iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Jaké budou motory blízké budoucnosti? Napoví Le Mans či F1...
Jak bude pokračovat vývoj spalovacích motorů a pohonných systémů vozidel nejbližší budoucnosti? Odpovědi lze hledat v automobilovém sportu a s jednou přichází Nissan. Ten v letošních 24 hodinách Le Mans nasadí elektrickou pohonnou soustavou v útrobách vozu ZEOD RC a představí také podpůrný zážehový motor, který by měl zásadně změnit standardy v oblasti výkonu a účinnosti.
Nissan ZEOD RC se v červnu stane prvním vozem, který v Le Mans zajede celé jedno kolo na okruhu Circuit de La Sarthe výhradně na elektřinu. Jedno kolo každého úseku mezi tankováním (případně dobíjením) projede vůz na elektrický pohon, poté bude závodní tempo zajišťovat nový přeplňovaný tříválec Nissan DIG-T R o obsahu pouze 1,5 litru.
Neuvěřitelně malý motor váží pouhých 40 kilogramů, je však schopen vyvinout výkon přes 290 kW a točivý moment až 380 N.m. Základní blok motoru je vysoký jen 50 cm, dlouhý 40 cm a široký 20 cm. Limitem je 7500 ot./min. S měrným výkonem 7,35 kW na kilogram nabízí nový motor dokonce lepší poměr hmotnosti a výkonu než motory, které se letos budou používat v seriálu mistrovství světa vozů formule 1. V F1 totiž pro letošek také nastupují přeplňované agregáty o objemu 1,6 l, jsou ovšem šestiválcové.
„Tým našich konstruktérů odvedl na spalovacím motoru opravdu pozoruhodný kus práce," poznamenal Darren Cox, ředitel divize Nissan Global Motorsport. „Naším cílem je definovat nové standardy v oblasti účinnosti, a to u všech aspektů vozu. Ať jde o hnací ústrojí, aerodynamiku nebo jízdní vlastnosti. Na vývoji hnacího ústrojí jsme úzce spolupracovali s týmem společnosti Total, a to za účelem snížení tření nejen uvnitř motoru, ale u všech součástí hnacího ústrojí. Poznatky získané při vývoji motoru najdou uplatnění i u budoucích silničních vozů značky Nissan,“ dodal Cox.
A co F1?
Ve zmíněné F1 dochází k zásadní motorářské revoluci. Nejslavnější automobilové závody světa se od letoška vrací k turbomotorům. Mají objem 1,6 l a výkon těchto nových šestiválců se pohybuje podle odhadů okolo 440 kW. Důležitým faktorem je omezení spotřeby paliva: ta může činit maximálně 100 kg za hodinu. Co to znamená převedeno do běžně udávané spotřeby? Sto kilogramů představuje zhruba 135 litrů benzínu a na běžných okruzích činí průměrná rychlost vozů F1 nějakých 210 km/h. Letošní monoposty tedy budou mít maximální spotřebu okolo 64 l/100 km. Jenže 100 kg paliva musí zároveň vystačit vozu na celý závod, tedy na 305 km (s výjimkou Monaka, kde je závod dlouhý jen 260 km). To tedy znamená, že v praxi budou závodit Vettel, Alonso a spol se spotřebou maximálně 44,3 l/100 km, což umožní systém rekuperace jak kinetické, tak tepelné energie. Dosavadní systém KERS s maximálním výkonem 60 kW totiž nahrazují dva nové systémy: MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic), což je systém podobný dosavadnímu KERS a systémům, které známe v komerčních hybridech: převádí kinetickou energii při brzdění na energii elektrickou (případně její pomocí roztáčí setrvačník)., což je dvojnásobek oproti minulosti. Druhý systém, MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) sbírá přebytečnou energii z hřídele turba a může ji buď uložit do akumulátorů, nebo přímo využívat pro překonání turboefektu. Oba systémy jsou součástí systému ERS, jehož elektromotor může mít pro letošek výkon až 120 kW.
Proč se vlastně F1 vydala touto cestou? Technické změny jsou dány snahou o „zelenější“ F1, ale také o sblížení technologií s tím, co dnes automobilky vyvíjejí pro běžný provoz. A v případě zážehových motorů dnes vývoji jednoznačně dominují přeplňované agregáty. Motory pro F1 však vyvinuly pouze tři automobilky: Mercedes-Benz, Ferrari a Renault. To však neznamená, že ostatní spí. Ostatně počin Nissanu a dalších automobilek angažující se v závodech 24 hodin LeMans či v automobilových rallye jsou toho důkazem