iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Ford bije na poplach: Aut s "vytlučeným" filtrem pevných částic přibývá
Po českých silnicích dnes jezdí desítky či stovky tisíc aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Tyto vozy zamořují životní prostředí vysoce toxickými zplodinami, které prokazatelně ohrožují lidské zdraví.
Domácí zastoupení značky Ford na tuto skutečnost upozorňuje již téměř dva roky a ve svém úsilí nepolevuje, protože počet takto „upravených“ aut v provozu se podle ní zvyšuje. V současnosti jezdí podle kvalifikovaného odhadu po českých silnicích téměř 100 000 vozů Ford, které byly tímto ekologickým zařízením vybaveny už z výroby. Bohužel si však mnoho majitelů nechalo DPF vymontovat, případně jezdí s filtrem málo účinným či dokonce zcela nefunkčním.
Pracovníci technického školicího střediska Ford v Mělníce si tuto skutečnost znovu ověřili při natáčení krátkého osvětového videa zaměřeného právě na účinnost DPF (ke zhlédnutí zde). Jednoduchý test na přítomnost většího množství sazí ve výfuku totiž prokázal, že bez funkčního filtru pevných částic u nás jezdí více než polovina moderních vozů se vznětovým motorem. To je velmi vážné zjištění už proto, že se tato skutečnost vztahuje na desítky až stovky tisíc dieselových aut na našich silnicích. Velmi významné znečišťování životního prostředí má pak neblahé následky pro zdraví ostatních účastníků silničního provozu a vlastně i celé populace.
Neudržitelnou situaci na našich silnicích teď konečně začíná řešit i český stát, který připravil několik právních předpisů se záměrem odhalovat a postihovat provozovatele automobilů s nefunkčními filtry pevných částic. Jsou to zejména:
Z textu uvedených předpisů vyplývá, že provozování automobilu se vznětovým motorem a nefunkčním DPF bude velmi přísně postihováno.
Pro majitele vozů Ford, kteří si nejsou jisti účinností DPF ve svém automobilu, nebo by si filtr chtěli nechat opětovně instalovat, má importér rychlé a cenově dostupné řešení v podobě služeb vlastní sítě autorizovaných servisů. Jejich součástí je například odborné poradenství, otestování správné funkce filtru pevných částic a pochopitelně i výměna poškozeného DPF (nebo instalace nového) za zvýhodněnou cenu. Ta u repasovaného dílu, funkčně zcela shodného s novým, činí např. pro Ford Kuga 2.0 TDCi 17 728 Kč včetně DPH.
Technici českého Fordu rovněž připomínají, že zásadní pro účinnost DPF je odborné prvotní určení (a následné odstranění) závady, které může zákazníka vyjít mnohem levněji, než jeho neuvážená výměna. Bez uvedení celého emisního systému do pořádku totiž nebude ani zcela nový filtr pevných částic fungovat správně.