iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Dotované elektromobily - příležitost pro obce
Obce mohou díky dotacím, které 10. 11. 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, nakoupit některé elektromobily velmi výhodně, dokonce levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem. Například pořizovací náklady elektromobilu KIA Soul EV, který má v ceníku uvedenu částku 849 980 Kč, by byly po započtení dotace ve výši 220 000 Kč na úrovni vozu střední třídy s dieselovým motorem a srovnatelnou výbavou (629 980 Kč). Nissan Leaf by se dostal díky stejné podpoře dokonce na částku 510 000 Kč, což odpovídá dobře vybavenému kompaktnímu dieselovému vozidlu.
Automobilka Kia se pustila do počítání provozních nákladů elektromobilu a došla k závěru, že s elektromobilem je možno uspořit až čtvrt milionu korun během pěti let provozu, což by při započtení dotace ve výši 220 000 Kč celkově představovalo výhodu až 470 000 Kč. Podle výpočtů provedených společností Kia Motors Czech se totiž průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u dieselového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč za jeden ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu činí pouze 0,30 Kč. Při ročním nájezdu 30 000 km činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u dieselového vozu 2 Kč/km, zatímco u elektromobilu pouze 0,40 Kč/km. „Elektromobil tak ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 kilometrů denně, ušetří na provozních nákladech za pět let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista Kia Motors Czech. Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu KIA Soul 1.6 CRDi a elektromobilu KIA Soul EV v reálném provozu, počítají ovšem s cenou nafty 32 korun za litr, což je průměrná cena za poslední tři roky, a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 Kč/kWh.
I když není elektromobil tak univerzálním dopravním prostředkem, jako automobil se spalovacím motorem, jehož dojezd je prakticky neomezen díky rychlému doplnění paliva v téměř dokonalé infrastruktuře čerpacích stanic, může být za určitých okolností skutečně velmi výhodným řešením. Díky poměrně štědré dotaci se finančně může opravdu vyplatit všude tam, kde typický denní nájezd nepřekračuje 150 km a nepočítá se s častějším využitím vozu pro delší cesty. Elektromobily se již některým obcím a organizacím osvědčily v různých sociálních službách, při službě u městské policie a najít mohou i další uplatnění. Jejich výhodou jsou nulové lokální emise a tichý provoz. Absence hlučného diesleového klapotu je v řadě situací velmi přínosná..„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat denní nájezdy kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc,“ potvrzuje Kateřina Jouglíčková, PR Manager domácího zastoupení značky Kia a dodává, že typickým příkladem jsou sociální služby. Může jít například o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu samotných seniorů. „Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech velmi napjatý provozní rozpočet. „V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením, neboť následné provozní náklady jsou výrazně nižší než u běžného automobilu.“
Pro elektromobily je samozřejmě potřeba zajistit také dobíjení. Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti Voltdrive s.r.o., která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic pro elektromobily, by každý elektromobil měl mít v ideálním případě svou vlastní nabíjecí stanici, ve které se bude nabíjet přes noc za využití levnějšího tarifu. „Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož ceny elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než ceny elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg. Při využití vlastní neveřejné stanice mohou obce vybírat ty nejjednodušší nabíječky, které lze pořídit již od 20 tisíc korun.