Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Automobilový svět brzdí (aktualizováno)

Automobilový svět brzdí (aktualizováno)

 
ilustracni-0

středa, 18. března 2020

Pod tlakem hrozby koronaviru přerušuje výrobu jedna automobilka za druhou. Vládní nařízení navíc zavřela dealerství. Vedle ekonomických dopadů se současná situace dotkne také dodacích lhůt nových vozidel.

 

U automobilek nejde pouze o obavy z šíření nákazy, ale také o váznoucí přísun materiálu, dílů a podsestav od dodavatelů, jejichž činnost ovlivnila vládní opatření. Automobilový průmysl je globalizovaný a nastavený na dodávky v systému „Just in Time“ s minimálními skladovými zásobami pro výrobu. Jakýkoli výpadek, byť marginálního výrobku, zastaví celou výrobní linku. A je jedno, jestli k tomu dojde v Evropě, nebo v Číně.

 

Do konce týdne stojí (skoro) všichni

„Z důvodů nárůstu počtu vážných případů nakažení nemocí COVID-19 v blízkosti některých výrobních závodů, výpadků dodávek ze strany klíčových dodavatelů a prudkého poklesu poptávky na automobilových trzích rozhodla krizová komise skupiny PSA v čele s předsedou představenstva o uzavření továren vyrábějících automobily,“ uvedla v oficiálním komuniké skupina PSA. Ta začala své továrny zavírat již včera, kdy se zastavily linky v Madridu a Mylhúzách, dnes dojde k témuž v Poissy, Rennes, Sochaux (Francie), Zaragoze (Španělsko), Eisenachu, Rüsselsheimu (Německo), Ellesmere Port (Velká Británie) a v polských Hlivicích. Zítra následují Hordain (Francie), Vigo (Španělsko), Mangualde (Portugalsko) a v pátek se přeruší výroba v Lutonu (Velká Británie) a v Trnavě na Slovensku. Uzavírky potrvají podle současného plánu do 27. března. Do stejného data uzavírá své domácí provozy v Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a v Modeně také budoucí partner PSA, skupina FCA. Stejná situace nastane také v továrnách Fiatu v srbském Kragujevaci a v polských Tychách. Již v noci z pondělí na dnešek zastavil výrobu v celkem dvanácti svých evropských provozech také Renault a dnes se rozhodl pro uzavření svých továren rovněž koncern Volkswagen. Jeho továrny se zastaví na dobu dvou až tří týdnů. Seat přerušuje výrobu již dnes, do konce týdne dojde k témuž v portugalském Setubalu, odstávka postihne také Bratislavu a logicky i továrny v Itálii, tedy Lamborghini a Ducati, které do portfolia Volkswagenu také patří. Týká se to i Škody, která v pátek výrobu rovněž přeruší. Od zítřka uzavře výrobu vozidle i motorů ve svých hlavních evropských provozech také Ford. Konkrétně v Kolíně nad Rýnem, Saarlouis (Německo) a rumunské Craiově. Montážní závod a motorárna ve španělské Valencii zavřel již v pondělí, z důvodu výskytu koronaviru u tří zaměstnanců. „Přestože dosavadní dopady koronaviru na naše závody jsou naštěstí nevelké, jeho vliv na naše zaměstnance, prodejce, dodavatele a zákazníky, stejně jako na celou evropskou společnost, je bezprecedentní,“ řekl Stuart Rowley, prezident Ford of Europe. „Kvůli dramatickým důsledkům této krize na evropský trh a dodavatelský průmysl dočasně pozastavujeme výrobu v našich hlavních výrobních závodech v kontinentální Evropě.“

