iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Elektrické dodávky: mají smysl?
O elektromobilech se zatím stále mnohem více píše a mluví, než aby se s nimi jezdilo. Překážky jsou notoricky známé: kapacita/hmotnost/cena akumulátorů, zdlouhavé dobíjení, cena, infrastruktura. Je toho opravdu hodně, co je třeba vyřešit. Ale nějaký pokrok a vývoj existuje a již dnes dávají elektromobily za určitých provozních podmínek smysl. Nedávno o nich například uvažoval i Radim Jančura pro svou další taxikářskou značku Green Prague, ale nakonec dal přednost autům na CNG. V každém případě jsou právě velká města pro elektromobily vhodná a naopak: elektromobily jsou vhodné pro velká města, protože jejich lokální emise oxidů dusíku či pevných částic jsou nulové.
Je zde ale ještě jeden segment, který se začíná pomalu ale jistě probouzet: elektrické dodávky. To, co by mohlo na první pohled vypadat jako hloupost má svůj smysl opět zejména v městském a příměstském provozu. Na několikasetkilometrové rozvozové tratě se samozřejmě v žádném případě nehodí, ale denní porci okolo stovky kilometrů po městě zvládnou bez problémů. Na našem trhu již jsou k dispozici dva, respektive tři kompaktní modely: Peugeot Partner Electric a sesterský Citroën Berlingo Electric na jedné straně a o něco větší eNissan e-NV200 na straně druhé. O kom se na našem trhu zatím příliš nemluvilo, je značka Iveco, která je ovšem v oblasti elektrododávek průkopníkem. První model Daily Electric totiž představila již před bezmála třiceti lety!
Nový Daily Electric: až 280 km
Nyní italská automobilka představuje na veletrhu Ecomodo v italském Rimini elektrickou verzi nejnovější generace Daily. Zásadním rozdílem oproti předchozímu provedení by měl být dojezd novinky. Prozatím byl Daily Electric schopen s plným nákladem ujet 90 až 130 km v závislosti na podmínkách, nyní by to ovšem mělo být až 280 km! Takto dramatického nárůstu ale není docíleno nějakou zcela novou technologií akumulátorů, ale možností vybavit vůz jedním, dvěma nebo až třemi akumulátorovými bloky. Zákazník si může vybrat. Podle toho se samozřejmě bude měnit i užitečná hmotnost, nicméně u jednoakumulátorové verze se zvýšila užitečná hmotnost o 100 kg díky nižší hmotnosti elektrické výstroje. Dvouakumulátorové provedení by tedy mělo uvézt zhruba totéž, co předchozí jednoakumulátorové při dvojnásobném dojezdu, tedy okolo 200 km. A to není špatný výsledek. Na prodlouženém dojezdu by se navíc měla příznivě projevit také snížená spotřeba energie všech elektrických systémů vozidla. Inovované akumulátory mají oproti předchůdcům až o 20 procent delší životnost a jsou stoprocentně recyklovatelné.
Snížila se i doba plného nabití akumulátorů. Při použití rychlonabíječky by to mělo trvat jen dvě hodiny, přičemž například dobití na dalších 50 – 60 km by mělo být hotové již za půlhodinu, tedy například během pracovní přestávky řidiče na oběd. Zatím není k dispozici údaj o výkonu trakčního elektromotoru. Předchozí verze byla dodávána ve dvou verzích s maximálním výkonem buď 60 kW nebo 80 kW, dá se předpokládat obdobný výkon.
Maximálního dojezdu by mohl řidič dosáhnout za optimálních podmínek, odpovídající h testovacímu cyklu NEDC a v jízdním režimu Eco, který omezuje maximální výkon elektromotoru, zatímco režim Power naopak umožní plné využití výkonového potenciálu, ovšem s tím souvisejícím zkrácením dojezdu. Odměnou je řidiči v obou jízdních režimech především komfort daný minimální hlučností hnacího ústrojí a také snadné ovládání vozu bez nutnosti řazení.
Nový elektrický Daily bude k dispozici jako klasická dodávka s nákladovým prostorem až 19,6 m3, i jako podvozek pro různé nástavby.
Jak jsou na tom konkurenti?
Konkurenti jsou především výrazně menší a také jsou již na rozdíl od Iveca na trhu. Nissan e-NV200 stojí ve verzi van od 871 200 Kč do 894 190 Kč a jako sedmimístné MPV je k dispozici za ceny od 902 660 Kč do 922 020 Kč.
