iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » DB Schenker hodlá sázet na CNG
Na českých silnicích postupně přibývá aut na stlačený zemní plyn, tedy CNG. Přibývá i společností, které se rozhodly jít touto cestou a auta s tímto druhem pohonu systematicky zařazují do svého vozového parku. Jednou z nich je i logistická společnost DB Schenker. Ta si dokonce vybudovala vlastní areálovou plnicí stanici ve své centrále v Rudné u Prahy.
Zatím tvoří vozový park na CNG jeden dodávkový automobil, několik osobních aut a testuje se dokonce i kamion. Letos hodlají u DB Schenker nakoupit další CNG automobily.
Tyto kroky mají souvislost s dlouhodobým zaměřením na snižování emisí CO2. Mezi roky 2006 a 2020 se společnost zavázala snížit své emise o 20 procent a k tomuto programu se samozřejmě hlásí také DB Schenker v České republice. „Ve Švédsku používá naše společnost nákladní vozy poháněné zmrazeným bioplynem, v Rakousku vozidla, která jezdí na zemní plyn nebo vodík. U nás se chceme orientovat především na CNG. Předloni jsme do provozu uvedli naši první nákladní dodávku poháněnou stlačeným plynem. Vloni jsme nakoupili několik osobních vozidel, která pracují na stejném principu. Nyní testujeme kamion,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
Dodávkový automobil vykazuje o 30 procent nižší emise CO2, objem oxidů dusíku NOx klesl dokonce o 60 procent. Při spalování CNG také nedochází k uvolňování karcinogenních látek. Nezanedbatelné jsou i ekonomické přínosy aut na CNG. U DB Schenker zaznamenali pokles provozních nákladů o 30 procent. Současné nízké ceny benzínu a nafty sice tuto úsporu o něco snižují, přesto se auta na CNG stále vyplácejí. Jak to bude dál, se uvidí podle dalšího vývoje cen klasických pohonných hmot a podle toho, jak se zachová po roce 2020 stát při stanovení spotřební daně na CNG. Ta je totiž zatím až do roku 2020 garantována na velmi nízké úrovni.
„Dosavadní zkušenosti podrobně vyhodnocujeme, ale už nyní je jisté, že na doplnění našeho vozového parku o dodávková a větší rozvozová vozidla na CNG v krátké době dojde. Pro letošní a příští rok se bavíme o počtu okolo dvaceti nákladních vozů. Rychleji probíhá obměna našeho vozového parku osobních aut. Nyní nám jich na CNG jezdí deset a počty každý měsíc rostou,“ doplňuje Tomáš Holomoucký. Postupně DB Schenker plánuje přejít na CNG u většiny svých osobních vozů.
Mezi nevýhody CNG patří kratší dojezd na plyn (lze ovšem pokračovat na benzín) a také fakt, že někteří neinformovaní provozovatelé podzemních garáží zcela neopodstatněně zakazují CNG vozidlům vjezd.