iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » VW svolává tisíce aut. Půjdou do šrotu!
Celkem 6700 aut musí do servisu Volkswagenu. Svolávací akce se týká vozů prodávaných v Evropě a USA. Některé jezdí i v Česku. Problémem je fakt, že automobilka vozy prodala jako ojetiny, přitom šlo o předváděcí kusy z předsériové výroby, které mohou mít neschválené některé díly. V takovém případě musí do šrotu.
Volkswagen má opět problém. Mezi lety 2006 až 2018 prodal minimálně 6700 aut, která se vůbec neměla dostat na trh. Šlo totiž o předváděcí vozy sloužící například pro výstavy nebo mediální prezentace. Taková auta obvykle vznikají ještě před rozběhnutím sériové výroby, a proto mohou obsahovat nehomologované díly. Volkswagen je přesto prodal jako běžné ojetiny. První o případu informoval německý deník Handelsblatt.
Zprávu Fleetu potvrdil i mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta. „U těchto vozů nehrozí žádné nebezpečí nebo ohrožení bezpečnosti zákazníka, nicméně u některých z nich nemuselo dojít před samotným prodejem ke kompletní přestavbě na sériový produkt a mohou se objevit drobné odlišnosti v softwaru a hardwaru. Může tak výjimečně dojít k tomu, že například autorizovaný servis nebude moci načíst standardním způsobem řídicí jednotku vozidla, případně se objeví komplikace při diagnostice závad z důvodu odlišného softwaru,“ vysvětlil Valenta.
Celkem 6700 dotčených aut je v mnohamilionové produkci značky zanedbatelný počet, potíž je ale v tom, že podle listu Handelsblatt o problému delší čas věděl i šéf Volkswagenu Herbert Diess a přitom nezasáhl. List zároveň oslovil další automobilky, například Volvo, Opel nebo koncern Daimler AG, kteří mu potvrdily, že podobné vozy většinou míří do šrotu.
To by se mělo stát i u svolávaných vozů Volkswagenu. U některých by mělo být možné napravit chybu jen přepsáním softwaru, například v případě navigačního systému nebo infotainmentu. Pokud se však problém týká mechanických dílů, bude muset dojít k sešrotování takového vozu. Automobilka ale zřejmě zlikviduje preventivně všechna dotčená auta.
„Po diskusi se státními autoritami dospěl Volkswagen k rozhodnutí preventivně tyto vozy stáhnout z provozu a vykoupit je od zákazníků, aby předešel jakýmkoli nepříjemnostem s touto skutečností spojeným. Zákazníci budou, nebo již byli obesláni doporučeným dopisem, kde je jim podrobně vše vysvětleno a nabídnuto odkoupení vozu zpět,“ sdělil Valenta.
Podle něj se svolávací akce a následný výkup týká pouze 21 v Česku přihlášených vozů. „Všechny tyto vozy se do České republiky dostaly způsobem individuálního dovozu, žádný z nich nebyl prodán prostřednictvím autorizované prodejní sítě. České zastoupení značky Volkswagen se samozřejmě o zákazníky postará, ať již vůz dovezli odkudkoli, nabídne jim tedy odkup a případně jej i zprocesuje,“ dodal mluvčí.
Handelsblatt upozorňuje, že aut s neschválenými díly nebo softwarem by mohlo být víc, než Volkswagen svolává. Podle dokumentu, který má jeho redakce k dispozici, to může být až 17 000 vozidel.