iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Rozhodnuto! Česká armáda bude jezdit s Toyotami Hilux. Dodá je Glomex.

Rozhodnuto! Česká armáda bude jezdit s Toyotami Hilux. Dodá je Glomex.

 
toyota-0

pátek, 6. listopadu 2020

Zbrojařská společnost Glomex Military Supplies si po vítězství na dodávky pick-upů pro polské ozbrojené síly připsala další „zářez na pažbu“, když zvítězila v táhnoucím se výběru na nová osobní terénní auta pro Armádu České republiky. Na rozdíl od našich severních sousedů, kde získala zakázku nabídkou nejprve Nissanů Navara, aby ji kvůli logistickým důvodům musela změnit na Fordy Ranger, se u nás prosadila s nabídku nejnovějšího provedení Toyoty Hilux.

 

„V obou výběrových řízeních jsme přesvědčili naše zákazníky, že jsme připraveni dodávat automobily v požadované specifikaci včetně speciálních úprav za nejvýhodnějších dodacích a cenových podmínek. Tento velký úspěch pro naši společnost, kde patřím k vrcholovému managementu od začátku roku 2019, je součástí naší firemní strategie zaměřené na středně velké projekty strategického vyzbrojování ozbrojených složek zemí střední Evropy. Jsem přesvědčen, že se nám podaří na tento úspěch navázat i v dalších projektech a potvrdit, že jsme důvěryhodným a profesionálním integrátorem, na kterého se mohou ozbrojené složky spolehnout i v aktuálně problematické době, a to především díky našim zkušenostem, profesionalitě, odpovědnosti, transparentnosti a spolehlivým dlouhodobým partnerům,“ uvedl ředitel společnosti, armádní generál ve výslužbě a bývalý náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Celý proces byl zahájen v roce 2017, kdy armáda uspořádala rozsáhlý průmyslový den, o kterém jsme psali zde. Vloni pak ministerští úředníci zpackali vypsání výběrového řízení, které muselo být v prosinci zrušeno. Psali jsme zde. Je pravdou, že Bečvář působil ve funkci NGŠ v době, kdy proces výběru v roce 2017 započal. Za svého působení prosadil dokument o koncepci výstavby AČR do roku 2025 a oživil budování složky aktivních záloh jejich užším začleněním do bojových jednotek. Ještě jako NGŠ Bečvář deklaroval ochotu pracovat ve zbrojařském odvětví poté, co odejde z armády. Do té doby ale důsledně jakékoli užší kontakty podle vlastních slov odmítal. „Stanovil jsem si pravidlo, že až do konce svého služebního poměru, tedy ještě několik měsíců po konci mého působení jako NGŠ, nebudu vůbec komunikovat s firmami obranného průmyslu, i když je to jedna z cest, kam se mohu po odchodu ze služby kariérně vydat. To jsem dodržel. Pak jsem ještě několik měsíců čekal, zda nevykrystalizuje nějaká konkrétní zajímavá možnost ve veřejném nebo státním sektoru, ale všechno bylo jen na úrovni nezávislých rozhovorů. Vedle toho jsem se zhruba od konání Dnů NATO v Ostravě neformálně bavil s několika společnostmi obranného průmyslu. Na podzim jsem se rozhodl, že chci pracovat v privátním bezpečnostním průmyslu a zvažoval jsem několik příležitostí. Po důkladné úvaze jsem si vybral Glomex Military Supplies,“ uvedl Josef Bečvář na začátku loňského roku pro magazín Armyweb.    

 

Žádný nováček

K podání nabídek bylo letos v létě po zrušení prvního tendru na sklonku roku 2019 vyzváno dvanáct společností, které o účast v novém výběrovém řízení projevily zájem. Ministerstvo obrany následně obdrželo deset nabídek na čtyři typy vozidel. Vedle Toyoty Hilux byly nabízeny také například Mitsubishi L200 či Ford Ranger. Ekonomicky nejvýhodnější nabídku podala společnost Glomex MS, s.r.o. Ta nabídla Toyoty Hilux za jednotkovou cenu 893 000 Kč s DPH, a to včetně servisních služeb na 24 měsíců a souprav dílů pro údržbu a opravy, neboť armáda trvala na tom, že poměrně značný rozsah údržby a oprav bude realizovat vlastními silami. „Moderní automobily jsou základem armády a je ostuda, že naši vojáci dodnes používají až 40 let starou techniku. Vybírali jsme z deseti nabídek a vítězná nám zaručí prověřená kvalitní vozidla za výhodnou cenu,” uvedl ministr obrany Lubomír Metnar.

