iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Volvo vypustí do provozu stovku autonomních vozidel
Automobilka Volvo spouští ve Švédsku unikátní a průkopnický projekt, v jehož rámci se bude stovka automaticky řízených vozidel pohybovat v běžném provozu po veřejných silnicích města Göteborg.
Revoluční projekt „Drive Me - automaticky řízená vozidla pro lepší mobilitu“ je výsledkem spolupráce společnosti Volvo Car Group, švédského ministerstva dopravy, švédského dopravního úřadu, vědeckého institutu Lindholmen Science Park a města Göteborg. Smyslem projektu je prokázat přínos autonomního řízení pro provoz na pozemních komunikacích a dostat Švédsko a značku Volvo do čela vývoje dopravních prostředků budoucnosti.
Autonomně v běžném provozu
„Autonomní vozidla jsou součástí strategie společnosti Volvo Cars, stejně jako vize švédské vlády dosáhnout u dopravních prostředků nulových emisí. Náš projekt představuje důležitý krok k docílení této vize. Umožní nám totiž lépe podchytit různé technické problémy a zároveň poskytne cennou zpětnou vazbu ze strany skutečných zákazníků, kteří budou v těchto vozech jezdit v běžném dopravním prostředí.“ říká Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Group.
Testování automaticky řízených vozidel bude probíhat na zhruba 50 km vybraných silnic ve městě Göteborg a jeho okolí. Jedná se jak o silnice představující frekventované dopravní tepny, tak o dálnice a místa, kde se často tvoří kolony. „Naším cílem je vytvořit vůz, který by byl schopen samostatně zvládnout všechny možné dopravní scénáře včetně opuštění dopravního proudu a vyhledání bezpečného ‚přístavu‘ v případě, že řidič nedokáže z jakéhokoliv důvodu znovu převzít kontrolu nad vozem,“ vysvětluje technický specialista ve společnosti Volvo Car Group Erik Coelingh.
Změna přístupu k dopravě
Mezi cíle projektu „Drive Me“ patří vedle ověření společenských a ekonomických výhod spojených s autonomními vozidly také například ověřování reakcí ostatních řidičů na vozidla, která se sama řídí. „Tento test v reálných podmínkách nám poskytne cenné informace o společenských přínosech plynoucích ze zařazení autonomních vozidel do běžného dopravního prostředí. Inteligentní automobily jsou však jen částí řešení, protože pro dosažení udržitelného motorismu v budoucnosti je nutné změnit celospolečenský přístup k dopravě. Věříme, že tato hromadná spolupráce může způsobit v tomto vývoji revoluci,“ říká Erik Coelingh.
Autonomní řízení přinese zákazníkům obrovské výhody a zároveň od základů změní způsob, jakým se díváme na řízení vozidel. V budoucnosti si řidič budete schopen naplánovat jízdu na základě různých kombinací autonomních funkcí a aktivního řízení, což umožní strávit čas na cestách co nejefektivněji. Autonomní řízení tak připravuje cestu pro efektivnější využívání času stráveného za volantem. Za jízdy bude řidičům umožněno bezpečně pracovat s telefony nebo tablety, nebo prostě jen relaxovat. „Technologie automatického řízení dovolí řidičům za vhodných okolností přenechat řízení svému vozidlu,“ slibuje Håkan Samuelsson.
Vozidla zahrnutá do tohoto projektu jsou v souladu s oficiální definicí německého silničního výzkumného institutu Federal Highway Research Institute (BASt) označena jako „vysoce autonomní vozidla“. V praxi tento termín znamená, že řidič může na základě svého uvážení přenechat odpovědnost za řízení automobilu, který dokáže ovládat všechny jízdní funkce. Řidič bude mít příležitost kdykoliv přebrat kontrolu nad vozem, ale nebude muset věnovat řízení plnou pozornost.
Pomůže nová architektura Volva
Stovka vozů Volvo řízených v tomto projektu zákazníky bude představovat nové modely, při jejichž vývoji bude použita nová modulární architektura (SPA). Tato architektura je připravena na neustálé zavádění nových podpůrných a bezpečnostních systémů, jejichž smyslem bude umožnit vysoce autonomní řízení. První platforma SPA bude dostupná pro žhavou novinku značky, model XC90, který bude představen v příštím roce.
Součástí projektu bude také zavedení autonomního parkování bez přítomnosti řidiče. To umožní řidiči vystoupit na začátku parkoviště a nechat vůz, aby si sám našel vhodné místo a zaparkoval na něm. „Cílem našeho snažení je nabídnout světu autonomně řízená vozidla, která musí být schopná bezpečně se pohybovat v prostředí, kde se vyskytují normálně řízené vozy a nechránění účastníci silničního provozu,“ dodává Erik Coelingh.