iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Průmyslové dny AČR: Armáda začíná vybírat nová auta

Průmyslové dny AČR: Armáda začíná vybírat nová auta

 
prumyslove-dny-2017

středa, 1. března 2017

V areálu terénního polygonu ve Vyškově se ve dnech 27. - 28. února konaly Průmyslové dny AČR zaměřené na osobní automobily. Armádní vozový park zastarává a bude nutné jej začít v roce 2020 obměňovat. V plánu je nákup zhruba sedmi stovek vozidel dvou odlišných kategorií. Na velkou zakázku si již někteří dodavatelé brousí zuby a zmíněná akce měla za cíl ukázat, jak na tom případní uchazeči o armádní zakázku skutečně jsou, pokud jde o vlastnosti vozidel v terénu.

 

Armáda České republiky provozuje v současnosti necelých 1500 osobních automobilů bez balistické ochrany určených pro všeobecné využití, jako je přeprava osob či nákladu o menším objemu a hmotnosti (do jedné tuny), s možností využití také v rámci chemického nebo spojovacího vojska. Konkrétně jde o 630 kusů legendárních, mimořádně odolných, nicméně již zastaralých a opotřebovaných vozů UAZ ve verzích 469B nebo 469CH (Chemická verze) a 740 vozů Land Rover Defender 110 TDi. Armáda dále používá také 115 kusů vozidel Toyota.

Většinu těchto vozidel bude třeba v dohledné době nahradit novou technikou a náhrada se bude hledat také za 115 lehkých obrněných vozidel (LOV) Iveco LMV s balistickou ochranou osádky až do ráže 12,7 mm (STANAG 4569 Level 4). Obměna by měla být zahájena v roce 2020, a armáda již nyní zjišťuje, jaké vozy by mohly v rámci výběru přicházet v úvahu. Za tím účelem byly zorganizovány na polygonu ve Vyškově pod záštitou Ministerstva obrany a Armády České republiky Průmyslové dny AČR zaměřené na možnost vyzkoušení kolové techniky těchto kategorií přímo v terénu.

„Musíme naplánovat obměnu vozového parku, protože máme pořád hodně UAZů. Celkem 630 opravdu starých aut a také přes sedm set Land Roverů, z nichž některé jsou z devadesátých let. My chceme být na obměnu, která musí nastat od roku 2020, připraveni. Nechceme se dostat do takové situace, kdy bychom třeba museli vybírat na poslední chvíli a pod tlakem, jak to kolikrát bývá. Pak se nenakupuje efektivně a s rozmyslem. Takže chceme být připraveni a k tomu nám poslouží i tyto Průmyslové dny. Jsem rád, že je tady tolik techniky, že si může tato auta armáda vyzkoušet a získat přesnější představu, co se dnes vyrábí a jaké jsou parametry (vozidel),“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.  

Ministr také zdůraznil další důležitý aspekt tak rozsáhlého nákupu: „Armáda se nemůže v žádném případě dostávat do pozice, ve které by se stala rukojmím výrobce, který kalkuluje s tím, že když odebrala dejme tomu sto padesát kusů a je jasné, že bude potřebovat během pěti let dalších dvě stě, tak začne takzvaně pracovat s cenou. Proto potřebujeme mít možnosti otevřené ve více variantách, abychom se nemohli dostat do situace, že by nás někdo tlačil cenově ke zdi.“ Na přímý dotaz Fleetu, zda to znamená, že armáda hodlá diverzifikovat a nahradit dva dosluhující typy opět dvěma typy od různých značek, však ministr neodpověděl a přímé odpovědi se vyhnul i náčelník generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář. Ten pouze zdůraznil, že armáda bude vybírat vozidla dvou základních kategorií: „Mělo by se jednat o zhruba 700 kusů vozidel, která budou rozdělena na dvě kategorie. Ta první s hmotností zhruba do pěti tun (maximální hmotnosti) a druhá nad pět tun. Chceme, aby ta první kategorie byla univerzálnější platformou, u které nepředpokládáme výrazné bojové prvky, ta druhá by již měla mít možnost instalace balistické ochrany, případně lafetace (hlavňové výzbroje) a podobně. Podle koncepce výstavby armády do roku 2025 bude tento program aktuální kolem roku 2020, kdy už bude jasná i specifikace vozidel.“

