Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Renault s Nissanem zřejmě ovládnou Mitsubishi

Renault s Nissanem zřejmě ovládnou Mitsubishi

 
renault-0

úterý, 11. října 2016

Čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě je aliance Renault-Nissan, který má ovšem na trio největších poměrně výraznou ztrátu. Ale je možné, že ji zanedlouho výrazně sníží. Stane se tak, pokud vyjdou plány na připojení Mitsubishi coby třetího aliančního partnera.

 

Takový scénář nedávno nastínil šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn na autosalonu v Paříži, a vedou k němu i poslední události, týkající se značky Mitsubishi. Ghosn si je podle svých slov jist, že úřady do konce letošního definitivně posvětí nákup 34% podílu v Mitsubishi za 2,2 miliardy dolarů (psali jsme zde). Plány na využití potenciálu tohoto spojení jsou již dnes podle všeho hotové. „Toto není obchod, u kterého řekneme OK, dohodli jsme se a teď se pojďme zamyslet, co můžeme dělat společně. Ne, v den, kdy oznámíme tento obchod, zároveň naprosto přesně řekneme, co budeme společně dělat. A bude to velké. Bude to velké mezi Nissanem a Mitsubishi. A také by to mohlo být velmi významné mezi Renaultem a Mitsubishi,“ prohlásil před reportéry v Paříži sebevědomě Ghosn.

Nissan a Mitsubishi již dnes spolupracují. Mitsubishi například pro Nissan vyrábí malé vozy DayZ a Dayz Roox, určené výhradně pro domácí trh. Právě tyto malé vozy, které Mitsubishi prodává jako modely eK Wagon a eK Space, se přitom staly předmětem vyšetřování Mitsubishi pro podezření z manipulace s údaji o emisích, což vedlo k výraznému pádu akcií Mitsubishi. A je pikantní, že na nesrovnalosti v údajích upozornil právě Nissan, který zase pro Mitsubishi vyrábí model Proudia, což je vlastně Infiniti M.  

Ghosnovy plány nekončí u zhruba třetinového podílu v Mitsubishi, ale zahrnují plnou integraci této značky do stávající struktury aliance, která za 17 let své existence dokázala výrazně zintenzivnit spolupráci obou značek na poli výzkumu, vývoje, nákupu i výroby, čímž dosáhla nezanedbatelných úspor. Podle Ghosna se rýsuje množství synergií, otázkou je, ajk se jednotlivé značky v takovém případě podělí o „sféry vlivu“. Zatím je to relativně jednoduché: Renault Nissanu na trzích v USA nebo Japonsku nijak nekonkuruje a Nissan Renaultu v Evropě víceméně také ne. Jeho aktivity v klasických masových segmentech jsou omezené a soustřeďuje se spíše na segmenty SUV, off-roadů či elektromobilů. S Mitsubishi ale Nissan na severoamerickém trhu i na řadě asijských trhů po desetiletí tvrdě bojuje. Prostý součet každopádně ukazuje, že pokud by se podařilo za stávajících objemů výroby zahrnout Mitsubishi do struktury Aliance, pak by se nový gigant zařadil rázem po bok tří největších výrobců aut na světě a možná se i posunul na třetí příčku. Vzhledem k současným obtížím značky se třemi diamanty ve znaku to není nereálné. Mitsubishi vykázalo v průběhu letošního roku provozní ztrátu zhruba 67,5 milionu dolarů, což není zdaleka konec, neboť značce se po kauze s manipulací se spotřebou propadly prodeje a navíc ji neminou platby odškodného postiženým zákazníkům. Také má problémy na severoamerickém trhu, kde již musela zavřít svou továrnu v Bloomingtonu (Illinois), která vyráběla model Outlander Sport. Dá se tedy čekat, že agresivní a jistě pečlivě připravený plán Carlose Ghosna na to, jak levně přijít k další automobilce, nakonec vyjde...

 

Prodeje 2015

Toyota: 10,08 mil.

Volkswagen: 9,93 mil.

General Motors: 9,8 mil.

Renault-Nissan + Mitsubishi:  9,58 mil. 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz