iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Ceny ojetin na vybraných evropských trzích
Společnost Audatex Systems provedla v květnu 2016 v rámci své analytické činnosti srovnání cen ojetých vozů na vybraných evropských trzích. Společnost se standardně zaměřuje na data z českého a slovenského trhu a v rámci projektů pro své zákazníky i na trhy v rámci EU.
„Pokud se jedná o stav a chování trhu s cenami ojetých automobilů, vycházíme ve své analytické činnosti zejména z dat z realizovaných prodejů či konkrétních nabídek prodejců s ojetými automobily. Pro ucelený obrázek o chování konkrétního vozidla na daném trhu je v určitých případech nutné zmonitorovat i nabídky totožných vozidel též na trzích okolních států,“ popisuje Ladislav Smrčka, odborný datový specialista společnosti Audatex a pokračuje: „Do přehledu jsme s kolegou Davidem Vozábem vybrali vozidla, která se v rámci evropských žebříčků prodejnosti stále drží na čelných místech a mají tak velkou vypovídací schopnost. Jedná se o Škodu Octavii, Volkswagen Golf, Ford Focus a Hyundai i30. Pro srovnání byla u každého modelu použita vozidla stáří tří a dvanácti, nebo, u modelu Hyundai, osmi let, abychom viděli konkrétní chování trhu u odlišného stáří vozidel na vybraných trzích. Sledovanými trhy byly kromě České a Slovenské republiky i sousední Německo, Rakousko, Polsko a Maďarsko.“
Z výsledků vyplývá, hladinou průměrné obvyklé ceny ojetého vozidla je nám nejbližší slovenský trh, kde až na tříletý Golf a stejně starý Hyundai i30 je rozdíl nižší než pět procent. Podobná situace panuje při porovnání cen ojetých vozidel na českém a německém trhu, kde pouze tříletý Golf vybočuje, když vykazuje o 13 procent vyšší cenu. Naopak dvanáctiletý Ford Focus má na německém trhu průměrnou obvyklou cenu o šest procent nižší než u nás. „Odlišná je situace s hodnotami obvyklých cen ojetých vozidel na polském a maďarském trhu. Zejména na polském trhu je jejich hodnota u určitých modelů až o dvacet procent nižší než na trhu českém, jako například u dvanáctileté Škody Octavia 1.9 TDI, kde ji po přepočtu v Polsku pořídíme za 2828 eur oproti 3515 eur na českém trhu. Obdobný rozdíl mají i modely Ford Focus či Volkswagen Golf, kde se tato hodnota pohybuje okolo čtrnácti až sedmnácti procent,“ popisuje Ladislav Smrčka a pokračuje: „Pokud se podíváme na další sledovaný trh, a to Rakousko, tam vidíme ceny ojetých vozidel výrazně vyšší, zejména u zánovních tříletých ojetin. U těchto vozidel je průměrná obvyklá hodnota až o dvacet procent vyšší než totožných vozidel u nás. Tento rozdíl je dán zejména vysokými výchozími cenami nových vozidel a všeobecně známou kvalitou rakouských ojetin. U vozidel starších se tyto vlivy zmenšují a hodnoty ojetých dvanáctiletých vozidel se již téměř shodují se stavem na českém trhu.“
Na závěr Ladislav Smrčka uvádí: „Je nutné zdůraznit, že uvedený přehled reflektuje pouze aktuální průměrné ceny ojetých automobilů bez dalších nákladů, které by byly spojené s případným nákupem nebo prodejem vozidla v zahraničí, jako jsou náklady na dopravu vozidla či místní poplatky a daně. Tyto další náklady nám mohou v určitých případech vidinu výhodného nákupu či prodeje pokazit.“