla vyvinuta specialisty na povrchové materiály z koncernu Continental. Povrchový film s minimálním rozptylem světla umožňuje mimořádně přesné vyobrazení symbolů a zajišťuje účinné a rovnoměrné podsvětlení. Pokud nejsou ovladače aktivní, zůstávají symboly i mechanická část tlačítek zcela skryty zraku i dotekům cestujících.
Co je pod povrchem?
Základem „neviditelných“ tlačítek jsou senzory přiblížení umístěné bezprostředně pod povrchem palubní desky. Díky nim systém rozpozná přiblížení ruky a aktivuje tlačítka. Ta se vysouvají dopředu do pružného vícevrstvého materiálu, který tvoří svrchní vrstvu ovládacího panelu. Materiál současně propouští světlo, takže lze s pomocí diodového podsvícení zobrazit, jakou funkci dané tlačítko ovládá. Následně je měřen tlak vyvinutý při dotyku a při použití dostatečné síly se aktivuje zpětná hmatová vazba – což je další v praxi prověřená technologie.
Prostřednictvím této funkce dostává řidič potvrzení, že zvolenou funkci aktivoval. Jakmile řidič odtáhne ruku, tlačítka se znovu skryjí pod povrchem. Jediné, co po nich zůstane, je jemný povrch umělé kůže a celistvá přístrojová deska, která absencí rušivých prvků přispívá ke zlepšení ergonomie.
Efektní, nebo efektivní?
„Hladké povrchy v interiéru automobilu odvádějí pozornost řidiče jen minimálně. Současně je ale zachována jednoduchost ovládání díky senzorům přiblížení, snímačům tlakové síly a hmatové odezvě,“ říká Dr. Dirk Leiss, ředitel Benecke-Hornschuch Surface Group, která je součástí společnosti Continental. Nová technologie ovladačů se představuje na příkladu klasických tlačítek, nicméně do budoucna bude snadné vyrobit i posuvné ovladače na stejném principu. „Morphing Controls jsou navíc navrženy jako modulární systém, jenž lze použít také ve dveřních výplních nebo stropních panelech,“ dodává Leiss.
Nová technologie působí zajímavě, vyvolává ovšem hned několik otázek. Tou hlavní je, jak si bude řidič pamatovat, kde se které tlačítko skrývá a do jaké míry se tedy bude jednat o technologii efektní a do jaké míry o technologii efektivní...