iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » CNG se rozvíjí hlavně díky užitkovým vozům
Zatímco rozvoj osobních vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) spíše stagnuje, v případě užitkových aut se naopak dá hovořit o rozvoji. Důvodem jsou emisní limity, tlak na ekologii, zejména při provozu v městských podmínkách a také tlak na ekonomiku provozu. Zážehové motory spalující zemní plyn se tak stávají atraktivní volbou pro řadu provozovatelů.
Tahounem spotřeby zemního plynu v dopravě jsou aktuálně rozvážkové služby, které kvůli rok trvajícím omezením obchodů a restaurací musely reagovat na zvýšenou poptávku zákazníků po online nákupech s dovážkou. Příkladem takové firmy je tuzemský online supermarket Rohlik.cz, jehož vozový park pěti set LUV jezdí v převážné míře na CNG. „CNG pohon je sám o sobě o 25 procent ekologičtější variantou aut na běžná paliva. Zároveň vymýšlíme nové možnosti, jak posunout naši městskou dopravu bezemisním směrem. Do roku 2025 chceme jezdit kompletně na elektropohon, nicméně do té doby budeme spoléhat právě na CNG. Při spalování zemního plynu navíc nevznikají žádné karcinogenní částice, provoz aut na CNG je také výrazně méně hlučný,“ uvádí fleetový manažer společnosti Rohlik.cz Jan Bezchleba. Pro ilustraci: za rok 2020 ušetřila tato společnost využíváním aut na CNG pohon zhruba 1500 tun CO2 v porovnání se situací, kdy by používal vozy na benzin nebo naftu. Užitkové vozy na CNG provozuje například také Česká pošta, sázejí na ně ale i menší společnosti, jako například Pekařství a cukrářství Sázava. „Již od roku 2009 provozujeme vozidla na CNG, včetně své vlastní plnicí stanice. Věříme, že vozidla na CNG budou schopná žít s požadovanými emisními limity a na trhu budou nadále k dispozici, protože se nám jejich používání z ekonomického hlediska vyplácí,“ říká Petr Kouba, manažer dopravy této společnosti.
Firmy, které zvolily CNG, těží také z ekonomické výhodnosti paliva a cenové dostupnosti aut v porovnání s elektrickými verzemi. „Pokud srovnáme aktuální průměrné ceny benzínu a CNG, rozdíl je 11 korun. Jediné auto, které čtyřikrát týdně místo nádrže benzinu natankuje plnou nádrž CNG, ušetří za měsíc jen na rozdílu ceny obou paliv 3700 korun,“ uvádí příklad Zdeněk Kaplan, CEO společnosti innogy Energo. Další úspory přináší osvobození od silniční daně a nově také sleva na dálniční známku ve výši 50 % její ceny.