iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Slováci vybírají nové obrněné 4x4, ve hře je i Zetor
Slovenská armáda vybírá nové zodolněné taktické víceúčelové vozy 4x4. Mezi uchazeče bylo dodatečně zařazeno i zcela nové vozidlo Gerlach společnosti Zetor Engineering Slovakia. Gerlach byl přiřazen k finální čtveřici spolu s dalšími třemi novými nebo výrazně inovovanými typy, představenými na zbrojařském veletrhu IDEB 2018.
Již dříve postoupily mezi uchazeče na základě testů vozy Otokar Cobra 2 a Ejder Yalcin (oba Turecko), Excalibur Army Patriot (Česká republika) a GDELS Eagle (USA). K nim byla přiřazena bez předchozích zkoušek čtveřice novinek, konkrétně SVOS Perun (Česká republika), Kerametal Aligator Master 2 (Slovensko), Renault Sherpa Light APC (Francie) a zmíněný Zetor Gerlach. Všechny vozy prodělávají v současnosti testy ve vojenském prostoru Záhorie. Výsledky testů ověřujících technické parametry vozů poslouží pro analytickou část dokumentu, který bude předložen slovenské vládě. Zajímavostí je, že slovenská armáda již používá domácí vozy Aligator a s jejich kvalitou není podle dostupných informací příliš spokojena. Mezi osmi finálními uchazeči chybí například NIMR Ajban, což je společný projekt společností VOP CZ (Česká republika) a NIMR Automotive (Spojené arabské emiráty). Se společností NIMR spolupracuje také slovenský podnik EVPÚ, ale na jiném projektu (střelecká věž pro větší taktické vozidlo NIMR JAIS 6x6).
Gerlach nejen jako štít
Zetor Engineering Slovakia, je součástí skupiny HTC Investments s dalšími sektory působnosti (Agro - traktory Zetor, Bearings - ložiska a Real Estate). S novým vozidlem má společnost velké plány a svůj nejnovější projekt představila i prostřednictvím oficiálního videa, ve kterém provázejí informace o vozidle i záběry z testování, které probíhalo v minulých týdnech. Na terénním okruhu se při něm ověřovalo, zda Gerlach dostojí teoretickým předpokladům. Testovány byly jak rychlost a vlastnosti vozidla při pohybu terénem, tak i další parametry, jako například schopnost překonávat vertikální i horizontální překážky – v tomto případě zákop o šířce jednoho metru a schod o výšce půl metru – či stoupavost vozidla. Gerlach v testech očekávání konstruktérů splnil.
Gerlach je připravený plnit vysokou úroveň balistické a protiminové ochrany až na úroveň STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina je dimenzována tak, aby se do ní vešlo až šest členů osádky, každý o hmotnosti do 120 kg a výšce až 190 cm. Náklad může mít hmotnost až 1500 kg. Potenciální zákazníci budou mít možnost konfigurovat prostor pro osádku na 2+2, 2+3, a dokonce i 2+4. Plánuje se vznik celé rodiny vozidel Gerlach, počítá se s variantami pickup, ambulance, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí, a také s HWS verzí připravenou pro použití těžších zbraní (Heavy Weapons Station). Další možností bude varianta RDV, tedy vozidlo pro jednotky rychlého nasazení.
Slováci už testují, Češi vyčkávají
Slovenská armáda hodlá nakoupit celkem čtyři stovky víceúčelových vozidel 4x4 několika kategorií a není to poprvé, co jsou Slováci akceschopnější než české ministerstvo obrany, které po loňské medializaci záměru nakoupit nové vozy (včetně kategorie, kterou aktuálně podrobují zkouškám Slováci) a uspořádání dvou průmyslových dnů zatím v této věci dále nepokročilo. Původním záměrem bylo vyhlásit výběrové řízení v příštím roce, nejpozději v roce 2020. Armáda celkem potřebuje nahradit na 1500 aut UAZ a Land Rover Defender (armáda před lety nakoupila civilní, nikoli vojenské verze Wolf a podle toho také vypadá jejich "obliba" mezi vojáky) a obrněných IVECO LMV. Právě v kategorii pancéřovaných taktických vozů se nabídka trhu utěšeně rozrůstá, a to včetně nabídky domácích výrobců (Tatra a SVOS). Vozy SVOS Perun již dokonce armáda pořídila pro 601. skupinu speciálních sil, zatím ovšem v počtu pouhých čtyř kusů (hovoří se o "bolestném" za odmítnutí větších vozů kategorie MRAP Vega, viz. dále).
Vozidlo Excalibur Army Patriot 4x4 Tactical APC vzniklo na unikátním podvozku automobilky Tatra, která stejně jako Excalibur Army spadá do skupiny Czech Group. Výběrové řízení na vozidla MRAP 6x6 díky tomu vyhrál před dvěma lety "bez boje" společný česko-francouzský projekt Titus, protože armáda požadovala vůz postavený právě na podvozku Tatra s odůvodněním, že vozy na tomto základě již má ve výzbroji.To vyřadilo ze hry i projekt Vega přeloučské společnosti SVOS. Tatra jí odmítla podvozky pro Vegu dodávat, aby tak podpořila vlastní projekt ve spolupráci s francouzským Nexterem. Bude se historie opakovat i v případě pořízení lehčích obrněnců 4x4? Požadavek na podvozek Tatra by rázem zúžil velmi širokou konkurenci na jediného možného dodavatele... Excalibur Army již Patriota zástupcům české armády předvedla a aktuálně se s ním vedle tendru slovenské armády angažuje také v Polsku. Polákům je nabízena upravená verze s názvem Husar. Určitě se jedná o konkurenceschopné moderní vozidlo své kategorie.
I se společným projektem VOS CZ a NIMR (Ajban) by tedy česká armáda mohla za rok - dva vybírat (pokud nebude trvat na podvozku Tatra) až ze tří domácích uchazečů. A míra zapojení domácího průmyslu do výroby patří mezi důležitá kritéria výběru. Bude zajímavé sledovat, co mezitím vyberou Slováci...