iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Konec fleet manažerů v Čechách?
Optimalizace, outsourcing, reorganizace... To jsou „zaklínadla“ současné podnikové ekonomiky. Vozový park se mnohde podařilo převést na operativní leasing, jinde byl redukován na minimum, nebo významně sjednocen jak co do modelové palety, tak poskytovatele servisních služeb. A jakmile k tomu dojde, vrcholový management se ptá: „Potřebujeme teď vlastně vůbec fleetového manažera? Není to zbytečný přepych?“
Povolání fleetového manažera nebo správce vozového parku, to je obvykle poměrně adrenalinová záležitost. Velmi záleží na vnitrofiremní kultuře, předpisech a procesech, množství aut ve firmě a také na tom, jak si fleet manažer uživatele vozidel „vychová“. Co jeden stíhá jen s jazykem na vestě a telefonem permanentně u ucha, to zvládá druhý díky správně nastaveným procesům výrazně klidněji, jakkoli se ani on občasné „honičce“ nevyhne. Nenadálé události prostě k téhle práci patří a nemusí jít pouze o asistenci řidiči, který právě naboural.
Operativní leasing je v současnosti na vzestupu a zajímá se o něj stále více společností. Nejen ty největší se stovkami aut ve vozovém parku, ale také firem se středním autoparkem, čítajícím jen několik desítek vozidel. Zejména v těchto případech přichází na přetřes otázka, zda je nutné po přechodu na operativní leasing dále zaměstnávat fleet manažera. Obchodní zástupci leasingových společností argumentují řadou pozitivních dopadů na fleetový management, přičemž operují s úsporami danými tím, že leasingová společnost za klienta převezme starost o vozový park, takže on „jen jezdí a o nic se nestará“. Je to pravda? Ne tak docela. „Leasingové společnosti samozřejmě preferují dodávku maximálního množství služeb a často se pasují do role fleet manažera, ale to je z mého pohledu paradox a jasný střet zájmů, protože leasingová společnost je a zůstane vždy dodavatelem, který sleduje své zájmy, a proto z meritu věci nemůže současně sama sebe kontrolovat,“ říká k tomu například Ivan Bruthans ze společnosti Syngenta Czech, s.r.o. A zkušený fleet manažer Jan Betko upozorňuje: „Všeobecně je prokázáno, že od třiceti vozidel výše by měl být ve firmě někdo, kdo se o vozový park bude starat na plný úvazek. Jinak budou náklady na provoz značné. Mám zkušenosti z nedávné doby, kdy například firma se sto vozidly v denním provozu neměla fleet manažera a mimo jiné měla dvacet procent aut neustále v servisech. A neví proč...“
Práce fleetových manažerů není snadná a v mnoha firmách je vnímána pouze jako „starání se“ o auta. Jenže její základ tkví v něčem jiném. „Hlavní přínos fleet manažera bych vyzdvihl v několika oblastech. Zaprvé je to podpora internímu zákazníkovi, tedy typicky zaměstnancům, dále řízení obnovy fleetu, tedy nákup a vracení vozidel, ekonomika provozu flotily, Onboarding proces nových zaměstnanců a Leaving stálých zaměstnanců. V celkové podstatě se jedná primárně o zajištění chodu celé flotily,“ říká Marek Šebest ze společnosti Takeda Pharmaceuticals Czech Republic, s.r.o.
Článek na téma současné pozice fleetových manažerů v České republice, vyjde v magazínu FLEET firemní automobily č. 4/2017, které vychází již 31. srpna.