iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » S jídlem roste chuť: PSA jedná s FCA o spojení (aktualizováno)
Sotva jsme si zvykli (alespoň někteří) na to, že je Opel součástí francouzské skupiny PSA, už se rýsuje další, a potenciálně ještě mnohem významnější událost spojená s největší francouzskou automobilkou. FCA, tedy italsko-americký konglomerát, připomíná nevěstu, která stojí v koutku a stále čeká na bohatého ženicha, který by ji chtěl. S Renaultem to nedopadlo, nyní PSA a FCA potvrdily, že spolu jednají. A 31. října 2019 obě automobilky potvrdily, že jejich správní rady schválily spojení. Vznikne tak gigant s celkovou roční produkcí téměř devět milionů aut ročně. Více vyrobí jen koncern Volkswagen, Toyota a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.
U tak velkých a co do struktury i finančních a logistických ohledů komplikovaných subjektů, jakými jsou automobilové skupiny, jsou jakákoli jednání o spolupráci, byť na jednom izolovaném projektu, vždy komplikovaná. Jednání o rozsáhlejších projektech včetně možností kapitálového propojení nebo dokonce sloučení jsou pak doslova právnickými a manažerskými orgiemi.
Představitelé Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a uzdravené, posílené a stále sebevědomější PSA spolu letos začali jednat krátce poté, co zkolabovaly rozhovory mezi FCA a Renaultem. Carlos Tavares za PSA a Mike Manley za FCA se dohodli na společných investicích do výroby vozů v Evropě a sdílení některých nákladů na vývoj. Přitom zkraje roku Fiat užší spolupráci nebo dokonce spojení s FCA vyloučil. Podle tiskových prohlášení obou automobilek probíhají „další jednání zaměřená na vznik jedné z celosvětově největších automobilových skupin“ a již o dva dny později po tomto oznámení bylo potvrzeno, že se správní a dozorčí rady obou automobilek dohodly na spojení. Zdá se, že na rozdíl od jednání mezi FCA a Renaultem tentokrát nebude problémem ani postoj francouzské vlády (stát je jedním z největších akcionářů PSA). Nicméně na konečné závěry je ještě brzy. Podle analytiků dává každopádně spojení PSA-FCA větší smysl než spojení FCA-Renault, jakoli by vytvořilo největší automobilku světa. Na týmy obou automobilek nyní čeká spousta práce při finalizaci smlouvy. JIž je ale jasné, že novou automobilku povede jedenáctičlenná rada, pět zástupců stávající PSA a pět od FCA. Jedenáctým bude Carlos Tavares, stávající šéf PSA, který se ujme role výkonného ředitele. John Elkann, předseda správní rady FCA bude tuto pozici zastávat i v nové automobilce. Zatím není jasné, jakou pozici bude zastávat v nové organizaci výkonný ředitel FCA Mike Manley. Mezi akcionáře obou automobilek bude nová společnost rozdělena v rovném poměru 50:50, Nepočítá se přitom se zavíráním žádné z továren, počáteční úspory by měly dosáhnout 3,7 miliardy eur.
Sňatky z rozumu
Automobilky v současnosti čelí obrovským vývojovým nákladům spojeným s tlakem na nové, čistší způsoby pohonu vozidel či jejich autonomní ovládání. To je nutí hledat příležitosti pro sdílení nákladů na vývoj i výrobu. Ani takoví giganti jako Volkswagen nebo Ford nejsou tohoto trendu ušetřeni, zatímco Toyota nedávno posílila své vztahy se Subaru a také s čínskou společností BYD (Build Your Dreams), která patří mezi lídry ve vývoji a výrobě Li-ion baterií a také vyrábí elektromobily.
Pro FCA bude spojení s PSA výhodné i z hlediska emisí CO2, protože má v nabídce z tohoto hlediska problematické velkoobjemové modely značek Jeep a Alfa Romeo. Jejich emise by se mohly „rozpustit“ v celkovém objemu výroby celé nové skupiny mnohem lépe, než je tomu v případě objemu Fiatu. Z finančního hlediska by pak mohly do roku 2023 dosáhnout kumulované úspory více než sem miliard eur. Fůze by pak spojila rodiny Agnelli a Peugeot, jedny z nejstarších automobilových rodů v Evropě i na světě.
Staří známí
PSA a FCA si nejsou vzájemně neznámí, pojí je letitá spolupráce v oblasti užitkových vozů a MPV. Peugeot či Citroën spojuje s Fiatem také obdobná produktová nabídka zaměřená primárně na vozy menších a kompaktních segmentů. Takzvaný „Mediterranean Club“, jak se italským a francouzským automobilkám říká, má také z geografického hlediska mnoho společného. Pro PSA by pak spojení s FCA znamenalo mimo jiné také vstupenku na severoamerický trh, kam by se Francouzi rádi vrátili do roku 2026, a přístup k technologiím, které postrádá (například mechanický pohon všech kol). Fiat pak naopak zase přijde rychle k plug-in hybridní a elektrické technologii, obojí má již PSA vyvinuté. Další synergie se dají očekávat. Třeba nové Punto jako další derivát na platformě CMP skupiny PSA, sjednocení nabídky užitkových vozidel, prémiové a vysokovýkonné technologie nad rámec toho, co může dnes nabídnout PSA pro značku DS a tak dále. Bude jistě zajímavé sledovat také to, jak si nová francouzsko-italsko-americká skupina poradí s Alfou Romeo nebo Lancií...
Pokud ke spojení FCA s PSA dojde, bude to jakási pocta Sergiovi Marchionnemu, který se před čtyřmi lety pokoušel o „sňatek“ FCA s General Motors a vytrvale hledal za svého vedení Fiatu a FCA velkého hráče, se kterým by „svou“ automobilku v zájmu úspor z rozsahu propojil, aby dorostl do velikosti a síly gigantů Volkswagen a Toyota. Jeho nástupce Mike Manley nesl v tomto ohledu vloni zesnulého Marchionneho dál. Spojení s PSA vytvoří giganta, do jehož portfolia budou spadat značky Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Jeep, Dodge či RAM. Působivé, že? Pro finančníky určitě, protože akcie PSA posílily již po prvním potvrzení nových rozhovorů o pět procent, v případě FCA dokonce o deset.
Více o současných pohybech na poli spolupráce mezi automobilkami se dočtete v magazínu FLEET firemní automobily 6/2019. Vzorový výtisk si můžete objednat přímo na adrese redakce zde