iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Šárka Heyna Fuchsová: Volvo nestačí vyrábět
Automobilka Volvo se vrhla do obnovy svých modelových řad s nebývalou kuráží a počínaje novou XC90 mají její modely výrazný design a charisma. Pro švédskou značku jsou nové modely významné i z toho důvodu, že definitivně přetrhávají pouta s někdejším vlastníkem, automobilkou Ford. Dnes si auta dělají seveřané zase po svém, čínský majitel jim do toho evidentně příliš nemluví, jen se od „švédského tanku“ posunuli ke „švédské stíhačce“, obrazně řečeno. Po bok tradičních atributů značky se totiž zařadily také inovativní design a špičkové technologie.
Žen v čele automobilek mnoho není. Na té nejvyšší globální úrovni dnes najdeme jen jednu, a tou je Mary Barra, která vládne General Motors. Na úrovni národních zastoupení už by se našlo příkladů více a jedním z nich je i domácí importér značky Volvo. Tuto organizaci totiž vede již dva roky Šárka Heyna Fuchsová. Po mnoha letech se tak vedení severské značky na našem trhu vrátilo do rukou domácího manažera, respektive manažerky. Posledním našincem na této pozici byl totiž v letech 1999 - 2001 Martin Saitz (dnes vede Mitsubishi).
Pro Volvo pracujete osmnáct let, jakými funkcemi jste za tu dobu prošla?
Nejprve to byla komunikace, ale později jsem se přesunula do marketingu. A pak přišla velká změna, protože jsem byla přesunuta na pozici ředitelky našeho dealerství, což jsem tehdy doslova obrečela a teprve dnes tuto změnu doceňuji jako zřejmě nejzásadnější krok v mé kariéře. Člověku se postupně otevírají obzory. Nejprve jsem si myslela, že reklama je to nejdůležitější, posléze, u marketingu, jsem zjistila, že je to jen část celé komunikace, a když jsem pak seděla v dealerství a byla jsem zodpovědná úplně za všechno, tak se mé vnímání zásadně změnilo. Prostě to byla ta nejlepší škola. Po čtyřech letech jsem se vrátila do importu na pozici obchodní a marketingové ředitelky a z ní jsem pak byla jmenována do současné pozice ředitelky importu.
Spřádáte v této pozici plány na zásadnější růst prodejů Volva u nás?
My jsme dnes v situaci, že nestačíme vyrábět. Stávající výrobní kapacity jsou využity na maximum, a dokud se nedostaví nově budované továrny v USA a Číně, které budou vyrábět vozy pro tamní trhy, tak se Volvo co do počtu vyrobených aut příliš nepohne, což platí i pro náš trh. Bohužel jsme se z dodacích lhůt okolo čtyř týdnů dostali až na šest měsíců, a to samozřejmě není dobré.
Dalo by se tedy říci, že se vlastně nová Volva prodávají sama?
Takhle bych to určitě neřekla, ale je pravda, že se díky atraktivitě nových modelů můžeme více soustředit na to, jak je prodáváme. Když to řeknu zjednodušeně, tak si přejeme prodávat je tak, jak si prémiové automobily zaslouží. Tedy mít konkrétního koncového klienta, nechceme prodávat přes krátkodobé operativní leasingy, aby následně tato ojetá roční auta mizela za hranicemi. My máme poměrně malý vozový park, takže je pro naše dealery důležité, aby co nejvíc prodaných aut zůstávalo zde a jezdilo do servisu k nim. Navíc si nemyslím, že nabízet auto v ceně okolo milionu korun za měsíční nájem okolo pěti tisíc korun je skutečný obchod. Dnes jezdí díky tomu v prémiových vozech i lidé, kteří na ně objektivně nemají. Až tato fáze odezní, půjdou ceny leasingu nahoru a lidé budou zase jezdit víc v masových značkách, kde se dá taková hladina reálně udržet.
Celý rozhovor s ředitelkou českého zastoupení Volva přinese FLEET č. 2/2017, který vychází 13. 4.