iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Jak využít monitoring GPS? Zkušenosti Kamila Navrátila z Ahold Czech Republic
Vozový park společnosti Ahold čítá 310 osobních automobilů, které spadají pod oddělení, které vede Kamil Navrátil. Ahold sází na domácí značku Škoda, kterou doplňuje několik vozů Audi pro vrcholový management. Svá auta osazuje již řadu let monitorovacím systémem GPS. Jak s ním u Aholdu pracují a jaké jsou jejich zkušenosti?
Kamil Navrátil si toto zařízení pochvaluje. „Zavedli jsme jej primárně proto, že lidé zapomínali vyplňovat knihy jízd. Ale také jsme už díky tomuto systému dokázali najít jedno ukradené audi a tři octavie. Takže už jen tím se nám systém vyplatil. Jednotky jsou naše a prakticky každá slouží již ve třetím autě, protože je provozujeme už více jak sedm let. I po té době je poruchovost v řádu maximálně deseti jednotek ročně a vždy se to dá řešit repasí za zhruba tisíc korun.“
Další funkcí, kterou si Kamil Navrátil pochvaluje, je propojení s tankovací kartou CCS a Shell. Díky tomu lze ověřit, zda se v době tankování auto opravdu nacházelo na příslušné čerpací stanici, a díky napojení na datovou sběrnici vozidla dokonce i to, zda se opravdu změnil stav paliva, pokud byla použita přidělená karta. „Tak jako všude jinde, také u nás lidé vymýšleli různé finty, toto jim v neoprávněné manipulaci s pohonnými hmotami spolehlivě brání.“
Možná trochu překvapivě u Aholdu nevyužívají GPS systém ke stanovení úhrady za pohonné hmoty pro soukromé jízdy. Důvodem je přílišná pracnost a náchylnost k nepřesnostem vlivem lidského faktoru. „Přepínání na soukromé a služební kilometry je sice hezké, ale jsme jen lidi a každý občas zapomene přepnout z jednoho režimu do druhého. Pak se musí dělat opravy, a to zabere nějaký čas. Kromě toho, pokud bych chtěl lidem stanovovat náhradu podle soukromých kilometrů, tak bych potřeboval někoho, kdo bude kontrolovat správnost údajů, a v případě sporných záznamů by navíc museli rozhodovat nadřízení daných pracovníků, protože v podstatě jen oni vědí, zda to byla, nebo nebyla služební jízda. A od toho v práci nejsou... Takže místo tak náročného systému děláme každý rok statistiku, kolik kilometrů je zhruba najížděno soukromě a podle toho a nákladů na palivo stanovíme měsíční paušál. Respektive dva paušály: jeden pro lidi, kteří mají auto k výkonu práce, a druhý, o něco vyšší, pro lidi se statusovým autem. Lidé jsou s tím srozuměni. Je fakt, že někdo paušál ani nevyčerpá, zatímco jiný najezdí o něco víc, než by paušálu odpovídalo, ale funguje nám to. Je to jednoduché, bez nutnosti složitých kontrol a zbytečného času, který bychom jim museli věnovat,“ nastiňuje jednu z možností přístupu k ocenění soukromých kilometrů Kamil Navrátil.