 

Od Dusteru po "Orla"

Vzhledem k zatím poměrně vágním požadavkům armády na tyto dvě kategorie vozidel, samozřejmě s pohonem všech kol, se na polygonu ve Vyškově potkávaly automobily naprosto odlišných kategorií od Dacií Duster až po mohutné obrněnce Eagle od General Dynamics nebo stroje NIMR Ajban 440A, které pocházejí ze Spojených Arabských Emirátů (jejich výrobu pro AČR případně pro armády dalších zemí tzv. Visegrádské čtyřky by zajišťoval státní podnik VOP CZ z Šenova u Nového Jičína, který již s arabským výrobcem uzavřel strategické partnerství).

Rozsáhlou prezentaci měla na Průmyslových dnech značka Dacia, jejíž Dustery byly v několika verzích připraveny k testovacím jízdám. Pokud někdo o schopnostech těchto vozidel v terénu pochyboval, byl velmi rychle vyveden z omylu. Dustery proháněly vojenské speciály i v těch náročných pasážích polygonu. Duster se zvýšeným podvozkem zvládal i překážky zaměřené na test velkých nájezdových a přejezdových úhlů a nedostal se do problémů ani v silně rozmáčeném a rozježděném terénu. Vojenští řidiči, kteří si kompaktní a nenápadný automobil vyzkoušeli, byli jeho vlastnostmi velmi překvapeni. Standardní náhradou UAZů a Defenderů asi Duster být nemůže, nicméně v roli „lakovky“, což jsou ve vojenské hantýrce běžná auta určená pro silniční přepravu lidí a menšího nákladu mezi útvary, by asi obstály velmi dobře, zvláště s přihlédnutím k nízké pořizovací ceně. „Účastníme se této akce především proto, abychom o sobě dali vědět a ukázali, co všechno Duster dokáže. Myslím, že hodně lidí dnes překvapil. Podobné zakázky, jako je ta, kterou připravuje armáda, jsou během na dlouhou trať. My nemáme přehnané ambice, na druhou stranu chceme, aby se o nás vědělo,“ uvedla pro FLEET Kateřina Vaněčková, která má fleetové prodeje značek Renault a Dacia v České republice na starosti.

Značka Renault se účastnila předvedením užitkového modelu Master ve verzi s pohonem všech kol a zcela novým terénním pickupem Alaskan v hasičské přestavbě, který byl předveden ve statické ukázce. „Master s pohonem všech kol jsme přivezli především proto, aby měla armáda povědomí o tom, že i takovéto automobily jsme v případě potřeby schopni dodat a vzhledem k tomu, co dokázal tento vůz předvést na terénním polygonu si myslím, že by v případě výběrového řízení na tuto kategorii aut nebyl bez šancí. Alaskan jsme přivezli v hasičské verzi, která demonstruje možnosti, jaké základní model dává při úpravách pro různé specifické zákazníky, mezi které armáda určitě patří,“ doplnila Kateřina Vaněčková.

 

Reální uchazeči

Automobily, které by mohly stávající armádní terénní vozy UAZ a Defender nahradit, reprezentovaly jednak osvědčené Toyoty Land Cruiser J7, které předváděla společnost Dajbych, a dále již vojenské speciály Jeep J8, které představila společnost STV Group a BAIC S80, což je čínská konstrukce nikoli nepodobná Mercedesu třídy G. Strategické partnersví s čínskou BAIC uzavřela přeloučská firma SVOS, která také tyto vozy předvedla. A nechyběl ani zmíněný Mercedes-Benz třídy G, byť v civilním provedení. Ovšem vojenské speciály jsou v nabídce Mercedesu také.    

 

Armáda dnes ještě neví, kolik bude mít na nákup cca sedmi stovek vozidel dvou kategorií finančních prostředků, proto je předčasné hovořit o konkrétních modelech. Jak se ale zdá, hodlá k výběru nových vozů přistupovat systematicky, což je jedině dobře. Osobní automobily, i když to tak na první pohled nevypadá, tvoří velmi důležitou součást moderní armády, která musí být mimo jiné i vysoce mobilní nejen v bojové oblasti, ale také v týlu. Problematiku budeme dále sledovat, a to i na stránkách magazínu FLEET firemní automobily.  

 
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz