iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Outsorcing na postupu
Podle odborníků si domácí firmy zvykly na outsourcing, kterým řeší zejména oblast služeb, které nepatří k jejich hlavnímu předmětu podníkání. Ať už se jedná o public relations, internetový marketing či pronájem automobilů a s nimi spojené služby. K outsourcingu se přiklánějí zejména firmy, které se snaží zefektivnit svou organizační strukturu a ponechat si dostatek vnitřních zdrojů k podpoře klíčových činností.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary se pro outsourcing hodí hlavně nejádrové aktivity firmy, jako je například účetnictví či compliance, kde není žádný potenciál podpory růstu firmy. „Talentovaní lidé dané společnosti se tak mohou plně soustředit na strategické záležitosti vedoucí k posílení firemního postavení na trhu,“ říká Šimara. Například významný dodavatel technologických řešení, společnost Frigomont, využívá outsourcing v oblasti IT, internetového marketingu, public relations a podobně. Firma si na něm pochvaluje jak finanční tak i časový a psychologický přínos.
„Nejde jen o to, kolik konkrétně v dané chvíli ušetříte peněz v relativním měřítku. Jde o to, že v mnoha oblastech díky outsourcingu přesouváme zodpovědnost na někoho jiného, a ten ručí za výsledky. Kontrola takového procesu v případě in-house řešení by stála mnoho manažerského času a psychické energie, které jste mohli mezitím využít na něco, v čem jste skutečně dobří, a co vám dává ekonomický smysl,“ myslí si o outsourcingu generální ředitel společnosti Frigomont Jiří Jemelka. Sám je zastáncem spíše štíhlého podniku, kde se využívají silné stránky každého zaměstnance a ty slabé se kompenzují řešením z venku. „Odpadá tak v prvé řadě spousta starostí. A za výsledky ručí dodavatel, nemusíme se nervovat s vlastním zaměstnancem,“ dodal Jemelka.
Jedním z klasických případů outsourcingu jsou služby týkající se vozového parku. Jde o široké spektrum služeb od údržby vozidel přes pojištění a výměny pneumatik až po řešení nehod. Nákup služeb přitom roste s velikostí firmy. „Největší rozdíl je ve využití palivových karet, které outsourcuje pouze 24 procent firem do desítky zaměstnanců, ovšem celých 83 procent společností nad tisíc pracovníků. Kolem 90 procent těchto firem zajišťuje externě ostatní služby a zde se skrývá obrovský potenciál pro využití operativního leasingu. Právě velké firmy u tohoto druhu financování autoparků oceňují lepší kontrolu, snížení administrativy a plánování rozpočtu díky fixní měsíční splátce,“ uvádí Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval, která je dnes jedním z největších poskytovatelů operativního leasingu v České republice.
Podle Soluceva ani nezáleží na velikosti firmy, které se outsourcing týká. Ten totiž přináší nejen finanční úspory, ale též úlevu v podobě snížení časové a administrativní náročnosti při vlastní správě vozového parku. Služba se tedy podle odborníků nakonec vyplatí každému. Úspory vznikají už při nákupu vozidel a pokračují přes servis, likvidaci pojistných událostí, zajištění mobility řidiče až po prodej vozidla, a to díky specializaci leasingové společnosti, která dokáže ve všech těchto oblastech dosáhnout výhodnějších cenových podmínek než běžný vozový park s několika málo jednotkami či desítkami aut. „Naši klienti preferují komplexní službu s pokrytím všech rizik. Jedná se tedy o full servis leasing zahrnující všechny úkony spojené s provozem a užíváním vozu. Čím dál častěji se setkáváme s poptávkou po kvalitním reportingu a analýze nákladů, což jsme schopni zajistit s pomocí našich on-line nástrojů,“ dodává ještě Jiří Solucev.