Své výrobní závody u nás ovšem mají také mimoevropské automobilky. Nošovická továrna Hyundaie zatím vyrábí, zaměstnanci sice požadují přerušení výroby, vedení ale zatím přijalo zpřísněná bezpečnostní a hygienická opatření. „Omezujeme setkávání zaměstnanců, doporučujeme dodržování odstupů, důraz klademe na dodržování hygienických pravidel a ještě intenzivnější dezinfekci společných prostor a zařízení. Zaměstnanci v kantýnách a strážní jsou vybaveni respirátory, rouškami a rukavicemi. Uzavřeli jsme naše Centrum zdraví, kam zaměstnanci pravidelně dochází na cvičení a rehabilitace. Služební cesty zaměstnanců i návštěvy zvenčí do závodu jsou omezeny jen na ty zajišťující bezprostřední provoz. Návštěvníci a dodavatelé našeho závodu jsou před vstupem kontrolováni a je jim měřena teplota termoskenery či teploměry. Pokud by u nich byla naměřena zvýšená teplota, nebyli by do závodu vpuštěni. V současné době vedení závodu jedná a radí se o dalším postupu,“ uvedl Pavel Barvík, PR manažer a tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech, který vyrábí fleetově oblíbené modely řady i30, dále model Tucson a nově elektrické provedení modelu Kona. O ukončení výroby definitivně rozhodla také Toyota již včera se zavřely brány ve francouzském Valencienes, dnes se přestanou vyrábět corolly v britském Burnastonu a motory v Deesire. Ve čtvrtek se zastaví výroba v kolínské TPCA a v polských provozech Walbrzych (výroba hybridních převodovek eCVT) a Jelcz-Laskowice (motorty). Jako poslední uzavře turecká továrna na vozy C-HR v turecké Sakarye. V nejbližší době se očekávají rozhodnutí o uzavření továren také u automobilek Daimler nebo BMW (Bavorsko vyhlásilo stav katastrofy), z velkých evropských automobilek se ještě čeká také na reakci Jaguar Land Roveru.

 

Vyčkávání

Dvou až třítýdenní přerušení výroby bude znamenat větší výpadek výroby než prosté vynásobení denní produkce jednotlivých továren počtem dnů jejich uzavření. Jak ukončování, tak nabíhání výroby se neobejde bez dalšího času nutného pro nejrůznější kontrolní, logistické a přípravné operace. Rozjet se navíc musí celé soukolí, včetně všech subdodávek. Dá se tedy očekávat, že již objednané automobily dorazí až s určitým zpožděním oproti původním plánům, obdobně se prodlouží pro nadcházející období také dodací lhůty pro nové objednávky. Zda to bude o 14 dní, měsíc, nebo více, to si dnes nikdo netroufá odhadovat, stejně jako ekonomický dopad na jednotlivé automobilky. Ty mohou zatím vyprodávat skladové zásoby, které mají, nicméně situaci v tomto ohledu komplikují vládní omezení, která zavřela dealerství. V nich aktuálně fungují pouze servisy, a to leckde navíc v omezeném režimu. „Veškerý kontakt se zákazníky je v současnosti pouze telefonický, nebo elektronický, objednané vozy, byť by již byly připraveny k předání, se zatím nepředávají. V omezeném režimu funguje pouze servis, říká Milan Gábor z dealerství Toyoty v Ústí nad Labem. Obecně se nejen u Toyoty zatím ještě přezkoumává, jak a co je a není možné a vhodné. „Ani ze strany samotných zákazníků nyní není příliš velký tlak na předání vozidel, situace je pro nás všechny nová a zatím ji tedy vyhodnocujeme,“ říká Jitka Jechová, tisková mluvčí domácího zastoupení Toyoty. O něco aktivnější jsou u značek skupiny PSA. Zde fungují servisy, auta, která již byla dopravena na dealerství se předávají zákazníkům, kteří o to mají zájem, buď v předávacích prostorech, které nejsou součástí showroomů (pokud takovými dealerství disponuje), nebo individuálně po dohodě se zákazníkem. „Snažíme se zajišťovat dodávky firemním klientům, kteří auta potřebují, fleetové oddělení domácího zastoupení značek Peugeot, Citroën, Opel a DS tedy funguje a objednávky řeší podle současných možností,“ uvedla Radka Matthey, tisková mluvčí značky Peugeot.

Auto Jarov, jeden z nejvýznamnějších prodejců a servisů značek koncernu Volkswagen a také vozů Honda pokračuje v provozu servisu, byť se zkrácenou otevírací dobou a s uzavřením samostatného servisu vozů Seat v provozovně na Praze 3 (přesunut do společných prostor s VW). „Naše fleetové oddělení funguje formou elektronické komunikace, ale popravdě řečeno zákazníci v současnosti příliš nevolají, a i když mají auta již u nás připravena a měli si je v těchto dnech přebírat, tak převzetí vozidel spíše odkládají,“ říká Vojtěch Hruška, fleetový manažer společnosti Auto Jarov.

