iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Emise: Na kompromis to nevypadá
Vyjednávání o podobě emisních pravidel pro roky 2020 – 2025 je v plném proudu. A zdá se, že pro automobilky to bude další silná rána, evropští představitelé totiž navrhují dramatickou úroveň snížení emisí. Snižovat by se podle některých návrhů mělo ještě více, než jak zněly původní návrhy. A zdá se, že automobilky na pro ně přijatelný kompromis nedosáhnou.
Emise z automobilů jsou v poslední době až příliš často diskutované téma. Mohou za to události okolo kauzy Dieselgate, ale i potřeba navrhnout nové předpisy pro další období, které se už nezadržitelně blíží. V současné chvíli totiž platí, že do roku 2020 by měly automobilky snížit svůj průměr emisí na úroveň 95 gramů CO2 na kilometr jízdy. Co bude dál, o tom se právě teď rozhoduje a dění je vcelku divoké.
Přání vs. reálné možnosti
Evropská komise nejprve navrhla snížení průměrného množství vypouštěných emisí CO2 z osobních automobilů o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030. Evropský parlament ale poté v první polovině října odhlasoval ještě přísnější pravidla, snížení má být o 20 a o 40 %. Rada zemí EU pak následně odhlasovala „kompromis“ v podobě snížení o 15 a 35 %.
Automobilky přitom navrhují, aby bylo snížení do roku 2030 na úrovni 20 % oproti stavu v roce 2019, což by znamenalo 76 g/km. „My se chceme zavázat k číslům, kterých skutečně můžeme dosáhnout a která neohrozí naše odvětví. Čím agresivnější budou požadavky na snížení emisí CO2, tím závažnější bude socio-ekonomický dopad těchto opatření,“ říká Erik Jonnaert, generální tajemník sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. Automobilky podle něj v EU zaměstnávají šest procent lidí a pochází od nich více než čtvrtina všech soukromých investic do výzkumu a vývoje.
O nich bez nich...
Jenže se zdá, že automobilky už nemají mnoho šancí do finální podoby pravidel zasáhnout. „V současnosti vedou Evropský parlament, Komise a Rada EU trojstranné rozhovory, v rámci kterých by se měly instituce na pravidlech dohodnout,“ říká Miroslav Konvalina, mluvčí sdružení českého autoprůmyslu AutoSAP. V podstatě tak přiznává, že toho automobilky už moc nezmůžou, našeptávat musí jen z venku. „Ještě jsme se nevzdali,“ ujišťuje Erik Jonnaert a dodává: „Vyšší cíle budeme schopni splnit pouze v případě, že se výrazně zvětší trh pro elektromobily a další alternativní způsoby pohonu.“
Jenže v tom je právě problém: Alternativní druhy pohonu jsou drahé a zákazníci o ně nemají dostatečně velký zájem, navíc stále roste popularita SUV a klesá podíl prodaných dieselů. Obojí má na snižování emisí CO2 negativní vliv, protože ty přímo odpovídají spotřebě paliva. A ta je u SUV a benzínových motorů vyšší, než u klasických aut a vznětových agregátů. Jonnaert zároveň tvrdí, že potřebná dramatická změna na trhu není v tomto případě jen v rukou automobilek, jednat by měly jednotlivé vlády zemí EU. Bez větší podpory alternativních paliv budou automobilky taková auta sice povinně vyrábět, ale je dost možné, že se limit stejně splnit nepodaří, protože se jich neprodá dostatečné množství.
Diesely: objektivně a bez paušalizace
Automobilky sdružené v organizaci ACEA také doufají, že se přece jen uklidní současné negativní nálady vůči dieselům. Ty jsou na pranýř kvůli vysokým emisím oxidů dusíku, které regulují normy Euro. Ty s aktuálními požadavky na snižování emisí CO2 sice přímo nesouvisí, ale mají na ně vliv. Odklon od dieselů, u kterých je dražší a složitější udržet nízké emise škodlivin, jde proti snaze snižovat spotřebu a tudíž emise CO2.
Přitom nejnovější studie ukazují, že moderní diesely jsou na tom již z hlediska čistoty dobře. Nejnovější studie ACEA ukazuje, že emise oxidů dusíku jsou u moderních dieselů splňujících normu Euro 6d i v reálném provozu pod úrovní, kterou vyžadují předpisy. Německý autoklub ADAC zjistil, že tato auta vypouští o 85 % méně oxidů dusíku než diesely plnící Euro 5 a v některých případech je to dokonce až o 95 – 99 % méně. „Tato zjištění dokazují, že moderní dieselová auta budou hrát velkou roli ve snaze měst splnit požadavky na kvalitu ovzduší. Zároveň diesely zůstanou důležitým nástrojem pro snižování emisí CO2 v krátkodobém a střednědobém horizontu,“ říká Erik Jonnaert. „Je důležité, abychom přestali dieselovou technologii démonizovat jako celek. Namísto toho bychom měli rozlišovat mezi starými diesely a nejnovější generací vozidel,“ vyzývá Jonnaert.
Právě nová emisní pravidla týkající se především emisí oxidů dusíku ukazují, že automobilky se umí v některých případech přizpůsobit poměrně rychle a rychle také najdou vhodné technické řešení. Na to nejspíš sází také evropské orgány při stanovení nových limitů emisí CO2. Jenže to, co navrhují, je již zcela jiný úkol. Takový, který v současné době de facto nemá řešení. Otázkou tedy je, čeho nakonec nastavením takto tvrdých požadavků na snížení emisí EU dosáhne.
autor: Luděk Vokáč