iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » PSA a FCA pokračují v přípravách fúze
Automobilky Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) a Peugeot SA (PSA) pokračují v procesu své fúze podepsáním závazné dohody. V nově vzniklé společnosti bude vlastnit každá ze stran 50 procent akcií, přičemž tento subjekt bude čtvrtým největším producentem automobilů na světě, co do obratu bude dokonce třetí. Očekává se roční objem prodejů 8,7 milionu vozidel, konsolidovaný obrat téměř 170 miliard Eur a zisk z provozní činnosti více než 11 miliard Eur.
Mateřská společnost nového subjektu bude Nizozemská a bude kótována na finančních trzích Euronext (Paříž), Borsa Italiana (Milán) a New York Stock Exchange. Jak se uvádí v tiskové zprávě, „Zvýšení efektivity plynoucí z větších objemů a ze spojení síly a dovedností obou skupin umožní budoucímu subjektu nabízet ty nejlepší produkty, technologie a služby všem svým zákazníkům, ale také rychle reagovat na probíhající změny ve vysoce náročném automobilovém odvětví.“
Portfolio nového francouzsko-italsko-amerického subjektu bude velmi široké, s pokrytím všech významnějších segmentů včetně prémiových. V nabídce nebudou chybět ani SUV všech kategorií, terénní pick-upy či lehké užitkové vozy. Velkou výhodou je i silná pozice FCA v Severní a Latinské Americe a PSA v Evropě. Podle agregovaných údajů za rok 2018 bude 46 procent obratu nové společnosti dosahováno v Evropě a 43 procent v Severní Americe. V ostatních oblastech bude fúze příležitostí k nastavení nové strategie.
Více než dvě třetiny vyráběných vozů bude postaveno na dvou základních platformách „small“ a „compact/midsize“, přičemž na každou z nich připadnou tři miliony vozidel ročně. Úspory spojené s technologiemi, výrobky a platformami by měly představovat přibližně 40 procent z 3,7 miliardy Eur synergií za celý rok, zatímco nákupy budou představovat dalších cca 40 procent, dosažených především díky úsporám z rozsahu a sladění cen. Zbývajících 20 procent budou představovat jiné oblasti jako například marketing, IT, režijní náklady a logistika. Obě automobilky ve svém společném prohlášení přitom zdůrazňují, že v rámci úspor se nepočítá s uzavíráním výrobních podniků.
Představenstvo bude složeno z jedenácti členů. Pět z nich jmenuje FCA a její hlavní akcionář (včetně Johna Elkanna jako předsedy) a pět dalších skupina PSA a její hlavní akcionáři (včetně člena zastávajícího funkci senior direktora a místopředsedy). V představenstvu bude také zasedat jeden zástupce zaměstnanců. Generálním ředitelem bude během počátečního funkčního pětiletého období Carlos Tavares, stávající ředitel PSA, který bude rovněž zastávat funkci člena představenstva.
Očekává se, že dokončení fúze bude trvat 12 až 15 měsíců. Fúze podléhá obvyklým podmínkám, zejména hlasování akcionářů obou skupin na mimořádných valných hromadách a dodržení regulačních požadavků (antimonopolní a jiné zákony). „Naše fúze je skvělou příležitostí zaujmout silnější pozici v automobilovém průmyslu. Snažíme se zvládnout přechod k čisté, bezpečné a udržitelné mobilitě a nabídnout našim zákazníkům produkty, technologie a služby světové úrovně. Pevně věřím, že díky obrovskému talentu a společnému přístupu budou naše týmy schopny poskytovat maximální výkon s energií a nadšením,“ uvedl Carlos Tavares, předseda představenstva skupiny PSA. Mike Manley, generální ředitel FCA, dodal: „Jedná se o spojení dvou společností s legendárními značkami a velmi zapálenými zaměstnanci. Obě společnosti prošly těžkými časy a rozrostly se na velké, obratné a inteligentní skupiny. Naši zaměstnanci sdílejí společnou vlastnost: vidí výzvy jako příležitosti, které je třeba přijmout, a cestu, jak se zlepšovat v tom, co děláme.“