Vůz je poháněn systémem převzatým z modelu Leaf, tedy elektromotorem 80 kW a 254 N.m točivého momentu. Kapacita Li-ion akumulátorů je 24 kWh, plné dobití ze standardní sítě trvá 8 hodin, nabití na 80 % kapacity se ale dá dosáhnout již za 30 minut, pokud je použita rychlodobíječka. Nissan e-NV200 má homologovaný dojezd verze Van 163 km, ovšem s plným naložením se sníží dojezd na hodnoty okolo 100 km a v zimních podmínkách to bude kvůli topení ještě méně.
Dvojčata Peugeot Partner a Citroën Berlingo Electric jsou po technické stránce shodnými vozy a jsou oproti Nissanu levnější. Partner Electric přijde na 694 100 Kč, Citroën požaduje za Berlingo Electric ještě méně: 654 500 Kč. Elektromotor nabízí u obou technicky shodných modelů výkon 47 kW a točivý moment 200 N.m a dojezd je také udáván hodnotou 170 km. Také zde je ovšem třeba počítat s částečně zatíženým autem a za příznivých teplot nad 15°C s dojezdem okolo 130 km a při plném zatížení a teplotách kolem nuly pak jen s cca stovkou kilometrů.
Má to cenu?
Z hlediska přínosu k lokálnímu znečištění v nejexponovanějších místech městských aglomerací jsou elektromobily doslova darem z nebes. I když při výrobě energie pro jejich pohon v běžných tepelných elektrárnách vznikají emise, jsou příznivěji rozptýleny a také je jich v konečném důsledku méně. Pokud pak vezmeme do úvahy fakt, že značnou část energie získají elektromobily z jaderných či větrných a slunečních elektráren, pak je emisní bilance vysloveně výhodná. Ale provozovatele zajímá něco jiného: má-li vůbec cenu do elektromobilů investovat. Zde je třeba počítat opravdu důkladně a poctivě. Dodávkové auto velikosti Peugeotu Partner lze koupit v dieselové verzi za 355 700 Kč, zatímco elektrické provedení stojí 694 100 Kč. Lze cenový rozdíl bezmála 338 400 Kč umořit? Vyjděme z faktu, že spotřeba středně naloženého Partnera v městském provozu bude okolo 8 l/100 km, což je cca 250 Kč, tedy 2,5 Kč/km. Elektromobil spotřebuje okolo 20 kWh/100 km a při nízkém tarifu za tuto energii zaplatíte cca 70 Kč. Rozdíl je tedy 1,8 Kč/km. Takto počítáno by se investice do elektromobilu umořila po ujetí 185 000 km, což není málo, ale pokud vezmeme v úvahu výrazně nižší servisní náklady elektromobilu, které činí okolo jedné koruny na kilometr, pak se situace změní. Na prvních 100 000 km totiž ušetříte minimálně 70 000 Kč na servisních prohlídkách, brzdovém obložení a výměnách oleje, na dalších 100 000 km už to bude okolo 130 000 Kč, protože nebude třeba dělat rozvody, měnit vstřiky, čerpadla, startér a další agregáty, které typicky postupně „odcházejí“. S tímto faktem na mysli zjistíme, že se návratnost snížila na cca 120 000 km. Pokud by tedy auto mělo najezdit třeba 250 000 km, pak se rozhodně svému provozovateli vyplatí, a to částkou okolo 350 000 Kč, kterou nakonec navzdory vyšší pořizovací ceně reálně uspoří. To je půlka nového elektromobilu. A to jsme nehovořili o dalších nepřímých finančních výhodách, jak jsou například nulové krádeže paliva zaměstnanci...
Kilometry versus čas
Pokud auto najezdí po městě denně 100 km, což je zhruba jeho reálný dojezd, a bude provozováno pět dní v týdnu, pak se tohoto nájezdu dosáhne až po necelých sedmi letech. Již zhruba po třech letech a dvou měsících je ale umořena zvýšená investice. Elektromobil samnozřejmě může ujet i více než jenom 100 km denně. Stačí připojení na rchlonabíječku po dobu oběda a máte dalších 50 - 60 km k dispozici. Při 150 km denně už by byl výpočet zajímavější, protože 250 000 km by auto dosáhlo za 4,5 roku, již po dvou letech a pěti měsících by se vrátila zvýšená investice.
Výpočty by dále mohla v budoucnu příznivě ovlivnit podpora ze strany státu pro elektromobily či plug-in hybridy. Poté, co se ukázalo, že dieselové motory nejsou zdaleka tak čisté, jak bylo deklarováno, se možná také u nás nějaké formy podpory těchto aut dočkáme. V každém případě elektrické dodávky mají v městské a příměstské rozvážkové službě svůj smysl již dnes a za několik let se dá očekávat ještě příznivější situace. A to i díky situaci, která dnes panuje na trhu s elektrickou energií.