iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Deregistrace aut z dieselgate?
Majitelé vozidel koncernu Volkswagen s dieselovými motory, kterých se dotýká aféra Dieselgate, ať již jde o značky VW, Audi, Škoda nebo Seat, podle magazínu Focus riskují, že budou jejich vozidla deregistrována, pokud se na základě zvacího dopisu nedostaví na úpravu svého vozu v autorizovaném servisu.
Toto nebezpečí údajně již v řádu jednoho měsíce hrozí všem majitelům těchto vozidel v Německu, jiné země zatím podobně tvrdé rozhodnutí nepřijaly. Volkswagen musí celosvětově svolat jedenáct milionů svých vozidel vyrobených v letech 2009 až 2015 k úpravě, která zajistí plnění emisních limitů podle dosavadního měření emisí, tedy v rámci normy NEDC. Úpravy se liší. V případě agregátu 2.0 TDI jde pouze o softwarový zásah, zatímco v případě motoru 1.6 TDI je do sání navíc instalován tzv. „usměrňovač vzduchu“, který má zpřesnit činnost váhy vzduchu, což je důležitý prvek systému řízení tvorby palivové směsi. Takto upravené vozy by měly podle automobilky vyhovět požadavkům Euro 6 podle „měkkého“ NEDC testu.
Nově na trh uváděná vozidla již ovšem musí projít také testem RDE (Real Driving Emissions) v reálném provozu, což je těžké nejen pro Volkswagen, ale i pro všechny ostatní automobilky. V reálném provozu totiž dnes neplní limit NOx prakticky nikdo, i když nikdo také nepřekročil limity více než čtyřicetkrát, jak se to „dařilo“ Volkswagenu. Proto mají automobilky prozatím generální „pardon“ a mohou limit 0,080 g/km překročit o 110 procent, tedy koeficientem 2,1. V praxi to znamená, že je legální, aby cvozidlo zvládlo test RDE s hodnotou 0,168 g/km. Tento násobek se po roce 2020 sníží na 50 procent, tedy 0,120 g/km. Vozy s motory EA 189 ale běžně před úpravou jezdily s emisemi NOx okolo 0,8 g/km a více.
Oprávněné obavy
Volkswagenu se zatím podařilo dostat v Evropě do servisů k úpravě 5,5 milionu vozidel z 8,5 milionu, takže zhruba tři miliony řidičů dále jezdí s neupravenými auty, překračujícími limit NOx desetinásobně, nebo i více.
Mezi důvody tohoto stavu patří i nechuť některých řidičů nechat si auta upravit. Obávají se totiž, že po úpravě dojde ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby. O tom již přinesla informace některá média a organizace, které provedly vlastní měření. Například podle odborníka na životní prostředí Axela Friedricha jsou u jím testovaného VW Golfu Variant 1.6 TDI emise NOx i po úpravě více než trojnásobné oproti normě. Britský Autocar, podrobil měření rovněž vůz s motorem 1.6 TDI. Jednalo se o Volkswagen Touran u kterého došlo po zásahu ke zvýšení spotřeby paliva o 6,5 procenta. Pro test bylo použito zařízení, které umí simulovat opakovaně shodné jízdní podmínky a pracuje s maximální odchylkou jednoho procenta. Vůz vykazoval před úpravou spotřebu 5,57 l/100 km, po úpravě spotřeba vzrostla na 5,93 l/100 km. Emise NOx klesly z 0,639 g/km na 0,351 g/km.
Na rozdíl od USA, kde musel Volkswagen do upravených aut montovat i nové katalyzátory se evropské úřady spokojily s polovičatým řešením, tedy úpravou software (případně levným plastovým usměrňovačem vzduchu v sání).
Majitelé upravených aut se proto mnohdy uchylují k tomu, že si nechají od tuningových specialistů úpravu odstranit a uvést svá vozidla do původního stavu.
Švédský magazín Teknikes Wärld to vzal podrobněji a podrobil testům několik vozidel koncernu. Zjistil, že se situace liší model od modelu, že u některých aut sice došlo k nárůstu výkonu, ale také spotřeby, u většiny byl však zaznamenán pokles výkonu a zvýšení spotřeby. Snížil se samozřejmě i točivý moment, průměrně o deset procent, navíc došlo k posunu maxima jeho hodnoty do vyšších otáček, což znamená změnu celkového projevu motoru a nutnost častěji řadit. Tato změna je poměrně výrazná, posun je až o 400 ot/min, což znamená, že oproti předchozím 1500 ot/min musí motor pro dosažení maximálního točivého momentu točit 1900 ot/min. Jak uvedl majitel jednoho z vozů s motorem 2.0 TDI: „Volkswagen mě zklamal. Nejprve podváděl s emisemi a potom nás podvedl podruhé, když sliboval, že se úpravami nezmění charakter motoru.“ U testované Škody Yeti došlo podle magazínu ke zvýšení spotřeby z 6,1 l/100 km na 7,1 l/100 km a majitel si stěžoval, že auto nyní působí jako málo výkonné a nedá se s ním jezdit s otáčkami pod 2000 ot/mim jako dříve.
Nemyslíš, zaplatíš? Jak kde, jak komu
Ve světle těchto zjištění je povinnost nechat si vůz upravit pro uživatele nepříjemná a není divu, že se někteří domáhají odškodnění. V USA majitelé odškodňováni jsou, a to poměrně štědře, v Evropě se jim dostává pouze nabídky (nebo povinnosti) servisního zásahu. A je možné, že se začnou rozšiřovat i restriktivní legislativní opatření.
V USA vydal Volkswagen na odškodnění 475 000 majitelů svých vozidel bezmála 15 miliard dolarů, z čehož připadá deset miliard na odkupy vozidel a odškodné zákazníkům (5100 dolarů pro každého).
V Evropě se problém dotýká více než desetinásobku vozidel a odškodné v obdobném rozsahu by již zřejmě německá automobilka finančně nezvládla. I proto se mu brání zuby nehty. Jednotliví zákazníci a různé organizace se však odškodnění nadále domáhají. V současnosti již existují precedenty v podobě soudem nařízené povinnosti vůz odkoupit. U nás se problematice intenzivně věnuje organizace Safe Diesel, která nabízí zastupování těm zákazníkům, kteří se cítí být jednáním automobilky Volkswagen poškozeni. Požaduje pro ně stejné odškodné, jakého se dostalo zákazníkům v USA, tedy v přepočtu 127 000 Kč za vozidlo. První žaloby již byly podány.
seznam kódů motorů dotčených Dieselgate
1.2 TDI CFWA
1.6 TDI CAYA, CAYE, CAYB, CAYD, CAYC, CRKB
2.0 TDI CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, CAGA, CRBC, CBBB, CFGB, CEGA, CAHA, CGLC CFCA
pozn: kód nalezne majitel vozu na štítku v servisní knížce