iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Den s Fleetem Brno: Tradičně, i s novinkami
Včera,tedy 6. června, se v golfovém centru Kaskáda odehrál jubilejní třicátý Den s Fleetem. Své automobily prezentovalo patnáct značek, o testovací jízdy mělo zájem přes 130 hostů akce. Většina hostů se také zúčastnila dopolední konferenční části.
Den s Fleetem Brno měl oproti minulosti pozměněnou konferenční část, kterou tvořila jedna přednáška a poté panelová diskuse. S přednáškou zaměřenou na financování firemních vozidel vystoupil šéfredaktor pořádajícího magazínu FLEET firemní automobily Richard Plos. Věnoval se v ní především problematice operativního leasingu. „Největším problémem při pronikání operativního leasingu do menších firem, je nepochopení toho, jak produkt funguje, nakolik je komplexní a také občasné přesvědčení, že se zázraky dějí. Nedějí...“ uvedl mimo jiné ve své prezentaci Richard Plos. Postupně prošel typické problémy, které způsobují rozčarování nezkušených klientů ze služby, ke které přistupují v mnoha případech jako ke „komoditě“, jakkoli jí nikdy pro svou komplexnost být nemůže. „Srovnávače a agregátory operativního leasingu jsou z principu věci nesmysl, nejde jen o kilometrový proběh a dobu trvání smlouvy, je třeba porovnávat mnoho dalších aspektů, které ovlivňují jak nákladovost, tak kvalitu služby.“ Jak dále šéfredaktor Fleetu upozornil, za nastalou situaci si mohou do určité míry leasingové společnosti samy, když svou marketingovou komunikaci výrazně soustředily na cenu a zanedbaly komunikaci podstaty operativního leasingu jako služby. „Pokud si vynásobíte měsíční splátku operativního leasingu ve full service variantě počtem měsíců ve smlouvě a výsledek je nižší jen než samotný pokles zůstatkové ceny daného vozu, tak se víceméně můžete spolehnout na dramatický závěr...“ Upozornil také na to, že operativní leasing neznamená plné uvolnění správy firemních aut z rukou provozovatele aut. „Není možné, aby byl dodavatel služby zároveň tím, kdo hlídá kvalitu této služby. Jedná se o podobnou situaci, jako když stavební dozor vykonává zaměstnanec stavební firmy, která stavbu realizuje“.
Panelová diskuse s překvapivými informacemi
Druhou část konferenční části zajistila panelová diskuse na téma Tvorba a význam firemní Car Policy, které se zúčastnili Robert Kotál, statutární ředitel Dopravní akademie, a.s., Přemysl Žižka, odborný konzultant společnosti AZ mobility, s.r.o., Kamil Navrátil vedoucí facility managementu společnosti ALBERT Česká republika, s.r.o. a Pavel Kobeda, jednatel společnosti MANUS Prostějov, s.r.o. Hned na začátek diskuse, při dotazu na legislativní aspekty tvorby dokumentu pro pravidla využívání firemních aut, zaskočil Robert Kotál nejednoho hosta sdělením, že nejen profesní řidiči, ale všichni, kdo řídí firemní automobil, musejí vedle školení procházet i pravidelnými zdravotními prohlídkami. „Zákon ve své současné podobě nerozlišuje řidiče, který řídí vozidlo jako svou hlavní pracovní náplň, nebo jako doplňkovou činnost,“ upozornil odborník na dopravní legislativu. Přemysl Žižka k tomu doplnil, že větší společnosti, pro které AZ mobility zajišťuje služby, mají Car Policy pečlivě kontrolovánu právním oddělením nebo specializovanými právníky, aby odpovídala všem legislativním požadavkům. Také varoval před přílišnou komplexností a detailností, což dokument komplikuje a ztěžuje jeho aktualizaci. „To pak vede k přibývajícím výjimkám a zastarávání.“ Kamil Navrátil se podělil o své bohaté zkušenosti jak z dob, kdy měl na starosti firemní vozidla, tak z nynější pozice, kdy tvoří správa autoparku jen jedno z oddělení, která do jeho činnosti spadají. Vyjádřil se například také k možnostem využívání vlastních aut zaměstnanci jako alternativy ke klasickým benefitním vozům „Používání soukromých aut jsme v car policy zakázali, důvodem je legislativní náročnost a také ekonomická nevýhodnost. Navíc jsou zkušenosti, že když dostane zaměstnanec ke mzdě také příspěvek na pořízení a provoz vlastního vozu podle vlastního výběru, nevnímá to jako benefit.“ Pavel Kobeda, který v diskusi reprezentoval menší a střední firmy potvrdil z vlastní zkušenosti toto tvrzení příkladem, kdy umožnil zaměstnanci nákup nestandardního vozidla formou zvýšení mzdy o částku na financování vozu, aby se po roce ukázalo, že to ani zaměstnanci nevyhovuje. Jak dále z diskuse vyplynulo, je dnes třeba pamatovat i na takové věci, jako je zakotvení zákazu provozovat s benefitním vozidlem jiné služby (například taxislužbu, nebo jízdy pro Uber a podobně...), jezdit s ním soutěže a podobně. Robert Kotál také upozornil na problém služeb, které zajistí odvoz vozidla v případě nezpůsobilosti jeho řidiče (např. kvůli požití alkoholu). „Firma tak přenechává užívání vozidla někomu, u koho ani nemá jistotu, zda vlastní platný řidičský průkaz a nezná vlastně ani jeho identitu. V případě nehody se tak dostává coby provozovatel do problémů.“ Z diskuse, na kterou navázalo několik dotazů z auditoria i následná neformální diskusní skupinka, vyplynulo, že Car Policy je dokument, který, je-li správně formulován a udržován, podpoří kvalitní a efektivní fleet management a zároveň eliminuje rizika jak pro provozovatele, tak pro řidiče samotné.
Novinky táhnou
V odpoledním programu se hosté Dne s Fleetem věnovali samotným autům. Velký zájem byl například o zcela nový Land Rover Evoque, nebo o elektromobily Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Renault Zoe nebo Nissan Leaf. Ve statické prezentaci se představilo také elektrické užitkové vozidlo Cenntro. Nezastavil se ale například také automobil zcela jiného ražení, Ford Ranger ve verzi Raptor, velký zájem byl také o nový Peugeot 508 SW, svou premiéru souběžně s uvedením na trh si v Kuřimi odbyl kompaktní a velmi stylový DS3 Crossback, zájem byl také například o Citroën C5 Aircross. Celkem bylo k dispozici 61 automobilů a hosté Dne s Fleetem, mezi kterými byli samozřejmě také porotci letošního ročníku ankety Firemní auto roku, tak měli jako již tradičně z čeho vybírat. Nyní bude mít program Tour de Fleet letní přestávku, druhý podnik, Den s Fleetem Pardubice, se odehraje 19. září v tradičních a oblíbených prostorách golfového centra Kunětická hora. Také zde proběhne konferenční část s panelovou diskusí, která bude věnována problematice monitoringu firemních vozidel, a to i v kontextu pravidel GDPR. Dalším konferenčním tématem bude CNG, tedy vozidla na toto palivo, možnosti využití ve fleetu, rozvoj infrastruktury, cen CNG a další aspekty tohoto druhu pohonu. Přihlásit se můžete ZDE, můžete si také napsat o osobní pozvánku ZDE.