iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Volkswagen propustí 30 000 lidí v zájmu zvyšování efektivity
Volkswagen dostává v rámci kauzy podvodů se systémy řídícími emise jeho vozů v reálném provozu, která dostala všeobjímající název Dieselgate, a která se dotýká i značek Audi, SEAT či Škoda, jednu ránu za druhou, řeší desítky soudních sporů a připravuje se na vyplácení tučného odškodného severoamerickým zákazníkům. Zároveň hledá cesty, jak z toho všeho ven. Musí na jedné straně šetřit, na straně druhé napravovat, inovovat a vyvíjet nové produkty. Vyhlásil také frontální útok na elektromobilitu. Jedním z kroků vedoucích k úsporám a vyšší efektivitě je zeštíhlování celého koncernu. O práci tak přijde celosvětové na třicet tisíc lidí.
Automobilka to oznámila dnes s tím, že 23 000 propuštěných zaměstnanců bude přímo z Německa, pouze sedm tisíc pracovníků bude propuštěno v jiných zemích. Volkswagen si vytyčil plán snížit oproti současnosti do roku 2020 své roční provozní výdaje o 3,7 miliardy eur a snížení počtu zaměstnanců je jedním z mnoha kroků, jak toho chce dosáhnout. Zároveň však hodlá automobilka investovat celkem 3,5 miliardy eur do transformace svých výrobních zařízení v Německu, aby byly o 25 procent efektivnější než dnes.
Podle šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse je tento krok nezbytný, bez něj by měl Volkswagen velké problémy dosáhnout růstu provozní marže ze stávajících dvou procent, které se očekávají letos, na čtyři procenta v roce 2020.
Příliš mnoho zaměstnanců
Propouštění je u Volkswagenu vcelku logickým krokem, protože automobilka jako celek je přezaměstnaná. V roce 2014 připadalo u Toyoty na jednoho zaměstnance 31 vyrobených aut, u Volkswagen AG to bylo pouze 17 aut. Hůře na tom byla před dvěma lety jen skupina PSA, u které připadalo na jednoho pracovníka pouze 16 vyrobených aut. Celkem má Volkswagen celosvětové 121 výrobních závodů v 31 zemích světa (z toho je dvacet evropských).
Volkswagen ještě před osmi lety zaměstnával „jen“ 357 000 lidí, velký skok přišel mezi lety 2011 a 2012, kdy se počet zaměstnanců zvýšil ze 454 000 na 533 000. Aktuálně pak zaměstnává největší evropská automobilka 610 076 zaměstnanců, což je víc než Toyota a General Motors dohromady.
Pod kuratelou politiků
Zeštíhlování a výrazné investice do elektromobility a systémů autonomního řízení by měly podle plánů vedení Volkswagenu udělat z nevýhody, kterou je současné poškození image a obrovské výdaje na sanaci škod výhodu v podobě technologického náskoku před konkurencí. Všechny evropské automobilky si v současnosti lámou hlavu, jak splnit několik protichůdných emisních i jiných požadavků legislativy na automobily. Vzhledem k přísnějšímu laboratornímu měřicímu cyklu pro sledování emisí oxidu uhličitého (WLTP namísto NEDC) a zavedení RDC (Real Driving Conditions) do procesu měření škodlivin ve výfuku v rámci homologace vozidel již nebude možné nejen pro VW, ale ani pro jiné značky „čarovat“ se systémy, které byly schopny rozpoznat měřicí cyklus a upravit chod agregátu tak, aby „prošel“. Tím se stahují mračna nad turbodiesely, které kromě jiného budou vyžadovat o poznání více aditiva Ad Blue, než doposud (a tedy častější doplňování) nehledě na řadu dalších opatření, která motory prodraží a „vyženou“ je zřejmě ze všech levnějších (a nejprodávanějších) vozidel. Také přeplňované malé zážehové motory budou mít problémy plnit emise, neobejdou se bez filtrů pevných částic a zřejmě také skončí doba „downsizingu“.
To vše nahrává urychlenému vývoji elektromobilů. Rychlejšímu, než jaký by odpovídal přirozenému vývoji. Není to volba automobilek, ani většinové populace, je to volba volených (ale i nevolených) politiků...