iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Servis vozových parků
Jaké jsou vaše zkušenosti se servisem automobilů obecně a jaký obsah mají pro vás pojmy „značkový“ a „neznačkový“ servis? To je otázka pro účastníka našeho Českého fleetového barometru pro čtvrté letošní vydání. Zde pár názorů za všechny, které si můžete přečíst v tištěném vydání, jež vychází v naší distribuci a jako příloha Ekonomu 12.12.24. Číslo je též ke stažení kdykoli na digiport.cz
Dana Hrdinová
vedoucí oddělení nákupu
Skanska a.s.
Praha
Preferujeme realitu před statusem a naše zkušenosti se servisem automobilů, ať už se jedná o autoservis nebo pneuservis, nás o tom přesvědčují takřka denně. Nerozlišujeme mezi značkovým a neznačkovým servisem. Pro nás je klíčová kvalita poskytovaných služeb, jejich cena a schopnost spolupracovat s relevantními subjekty, jako jsou pojišťovny a leasingové společnosti. Důvěra v partnera a jistota kvalitního výsledku mají pro nás mnohem vyšší hodnotu než značka na budově servisu, protože věříme, že tyto aspekty tvoří základ skutečně úspěšné spolupráce.
Upřednostňujeme racionální přístup, kde důležitější než logo je spolehlivost, otevřená komunikace a optimální poměr mezi cenou a výkonem. Naše rozhodování stojí právě na těchto kritériích, protože věříme, že jsou klíčová pro efektivní správu vozového parku. Zároveň chápeme, že rychlost a flexibilita mohou být pro náš provoz velmi důležité, a proto oceňujeme služby, jako je pick-up servis, které nám šetří čas a zjednodušují logistiku.
Velkou roli pro nás hraje také zájem o zpětnou vazbu ze strany autoservisu nebo pneuservisu. Tento přístup vnímáme jako důkaz skutečné spolupráce, kdy vztah mezi námi a servisem nekončí pouhým koloběhem objednávka/faktura, ale posouvá se dál směrem k dlouhodobému partnerství. Pokud tato spolupráce funguje dobře, jsme otevřeni dlouhodobým vztahům a rádi se vracíme. Naše priority jsou tedy jasné: vysoká kvalita za odpovídající cenu, spolehlivost a efektivní spolupráce. Jinými slovy, pojmy značkový či neznačkový servis pro nás už delší dobu nejsou důležitým faktorem.
Kamil Navrátil
Facility Services Manager
Albert Česká republika s.r.o.
Praha
V servisních službách panují velké rozdíly kvality a spolehlivosti a je jedno, zda se jedná o autorizovanou nebo neautorizovanou síť. Téměř všechny leasingové společnosti přešly na neznačkovou síť servisů z důvodu úspor nákladů a také kvůli tomu, že v autorizovaných servisních sítích mají problém s kapacitou služeb. Všichni stále bojují s personálním obsazením jak mechaniků, tak pracovníků pick-up servisu, nebo nemají pracovníky myčky. Bohužel i toto dnes patří ke standardu servisních služeb a je to situace, se kterou je třeba počítat a dobře plánovat. Další kapitolou je lakovna, kterých je málo, a jsou proto přetížené. Veškeré opravy se protahují do dvou až čtyř týdnů a většinou slýcháme, že to je kvůli lakovně. Další komplikace následují s náhradními vozidly, protože v autorizovaném servisu vám zpravidla řeknou, že nic nemají, a musíme si poradit sami. Naštěstí naše leasingová společnost má vlastní servis, kde máme garantovaná až tři vozidla denně na servisní prohlídky, včetně pick-up, a běžně opravují několik vozidel najednou. Problematické může být zdržení s lakovnou, kterou využívají externě. Pneuservis máme spolehlivý a spolupracujeme s ním již přes deset let. Je za tím ale dlouhá cesta pokusů a omylů, než jsme našli pneuservis, kde je zákazník na prvním místě a je radost s nimi spolupracovat. Společně vždy vše naplánujeme, předobjednáme a pak během měsíce, tedy 20 pracovních dní, dokáží přezout celý náš fleet, což představuje 380 vozidel včetně pick-up služby. A to nemluvíme o službách navíc, jako je nastavení tlaku pneu u vozidla nebo doplnění vody do ostřikovačů, což je v zimě super služba a ušetří mnoha řidičům problémy při prvních větších mrazech. V praxi to vypadá tak, že zaměstnanci pouze odevzdají při příchodu do práce klíčky na recepci a odpoledne odjíždějí s vozidlem po všech těchto úkonech.
