iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Auta na veletrhu IDET
Letošní mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET se nesl především ve znamení pásových bojových vozidel pěchoty. Není divu, česká armáda plánuje výběrové řízení na náhradu ruských BVP-2. Prezentovala se však i kolová technika, včetně vojenských automobilů.
Zbrojaři větří díky tlaku USA na zvyšování obranných rozpočtů všech států NATO dobré časy a letošní IDET podle toho vypadal. Narvaný pavilon P a rozsáhlé venkovní expozice, včetně velmi reprezentativní prezentace AČR jen reflektovaly současné dění ve světě. Řada expozic a exponátů navíc naznačovala příklon k novým trendům boje s teroristickými hrozbami a guerilovým stylem boje. Partnerem letošního IDETu pak bylo Turecko, které má jednu z nejsilnějších armád světa a jehož obranný průmysl dnes nabízí obrovskou škálu zbraní, a zbraňových i podpůrných systémů. Malá kolová technika byla ve stínu velkých obrněnců například od BAE Systems, Rheinmetall, Renault Trucks nebo Tatra, hlaví uchazeči o budoucí armádní zakázku na náhradu vozidel UAZ a Land Rover Defender ale možnost této prezentace nevynechali.
Společnost SVT Group vystavovala Jeep J8, se kterým se rozhodně hodlá o armádní zakázku ucházet. Jak uvedl obchodní ředitel Jan Děcký, výrobce by měl představit již v příštím roce modernizované provedení s motorem plnícím normu Euro 6 a k dispozici by měly být až tři rozvory, které dále zvýší počet variant modelu, který vznikl důkladnou přestavbou civilního modelu Jeep Wrangler Rubicon.
Druhým uchazečem v soutěži bude téměř jistě také společnost SVOS, která představila svůj model S80, což je v zásadě čínský BAIC BJ80 ve vojenské exportní verzi s motorem Cummins pod kapotou. Konstrukce vozu vychází z koncepce Mercedesu třídy G (BAIC provozuje s Daimlerem v Číně společný podnik na výrobu několika typů vozidel Mercedes-Benz pro tamní trh). Společnost SVOS hodlá v rámci strategické spolupráce s čínskou automobilkou tyto vozy nabízet nejen na českém, ale také dalších evropských trzích, přičemž je bude i vyrábět z dodávaných komponentů. A nabízet je bude také civilním uživatelům, kteří hledají jednoduchý, robustní a cenově přijatelný terénní automobil. Jak Jeep J8, tak SVOS S80 jsme blíže představili v aktuálním vydání magazínu FLEET.
Zetor se vrací do obranného průmyslu
Zajímavostí byl exponát na stánku společnosti Zetor Engineering, což je dceřiná společnost známého výrobce zemědělské techniky, zaměřená ovšem na zbrojní průmysl. Ta vedle projektů bojových vozidel pěchoty nové generace, které jsou zatím ve fázi vývoje a fyzicky neexistují, předvedla upravený Mercedes-Benz třídy G. Výsledek zásadní přestavby na vozidlo pro jednotky rychlého nasazení nese jméno Fox (Liška) a odpovídá požadavkům na vozidla této kategorie, včetně lafetace těžkého kulometu ráže 12,7 mm a univerzálních držáků pro další zbraně s možností střelby za jízdy.
Zetor Fox by mohl být nástupcem vozu Land Rover Kajman (přestavěný Defender), který dnes AČR používá, je ovšem otázkou, zda nebude armáda v budoucím výběrovém řízení požadovat i v této kategorii jednotnou techniku s ostatními verzemi požadovaného osobního terénního vozidla (standardní s pevnou střechou, užitkové s plátěnou střechou a lehce pancéřované). Potom by mohl Zetor vstoupit do výběrového řízení společně se zastoupením Mercedesu pro Českou republiku. To se již vyjádřilo, že pokud bude schopno splnit zadání, výběrového řízení se zúčastní. Společnost M-B Defence Vehicles má ve svém výrobním programu několik verzí třídy G pro vojenské účely, „výsadkářskou“ verzi ale nikoli. Těžší provedení obdobného vozu pro speciální jednotky předvedl i státní podnik VOP CZ, úzce spolupracující se společností NIMR (Spojené arabské emiráty). Vůz NIMR RIV má ovšem hmotnost čtyři tuny, což je výrazně více než stávající Kajman nebo Zetor Fox. Nabízí oproti nim ale například možnost montáže kitů balistické ochrany osádky a standardně pak ochranu proti střepinám min.
Obrněnec pro speciální policejní jednotky
Zajímavým exponátem z trochu jiného soudku bylo pancéřované vozidlo T-KAT, které představila na svém stánku Tatra. Jedná se o konstrukci izraelské provenience určenou pro policejní speciální zásahové jednotky, jako jsou SWAT, URNA a podobně. Nabídne přitom úroveň balistické ochrany až Level 3. K pohonu slouží osmiválec Ford 6,7 l o výkonu 224 kW a s točivým momentem až 900 N.m, což jsou parametry odpovídající maximální hmotnosti vozidla 8845 kg. Tatra bude nově tato vozidla nabízet zákazníkům v regionu, včetně Policie České republiky. Izraelci mají s těmito vozidly rozsáhlé zkušenosti. K dispozici jsou tři základní verze: pro jedenáct pasažérů, osm pasažérů a chráněný náklad nebo provedení pick-up pro pět pasažérů a nechráněný náklad na korbě. T-Kat má vysokou průchodnost terénem a může mít i lafetovanou výzbroj s kulometem nebo dokonce s protitankovými naváděnými střelami a dalšími druhy dálkově ovládaných zbraní. V nabídce je i VIP provedení s luxusním interiérem pro přepravu osob zvláštní důležitosti a ochrany v oblasti se zvýšeným bezpečnostním rizikem.