Otevřené jsou také servisy u Fordu. Kromě toho domácí zatoupení připravuje sylužbu Pick-up & Delivery. Díky ní může zákazník telefonicky kontaktovat příslušný servis, který k němu vyšle technika, jenž vůz převezme, odveze a po skončení opravy opět zákazníkovi přiveze. Na telefonu jsou také prodejci, se kterými může zájemce o objednání vozu probrat specifikaci a využít při tom také online konfigurátor, podobně jako u řady jiných značek. Pokud někdo v současné situaci potřebuje urychleně nový vůz, pak může vybírat na webové stránce www.fordskladem.cz, která aktuálně nabízí přes šest set vozů k okamžitému odběru. Předání lze pak realizovat v prostorách servisu nebo po dohodě se zákazníkem na jiném vhodném místě.   

Také domácí zastoupení značek koncernu Volkswagen (s výjimkou domácí Škody), společnost Porsche Česká republika ujišťuje o nepřerušeném provozu autorizovaných servisů Volkswagen, jak osobních, tak užitkových vozů, Audi a Seat. Servisy přitom ve stávající situaci přednostně vyřizují zakázky pro Integrovaný záchranný systém. „Naše autorizované servisy reagují pozitivně na možnost i nadále provozovat servisní činnost. Otevírací doba však nemusí za současné situace platit v plném rozsahu tak, jak je uvedeno na webových stránkách. Proto našim zákazníkům doporučujeme, aby si dostupnost služeb u svého servisního partnera nejprve telefonicky ověřili,“ říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika. I mimo otvírací dobu servisu bude pro zákazníky výše uvedených značek zajištěna pomoc, včetně plnění vyplývajících ze záruky mobility a poskytnutí náhradního řešení mobility. U vozidel, u nichž v této době končí záruka mobility a nemůže být vzhledem k aktuální situaci prodloužena absolvováním řádné servisní prohlídky, se záruční lhůta automaticky prodlužuje až do doby, než se situace vrátí k normálnímu stavu.

Současné restrikce samozřejmě ovlivňují také fungování leasingových společností, nemusí se ale nutně jednat o dramatické změny. „Naše služby fungují dál, byť v některých případech v mírně omezeném rozsahu. Nicméně i nadále běží činnost call centra, stejně tak fungují jednotliví account manažeři. Z nařízení centrály jsme minimalizovali osobní styk se zákazníkem a do značné míry také mezi zaměstnanci. Jednání s klienty nicméně probíhají, hodně věcí se řeší buď přes konferenční hovory, telefonáty, nebo e-maily. Samozřejmě se všechno mírně zpomaluje, ale k zásadním omezením naší činnosti nedošlo,“ říká Lenka Vlčková, marketingová a PR manažerka společnosti Arval CZ.     

 

Ojetiny jedou

Ze situace mohou profitovat výrobci ojetých vozidel, jako je například AAA Auto a jeho dceřiná společnost Mototechna. Zde převedli prodej do online režimu s podporou call centra. „Jsme v období, kdy za běžných okolností probíhá hlavní prodejní sezóna ojetin. Lidé potřebují po zimě začít řešit svou mobilitu. Rovněž potřebují v době epidemie bezpečný způsob dopravy k lékaři, na nákup základních potravin nebo do zaměstnání, nechtějí riskovat veřejnou dopravu. Zájem o ojeté vozy je obrovský, na webu vidíme nárůst hledání, a to zejména u levnějších vozů. Možnost prodávat soukromníkům pouze mimo prodejny je ovšem hodně omezující, i když vidíme, že lidé se rychle učí kupovat on-line s dovozem domů i ojeté vozy. Je také důležité uvést, že vláda nezakázala prodej podnikatelům a firmám, kde pokračujeme v běžném režimu prodeje v kancelářích, aby mohli nadále podnikat. Poskytované slevy, zatím nejvyšší v naší historii, cílené na radikální snížení zásob našich vozů v rámci krizového plánu managementu, se samozřejmě vztahují na všechny,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto. Call centrum, které vyřizuje poptávku po vozech, jež si lidé vyhledají na internetu, má momentálně posílenou kapacitu, v kancelářích po maximálně deseti lidech působí přes 200 operátorů.

 

 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz