iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Pozor, VIP!
Auta plní ve firmách různé úkoly. Vozí lidi, zboží, dopravují službu k zákazníkovi... A potom je zde ještě jedna zvláštní skupina aut. Jejich smyslem je především dobře reprezentovat. Jsou to auta pro vysoce postavené manažery.
Ať už se nám to líbí, nebo ne, auta pro vrcholové manažery mají úplně jiné poslání než běžná fleetová auta. Ředitelé, prezidenti, viceprezidenti, finanční ředitelé, členové představenstva a další, ti všichni mají k dispozici vozidlo odpovídající kategorie jako součást kompenzačního balíku, jehož smyslem je udržet ve firmě ty nejlepší a nejdůležitější. Případně tato auta používají také přímo majitelé společnosti nebo její významní akcionáři.
Správa těchto vozidel je úplně jiná než přístup ke zbytku fleetu. Zodpovědnost top manažerů je vysoká, jejich čas vždy vzácný a navíc pořádně drahý, takže auta, která používají, vyžadují o mnoho větší pozornost než například vozidla obchodních zástupců. Pokud to fleetový manažer nechápe, může si způsobit nemalé problémy, a dokonce ohrozit své pracovní místo. Proto máme několik rad a doporučení, jak na to.
Rada první: výběr vozidel
První chybu může šéf dopravy udělat už při výběru vozidel. Je pravda, že většina firem má tuto problematiku ošetřenou: top manažer jednoduše dostane určitý finanční limit, do jehož výše si může vybrat buď jakékoli auto, které se mu líbí, případně může vybírat ze značek zahrnutých do firemní car policy. Alternativou tohoto přístupu je tzv. car allowance, tedy měsíční příspěvek na vozidlo, který dostává manažer k výplatě. Ten mu kompenzuje koupi auta do soukromého vlastnictví a náklady na jeho provoz. Zdá se, že fleet manažer nemá v tomto případě žádnou práci, protože top manažer si vše vyřeší sám. Jenže to je právě omyl.
Fleet manažer je zde od toho, aby šéfovi i v takovém případě poradil. Líbí se mu luxusní limuzína? Aktivní „fleeťák“ si vyžádá schůzku v kanceláři v nejvyšším poschodí, kam přijde dokonale připravený s několikastránkovým seznamem příplatkové výbavy, aby prezidentovi společnosti doporučil prvky, o kterých při své časové vytíženosti ani neslyšel a které pro něj budou užitečné, ať už z hlediska komfortu nebo bezpečnosti. Aby si udělal ještě větší „očko“ dostaví se s již vyjednanou speciální cenovou nabídkou od dealera nebo importéra.
Je ale třeba přijít s rozumnými argumenty a neobírat šéfa o čas. Pokud není aktivní sportovec nebo nemá velkou rodinu, asi ho nebude příliš zajímat objem kufru a pokud není „koňák“ nebo jachtař, neohromí ho ani fakt, že auto utáhne tři tuny. Pokud lyžuje nebo často cestuje v zimě, doporučte mu pohon všech kol. Přijíždí v době dopravní špičky a často čeká v zácpě? Jasnou volbou je automatická převodovka, adaptivní tempomat a systém zabraňující kolizím v malých rychlostech. Pravidlo, že štěstí přeje připraveným, zde platí dvojnásob...
Rada druhá: čas
Top manažeři nechtějí čekat, chtějí mít všechno hned. To platí i pro nové auto. Když už si vybrali, s čím budou jezdit další tři roky, může je informace, že na nové auto budou čekat čtyři měsíce, rozzuřit do nepříčetnosti. Ti méně choleričtí budou zklamaní. A čí to bude vina? No přece fleet manažera...
Je proto dobré pozorně sledovat termíny obměny vozidel top managementu, nejlépe v elektronickém sytému, který vám připomene blížící se deadline s tříměsíčním nebo čtyřměsíčním předstihem. Je třeba počítat s delšími dodacími lhůtami, protože se nekupují skladová auta v nejžádanější standardní výbavě, ale do výroby zadaný vůz podle specifikací zákazníka. Pokud společnost používá vlastní auta, je většinou šéf ochoten zatnout zuby a dojezdit starší vozidlo. Ale pokud má firma auta na operativní leasing, čas kontraktu nelze prodloužit a auto je nutno vrátit, mohou nastat trapné situace s hledáním náhradního vozidla, ať už z internetových zdrojů nebo z půjčovny. To zbytečně zvyšuje náklady a snižuje kredit fleet manažera.
Celý článek o obsluze interních VIP zákazníků naleznete v zářijovém Fleetu.