Pokud to mám shrnout, určitě i dnes se dají najít spolehlivé servisy a pneuservisy, a nezáleží na tom, zda jsou značkové nebo neznačkové. Je ale potřeba hledat, mít zkušenosti a ideálně dát na doporučení. Pokud dostanete pozitivní referenci, doporučuji si ověřit, zda jsou vše schopni kapacitně zvládnout. Určitě bych se nespoléhal na to, co je na papíře či v prezentaci při nabídkách služeb. Ptejte se na reálné zkušenosti a jejich možnosti.
Bc. Tomáš Horyna, MBA
ředitel správy majetku
ARMEX ENERGY a.s.
Děčín
V našem vozovém parku využíváme v zásadě téměř výhradně služeb autorizovaných servisních partnerů, tedy značkových. Důvodem je snadná domluva na termínech prací (jako korporátní zákazník máme určité výhody v plánování zařazení vozidel do servisu), dohodnuté slevy na práce a materiál, odpovídající náhradní vozidlo za zvýhodněných podmínek a v neposlední řadě garance použití vhodných náhradních dílů a prodloužení případné záruky mobility. V zásadě si spíš myslím, že se v našem okolí nenachází žádný neznačkový servis, který by byl dostatečně velký a měl dobré reference. I neznačkový servis však může být dobrý. Třeba v případě vozidla na operativní leasing má jedna z leasingových společností smluvní servisy, které nejsou vždy značkové. Již jsme měli možnost v okolí Prahy využít služeb takového neznačkového partnera a byli jsme spokojení. Vždy je to o lidech, o jejich kvalifikaci a zkušenostech spolu s šíří služeb, které poskytují.
V případě pneuservisů využíváme služeb značkových i neznačkových. V tomto ohledu je to jednodušší, neboť úkony, které zde provádějí, nejsou až tak komplikované jako v servisech. Zajímavostí je, že pneuservis, který využíváme, funguje jako značkový i neznačkový. Tomu odpovídají i ceny, které jsou v případě značkového třeba i dvojnásobné. Veškeré práce zde provádějí stejní pracovníci, jen účtování je ve dvojích cenách. S našimi vozy v majetku sem jezdíme jako do neznačkového, s vozy na operativní leasing jezdíme na stejné místo, avšak jako do značkového pneuservisu. Vše ale funguje naprosto stejně a bez problémů. Vozidla zaplánují na konkrétní čas a úkony pak probíhají na počkání.
Rastislav Dobrovodský
Fleet Manager
Danone a.s.
Praha
Doposud pravděpodobně neexistuje žádné vozidlo, bez ohledu na způsob jeho pohonu, které by ke svému provozu čas od času nepotřebovalo servisní zásah. Takže zkušenosti se servisem bude mít pravděpodobně každý, kdo vozidlo vlastní nebo využívá. Z pohledu firemního vozového parku je výběr servisu a pneuservisu hodnocen podle tří základních faktorů: kvalita, rychlost a cena.
Všichni jistě víme, že čekací doby na servisní prohlídky v servisech a na aktuálně probíhající výměny pneumatik jsou běžně v řádu týdnů. Žádný provozovatel vozidla, zejména pokud jde o vozidla ve firmě, která mají vliv na generování zisku, nebude z dlouhých čekacích lhůt nadšený.
Logicky z toho vyplývá, a to mluvím z osobní zkušenosti, že firmy většinu oprav soustřeďují tam, kde budou splněny výše popsaná kritéria. Vznikne tak vlastně preferovaný partner, na kterého se pak mohu obrátit i s neodkladnou opravou a vím, že se bude snažit vyřešit můj problém co nejrychleji. Dlouhodobým vývojem tržních vztahů vzrůstá v ČR podíl na celkovém balíku oprav firemních vozidel v „neznačkových“ servisech. Obzvlášť pokud je takový servis zařazen do některé ze servisních sítí, což pro nás jako zákazníka znamená, že jsou práce vykonány za smluvně nastavenou cenu s použitím kvalitních náhradních dílů. Faktury za celou síť v republice přicházejí pouze od jednoho subjektu. Rozdíl v ceně pak vůči „značkovému“ servisu může být značný. Značkové servisy jsou navíc čím dál méně ochotny poskytovat vysoké slevy. Jistě je pro ně výhodnější opravovat vozidla tzv. retail zákazníkům, kde neposkytují žádné slevy, přednostní termíny a podobně. Aktuálně využíváme obě varianty servisování, a to jak ve značkových, tak taky v neznačkových servisech.