iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Několik zajímavostí o statistikách škod při nehodách
Nehoda není náhoda, pravilo někdejší rčení. Dochází k nim a ještě dlouho docházet bude, zajímavé je podívat se na informace, které lze ze statistických údajů vyčíst. Nečekejte ale velká překvapení, například automobilem, který je nejčastěji na našich silnicích poškozen havárií, je Škoda Octavia druhé generace a dílem, který je nejčastěji poškozen, je kryt předního nárazníku...
Společnost Audatex připravila na základě svých dat zajímavou analýzu nákladů na opravy škod na havarovaných vozidlech za rok 2015. Celkem se likvidovalo 468 801 škod (o více než 12 % více než v roce 2014), přičemž průměrná výše škody činila 34 634 Kč, což je nárůst 7,5 % oproti roku 2014. Ze sledování po jednotlivých modelech vyplývá, že nejvyšší průměrnou škodou se může „pochlubit“ Jaguar S-Type s 214 600 Kč, druhým je Audi A8 s průměrem 184 000 Kč a třetím Mercedes-Benz CLK, kde činil průměr 163 800 Kč. Tyto vysoké hodnoty ale zřejmě ovlivňuje vedle vysokých cen vozidel a jejich náhradních dílů také malý počet havárií, kdy stačí jedna větší škoda k výraznému ovlivnění celého statistického výpočtu. A naopak nepřekvapuje, že nejnižšími škodami se mohou pochlubit vozy, které jsou na silnicích zastoupeny ve velkých počtech a navíc s poměrně nízkými hodnotami (vysoké procento ojetin). Vůbec nejnižší průměrnou škodu vykazují vozy Renault Mégane, a to 11 100 Kč, druhý je Hyundai Accent (12 000 Kč). Překvapivé je, že staré škodovky 105 až 135, tedy vozy s téměř nulovou hodnotou vykazují průměrné škody ve výši 12 600 Kč!
Pokud jde o četnost nehod, pak vedou vcelku logicky vozy Škoda Octavia. Logicky ne kvůli stylu jízdy jejich řidičů, ale proto, že se jedná o nejpočetnější vozidlo na našich silnicích, které také, zejména v roli firemních aut najezdí zdaleka nejvíce kilometrů. Celkem se jedná o 60 900 případů, což je zhruba 13 % všech událostí. Nejčastěji bourají řidiči octavií druhé generace (2004 – 2013), a to v 34 929 případech s opravami v průměrné škodě 30 222 Kč. Za Octavií následuje, opět vcelku logicky, Škoda Fabia s 32 000 případy. Z fabií bourají nejčastěji vozy první generace z let 1999 - 2008 s 15 000 případy a škodou 22 500 Kč.
V žebříčku nejčastěji bouraných dílů je na prvním místě jednoznačně kryt předního nárazníku, opět u Škody Octavia druhé generace (6092 případů) a také u Škody Fabia první generace (4520 případů), následovaný krytem zadního nárazníku opět u modelu Octavia druhé generace (3979 případů).