iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Volkswagen, BMW a Daimler: obvinění z tajných dohod proti zavádění technologií na snižování emisí
Protimonopolní úřad Evropské unie obvinil automobilky BMW Group, Daimler AG a Volkswagen Group z toho, že se tajně domlouvaly na blokování vývoje a zavádění některých technologií snižování emisí. Automobilky obdržely takzvané „prohlášení o námitkách“, které přišlo necelé dva roky po počátečních kontrolních šetřeních, která se odehrávala přímo v jejich kancelářích.
Podle komise se automobilky v letech 2006 až 2014 tajně domlouvaly na technických schůzkách o postupu v oblasti zavádění nejnovějších technologií selektivní katalytické redukce se vstřikováním AdBlue pro snižování emisí oxidů dusíku. Týkalo se to dohod ohledně dávkování AdBlue, velikosti nádrží na tuto kapalinu a tím záměrně snižovaly efektivitu procesu čištění výfukových plynů. Dále v letech 2009 až 2014 koordinovaly své úsilí s cílem zabránit uvedení filtrů pevných částic u svých nových přímovstřikových zážehových motorů, případně jejich uvádění na trh alespoň oddalovat.
Podle evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové tímto jednáním německé automobilky odepřely zákazníkům možnost kupovat automobily s nejlepší možnou dostupnou technologií. „Společnosti mohou kooperovat mnoha způsoby na tom, aby zlepšily kvalitu svých produktů, nicméně v tomto případě se děl pravý opak, tedy snaha nezlepšovat své produkty a nesoutěžit v oblasti kvality.“ Podle komisařky mají nyní automobilky čas na vyjádření k vzneseným obviněním. Zajímavé je, že se obvinění netýká Opelu, který, ač německou automobilkou, spadal pod koncern General Motors. V současné době je součástí skupiny PSA, která patří naopak mezi největší obhájce a iniciátory technologií selektivní katalytické redukce i technologie redukce pevných částic z moderních přímovstřikových zážehových agregátů.
Celá kausa poodhaluje rozdílný přístup a smýšlení jednotlivých automobilek v oblasti zavádění technologií pro snižování emisí. Zatímco PSA v tomto období (od 2010) zaváděla aditivované filtry pevných částic a systém selektivní katalytické redukce (od 2013), německé automobilky naopak přemýšlely, jak rozvoj těchto technologií alespoň přibrzdit. V některých rozhovorech s manažery Volkswagenu v těch dobách zaznělo, že jejich motory mají natolik účinné spalování, že narozdíl od Peugeotu nebo Citroënu nic takového jako filtry pevných částic či sstémy SCR nepotřebují. Jak následující události ukázaly, nebyla to pravda. V září 2015 vypukl skandál s podvodným software u vozů koncernu Volkswagen AG poháněných vznětovými motory známý jako Dieselgate (problém s emisemi oxidů dusíku, tedy ten, který pomáhá řešit právě SCR) a automobilka na ni musela reagovat a v souvislosti s ní také změnit svou oficiální strategii. Jako důsledek celé kauzy se pak výrazně přiklonila k elektrifikaci.
Všem třem obviněným automobilkám hrozí pokuta ve výši až deseti procent z celkového obratu, což by byla ve všech případech částka v miliardách eur.