Toyota Hilux není pro AČR neznámým autem. Tyto vozy například používaly jednotky SOG (Special Operations Group) v rámci mise v Afghánistánu, byly dodány jako součást „balíčku“ s novými pasivními radary a našli bychom je i u jiných složek. Glomex zvítězil v konkurenci deseti uchazečů o zakázku s řadou náročných logistických parametrů a jeho vítězství zajišťuje dodávku 1200 vozů v průběhu čtyř let Vozy budou dodávány po potřebných úpravách a nahradí v první řadě přestárlé a zastaralé UAZy, poté také nejstarší Land Rovery Defender. „Vojáci už nutně potřebují servisní, podpůrné a zabezpečovací vozidlo,” doplnil náčelník Generálního štábu Armády ČR armádní generál Aleš Opata.    

Vozy Toyota Hilux budou primárně plnit nejrůznější podpůrné a zabezpečovací úkoly bojových i nebojových útvarů. Jedná se o nejnovější model, představený letos. Facelift legendárního picku-upu sice dostal rozšíření motorizace o nový úsporný dieselový agregát o objemu 2,8 l s výkonem 150 kW a točivým momentem 500 N.m, AČR si ovšem vybrala levnější provedení s prověřeným motorem 2.4 D 110 kW. Pro jízdu v terénu ručně přiřaditelný systém 4x4 doplňuje automatický samosvorný diferenciál, asistent rozjezdu do kopce HAC nebo systém aktivního řízení trakce (A-TRC). Přepracováno bylo nastavení podvozku pro vyšší komfort na silnici i nastavení odezvy plynového pedálu pro ovládání v terénu. Základní provedení Double Cab s motorem motor 2,4 l a ve výbavě Live stojí 775 000 Kč bez DPH, tedy 937 750 Kč s DPH. Armáda tedy zaplatí za jeden vůz o 44 750 Kč méně a k tomu získává zmíněnou servisní podporu a některé specifické úpravy v ceně. V tendru byla zachována předchozí podmínka vícepalivovosti motoru, tedy schopnost spalovat NATO standard palivo, normálně používané pro letecké proudové motory. Podle sdělení Glomexu automobilka tuto schopnost potvrdila. Oproti civilnímu provedení bude mít vojenská verze specifický kryt nákladového prostoru, který bude lépe vyhovovat vojenskému využití (úchyty, odolnost). Importér zatím nechce výsledek nijak komentovat s odkazem na to, že ještě není definitovně rozhodnuto, poražení se totiž mohou odvolat a podávat námitky...

 

Běží lhůta pro odvolání 

Výběr nejvýhodnější nabídky schválilo 5. listopadu 2020 kolegium ministra obrany a o výsledku byli informováni všichni uchazeči. Nyní v souladu se zákonem mohou proti výběru dodavatele podat v zákonné lhůtě námitky. Ministerstvo obrany si nicméně stojí za tím, že v procesu zadávání veřejné zakázky nevznikla jediná pochybnost o dodržení zákona a vítězná nabídka splnila všechny stanovené požadavky. „Rámcovou smlouvu chceme podepsat do konce prosince a příští a přespříští rok odebrat zhruba 800 vozidel. Doufám, že nedojde k žádnému zdržení a tato zakázka se nestane obětí konkurenčního boje, jako tomu například bylo u nákupu ručních zbraní od České zbrojovky. U něj ÚOHS zcela potvrdil správnost našeho postupu a podání k přezkumu bylo neúspěšné,” doplnil Lubomír Metnar.

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz