iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » CNG: vloni vzrostla spotřeba i počet aut na stlačený zemní plyn
Spotřeba CNG pro pohon vozidel se v loňském roce zvýšila meziročně o 12,2 procenta.Za rostoucí oblibou této pohonné hmoty stojí výhodné ceny, rostoucí počet plnicích stanic a širší nabídka nových vozů na CNG.
Aktuálně jezdí po českých silnicích téměř 23 000 vozidel na CNG, což je meziroční nárůst o 20 procent. „Vloni se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 16 nových na celkových 185. Další přibydou letos. K tomu evidujeme ještě více než 50 neveřejných firemních plniček. Hustota sítě plnicích stanic je dnes v ČR taková, že umožňuje bezproblémovou jízdu na CNG,“ uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala: „Největší podíl na spotřebě CNG mají autobusy městské hromadné dopravy, které jezdí už ve více než 60 českých městech. Zvláště v období opakujících se inverzí a nebezpečných smogových situací narůstá význam využívání CNG v dopravě.“
Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOx), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují. Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily. Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin je také tišší provoz, stejně jako výrazně nižší náklady na palivo při zachování pořizovací ceny.
„Cena CNG se včetně daně pohybuje kolem 25 Kč za kilogram. To odpovídá necelým 18 Kč za metr krychlový, což je ekvivalent jednoho litru benzinu. Náklady na ujetý kilometr tak dosahují zhruba jedné koruny. Pořizovací cena CNG automobilů je srovnatelná s vozy na klasický pohon, přičemž v některých případech nabízejí leasingové společnosti lepší obchodní podmínky pro ekologické vozy,“ připomněla L. Kovačovská.
U vozů na CNG je značná pozornost věnována bezpečnosti, která je proto reálně vyšší v porovnání s auty na benzin, naftu nebo zkapalnělý ropný plyn (LPG). To dokládá i fakt, že zatímco benzin a LPG patří do I. třídy nebezpečnosti a nafta do III. třídy, CNG spadá až do IV. třídy.