iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Cukr, nebo bič? Jak na řidiče - ničitele?
Efektivita provozu firemních automobilů je úzce spjata s náklady na jejich servis, údržbu a s jejich celkovým stavem v okamžiku odprodeje. Na to všechno mají významný vliv uživatelé vozidel, především samotní řidiči.
Jak zajistit, aby se řidiči k autům chovali ohleduplně, odpovědně a minimalizovali rizika zbytečných poškození nejen po mechanické, ale třeba i estetické stránce? Auto se zachovalým lakem a bez viditelných poškození karosářských dílů (o nosné konstrukci ani nemluvě) má samozřejmě vyšší zůstatkovou cenu. U aut, která postupně v průběhu čtyř až pěti let vytrvale likvidovali řidiči - ničitelé tak vznikne vlivem nadměrného opotřebení a poškození vozu další náklad, který zhorší TCO. Propad zůstatkové ceny přitom může jít do desetitisíců. Stále více firem se dnes snaží jít metodou sledování TCO a proto se také snaží odprodat firemní auta optimálně - v době, kdy se již firmě maximálně zhodnotila z hlediska výkonů a přitom si stále ještě uchovala solidní zůstatkovou hodnotu. Pokud jsou auta už na pohled v horším stavu, pak se plánované zůstatkové hodnoty samozřejmě dosáhnout nepodaří a částka za amortizaci vozu (rozdíl mezi vstupní a výstupní cenou) se zvýší.
„Mezi preventivní opatření patří různá praktická a teoretická školení. Například školení ekologické jízdy řidičů. Jedná se o celodenní kurz s teoretickou a praktickou částí, v jehož rámci se nejen dozvědí, jak uspořit palivo, ale také jak jezdit bezpečněji,“ říká zkušený fleetový manažer Jan Betko (na snímku).
Vliv řidiče na jednotlivé komponenty vozidla z hlediska jejich životnosti může být zásadní. Typickým příkladem jsou pneumatiky. Ty se nadměrně opotřebovávají především agresivními průjezdy zatáčkami a razantními akceleracemi a brzděním. I když dnes řidičům v tomto ohledu značně přistřihují křídla protiprokluzové a protiblokovací systémy, stále se mohou na životnosti pneumatik při rozjezdech a brzdění výrazně podepsat. Co řidič naopak většinou neovlivní, je kvalita pneumatik na autě namontovaných. Většina firem dnes ale volí pro běžná auta pláště alespoň střední kategorie s dobrou životností.
Druhou typickou oblastí silného vlivu řidiče na životnost jsou brzdy., u kterých platí víceméně totéž co pro pneumatiky s tím, že z přímých důležitých parametrů vypadává styl průjezdu zatáčkou. Nicméně pokud je řidič projíždí agresivně, tak před nimi většinou prudce brzdí z vysoké rychlosti. Řidiči neovlivní kvalitu brzdových dílů po výměně za originální, klidně se může stát, že sázka na „druhovýrobu“ nevyjde a stejný řidič pak najde do další výměny třecích segmentů podstatně méně kilometrů. Pokud již „nafasuje“ ojeté auto s takovými komponenty, může se pak zdánlivě jevit v porovnání s řidičem jezdícím s originálními díly jako řidič - ničitel. Právě stav pneumatik ale může naznačit, že ničitelem není a má jen horší brzdy...
Opotřebení těchto, ale i dalších komponentů vozidla představuje určité vodítko pro správce vozového parku aby si řidiče roztřídil na ty, kterým nemusí a kterým musí věnovat zvýšenou pozornost. V tom mu mohou být nápomocny i moderní nástroje pro správu vozového parku. „Jedním z osvědčených prostředků je monitorovací systém GPS. Už jenom existence tohoto zařízení ve vozidle dokáže snížit náklady na pohonné hmoty a opravy. Řidič si uvědomí, že nyní je sledována trasa vozidla, tankování pohonných hmot i způsob jeho jízdy a začne se podle toho chovat. Oddělení dopravy ale musí tyto údaje pravidelně kontrolovat, vyhodnocovat a předávat zjištěná pochybení nadřízeným nebo škodní komisi, podle toho jak je to ve firmě nastaveno,“ říká Jan Betko.
Problematice motivace řidičů k odpovědnému nakládání se svěřenou technikou se bude obsáhleji věnovat první letošní vydání magazínu FLEET firtemní automobily, které vychází 3. března.