iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Volvo chystá velké změny. Plánuje internetový prodej
Automobilka Volvo oznámila přechod na zcela novou globální marketingovou strategii. Ta je založena na dvou zdánlivě neslučitelných bodech: posílení internetového způsobu prodeje a vyšší míře kontaktu se zákazníkem. Jak toho chtějí Švédové dosáhnout?
„Automobilový průmysl představuje v oblasti marketingu jedno z nejkonzervativnějších a nejméně vyvinutých odvětví globálního obchodu,“ říká Alain Visser, senior viceprezident oddělení pro marketing, prodej a zákaznický servis ve společnosti Volvo Cars. „Po desetiletí se při propagaci a prodeji vozů postupuje podle určitých vzorců, které využívá celý automobilový průmysl. Společnost Volvo Cars se však nyní rozhodla postavit se zažitému stereotypu a zavést strategii přesně na míru svým vlastním potřebám.“ Nová strategie působení značky Volvo na trhu nazvaná Volvo Way to Market se zaměřuje na čtyři oblasti: marketingové nástroje, vedoucí pozice v oblasti digitálního obchodování, vztah s autorizovanými dealery a servis vozů.
Do budoucna účast jen na třech autosalonech
Jedním ze zásadních vývojových posunů v rámci nové marketingové strategie je budoucí zaměření značky Volvo pouze na tři klíčové mezinárodní autosalony, z nichž se jeden koná v Evropě, další v USA a poslední v Asii. Mimo účasti na těchto vybraných událostech bude automobilka Volvo pořádat také svou vlastní každoroční akci, na níž bude prezentovat své produkty a celkovou podobu značky. Dalším významným krokem bude přenesení online prodeje a marketingu do čela marketingové strategie a opravdu výrazné zlepšení služeb nabízených autorizovanými dealery a servisy. „Naše nová neotřelá strategie Volvo Way to Market ale neznamená, že hodíme všechny stávající marketingové koncepty přes palubu,“ upřesňuje Alain Visser. „Spousta z nich existuje z dobrého důvodu. Zároveň nejsme ani natolik arogantní, abychom si dovolili prohlásit, že jsme lepší než ti ostatní. Nicméně máme dostatek sebedůvěry na to, abychom mohli říci, že jsme jiní. Z toho důvodu máme potřebu chovat se na trhu trochu odlišně.“
Podle Vissera nejsou automobilové veletrhy tím nejvhodnějším způsobem prezentace značky směrem k médiím a veřejnosti. „Autosalony jsou spíše tradičními událostmi, na nichž davy značek bojují v rámci jim vyhrazených časů o zájem médií,“ podotýká Alain Visser. Z toho důvodu bude Volvo postupně svou účast na těchto akcích omezovat a nakonec zůstane jen u jednoho autosalonu v daném regionu ročně: v Evropě to bude ženevský autosalon, v Číně autosalon v Šanghaji a Pekingu a ve Spojených státech amerických autosalon v Detroitu. Automobilka ale bude organizovat každoroční akci koncipovanou podobně, jako tomu bylo při uvedení nového modelu XC90 ve Stockholmu v srpnu letošního roku. Na něm bude prezentovat nové produkty a inovace způsobem, jenž bude mnohem harmoničtěji korespondovat se značkou a její identitou.
Sázka na internet
Ta největší revoluce, která momentálně probíhá v automobilovém průmyslu, se nicméně neodehrává v centrálách automobilek, ale v domácnostech jejich zákazníků. Naprostá většina lidí dnes nakupuje online. Než aby potenciální zákazníci obcházeli jednotlivá dealerství, raději si prohlížejí webové stránky různých značek. Proto se první fáze strategie Volvo Way to Market zaměřuje na získání vedoucí pozice v oblasti digitálního prodeje. Vovlo tedy po celém světě postupně zahájí online prodej svých vozů. Ten ovšem nemá nahradit stávající dealerskou síť, spíše vytvořit doplňující nástroj pro autorizované dealery. Automobilka zahájila úzkou spolupráci se členy své dealerské sítě, jejímž výsledkem by mělo být vytvoření nástroje pro udržení osobního přístupu, který je jak pro nákup a předávání vozu, tak i pro jeho servis nesmírně důležitý.První úspěšný krok na poli digitálního prodeje automobilka učinila letos v září při výhradním online prodeji 1927 vozů speciální edice Volvo XC90 First Edition, která byla prodána během 47 hodin.
Odlišně koncipovaný bude například konfigurátor. Namísto zažitého konceptu „stavění vozu od nuly“ bude Volvo nabízet jednoduchý a funkční systém, který nabídne rovnou výchozí konfigurací navrženou automobilkou. Bude se jednat o vůz v plné specifikaci, který si bude moci zákazník přizpůsobit svému osobnímu vkusu a rozpočtu. Po dokončení výběru bude mít uživatel k dispozici krátké video, na němž si bude moci daný vůz prohlédnout v pohybu. V souvislosti s novou strategií se promění také webové stránky Volva, které by už neměly sloužit jen jako prostý zdroj informací. Jejich smyslem je podle automobilky nabídnout „zcela nový zážitek, v jehož rámci jsou každá stránka a každý jednotlivý informační blok prezentovány ve stylu Volvo a v souladu s vystupováním a hodnotami značky Volvo.“
Osobní asistent pro servis
Dalším inovativním bodem je zavádění statutu osobních servisních asistentů (Personal Service Technician). Zákazníkovi bude jeho asistent představen při předání nového vozu a bude se o něj následně starat po celou dobu vlastnictví vozu. Volvo kvůli tomu plánuje rozsáhlá školení pro dealery, aby se celý program správně „rozjel“. Koncept osobního servisního asistenta již začalo využívat několik států, ve kterých od té doby výrazně stoupla spokojenost zákazníků. Od roku 2018 budou tuto servisní službu standardně nabízet všechna dealerství Volvo po celém světě.