iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Nové značení na čerpacích stanicích. Praktické i matoucí
Počínaje říjnem budeme nacházet na všech čerpacích stanicích u nás i jinde v Evropské unii jednotné značení pohonných hmot. Smyslem úpravy je zpřehlednění stále se rozšiřující nabídky paliv a také minimalizace rizika jejich záměny. V různých zemích jsou totiž lokální názvy pohonných hmot odlišné a mohou být pro zahraniční řidiče matoucí. Nové symboly jsou sice jednoduché ale mohou být i matoucí...
Čerpací stanice musejí novými značkami pro jednotlivé druhy pohonných hmot své tankovací stojany a pistole označit do 12. října letošního roku. Značky sestávají z jednoduchého geometrického obrazce, ve kterém je u kapalných paliv písmeno symbolizující druh přimíchané biosložky a číslo značící její maximální podíl. V tuto chvíli se tak již setkáváme s kódem B7 ve čtverci pro motorovou naftu a E5 v kruhu pro benzín Natural 95. Plynná paliva jsou značena čtvercem postaveným na hranu a uvnitř je jejich zavedená zkratka, tedy například LPG nebo CNG.
Určitý problém je v použitých písmenech pro značení a také v systému označování podílu biosložky. Písmeno B, které v mnoha jazycích evokuje slovo Benzin, použité pro označení nafty není úplně šťastné. Namísto intuitivnějšího značení se úředníci rozhodli dát přednost označení biosložky, kterou palivo obsahuje. V případě nafty vzali za základ slovo Biodiesel, proto B, zatímco u benzínu je to Etanol, takže E. Přitom Biodiesel je vlastně Methylester. Jenže to není vše, pokud se na trhu objeví nafta s příměsí etanolu, bude rovněž jako benzín označena písmenem E. Je tedy nutné se řídit především tvarem symbolu, který jednoznačně určuje, zda se jedná o naftu, benzín, nebo plyn.
Značení také u nových aut
Nové jednotné symboly ovšem neznamenají konec dosavadního označování. Názvy Diesel nebo Natural 95 zůstanou zachovány a prodejci paliv mohou i nadále používat i jiné marketingové názvy, jako je tomu například u prémiových paliv. Jednotné celoevropské značení pohonných hmot uvidí řidič na všech čerpacích stanicích v EU a příslušná značka bude uvedena též na všech nově vyrobených automobilech. Bez ohledu na lokalitu tak bude stačit zasunout do plnicího hrdla tu pistoli, jejíž symbol koresponduje se symbolem umístěným pod víčkem nádrže. Označení paliva vhodného pro konkrétní vůz bude současně obsahovat informaci o maximálním množství biosložky. Pokud bude například na nádrži vozu samolepka E10, může zákazník v zemích Evropské unie tankovat palivo ze stojanů označených E10, ale také E5. Obráceně to samozřejmě nejde, protože palivo s vyšším obsahem biosložky, než pro který je motor konstruován, by mohlo vůz poškodit.
Naftu bez biosložky nové značení neodliší
Technická norma pro motorovou naftu dovoluje až sedmiprocentní podíl biosložky. Ten tedy může být i nižší, nebo dokonce nulový. Řidiči, kteří právě takovou naftu vyhledávají, bohužel označení B0 nenajdou. Veškerá motorová nafta totiž spadá pod B7, protože číslovka neudává skutečný objem biosložky, ale její maximální možný podíl. „I když se v odborné praxi pro naftu bez biosložky používá označení B0, na stojanu čerpací stanice bude vždy B7 ve čtverci, což značí naftu obsahující od nuly do sedmi procent bioetanolu. Nafta bez biosložky je k dostání výhradně v síti čerpacích stanic EuroOil (pod označením Optimal Diesel, pozn. red.) díky tomu, že tento výrobce (Čepro, pozn. red.) dodává samotný biodiesel ostatním sítím. Předepsaný podíl biosložky i přesto plní, protože ten se nevztahuje na každý prodaný litr paliva, ale na celý objem produkce,“ vysvětluje Damir Duraković ze společnosti Axigon.