iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Škoda Scala: jaké bude mít konkurenty?
Zcela nová modelová řada Škodovky přichází, aby vyplnila mezeru mezi příští Octavií a menšími modely značky Škoda. Říci, že Scala nahrazuje Rapid by bylo poněkud nepřesné, protože z hlediska „zatřídění“ se jedná o auto o půl kategorie větší. Zatímco Rapid se pohybuje na hranici segmentů B a C, Scala je typickým zástupcem C segmentu. Toho, do kterého je někdy zařazována i Octavia...
Příchod nové Scaly, která v některých parametrech konkuruje aktuální Octavii, vyřeší již za rok a půl nástup nové generace Octavie, která se definitivně díky zvětšení rozměrů přesune do segmentu D, tedy do střední třídy. Pokud se ptáte, co bude se Superbem, tak na ten je zatím brzy. Nová generace je naplánována na rok 2021 a mnoho se o ní zatím neví. Německý Autozeitung již uvedl, že to bude auto s velmi výrazným a sebevědomým designem, dá se tedy očekávat, že Superb nepůjde cestou zásadnějšího zvětšování rozměrů, ale zvyšováním jeho hodnotnosti v rámci segmentu D2. V segmentu E1 již zcela vládnou prémiové značky...
Ale zpět ke Scale: Po příchodu 4. generace Octavie (představena by mohla být již na podzim 2019) se zřejmě právě tento model stane základem mnoha domácích firemních autoparků. Z Octavie se definitivně stane bonusové až statusové auto nejen pro nižší, ale i pro střední případně i vyšší management (podle ekonomů se blíží výraznější ekonomická krize než ta v roce 2008 a tak se v horizontu dvou - tří let možná zase začne šetřit...). Scala by měla také nabídnout atraktivnější vzhled než Rapid, u kterého sice automobilka na internetu uvádí, že jej charakterizuje "Emocionální designový jazyk", ale tomuto statementu není nic vzdálenějšího než právě designově nudící Rapid. I tady může automobilka hledat příčiny relativního neúspěchu tohoto modelu, i proto sáhla zřejmě k novému názvu. Bude to snazší, než se snažit přesvědčit zákazníky, že ten nový Rapid je něco úplně jiného, než starý Rapid. Vzhled Scaly je zatím tajemstvím, k dispozici jsou jen fotky maskovaných vozů.
S rozvorem 2649 mm zaostává Scala za Octavií pouze o 37 mm (Rapid překonává o 47 mm), přitom prostorem pro kolena zadních cestujících se s ní hodnotou 73 mm na milimetr shoduje. Na délku měří Scala 4362 mm (o 58 mm více než Rapid Spaceback), což je mezi hatchbacky C segmentu hodnota v průměru kategorie, zavazadlovým prostorem se ovšem Scala zařadí do čela pelotonu. Na druhou stranu je třeba uvést, že o nějaké dramatické navýšení oproti Rapidu Spaceback nejde - základní objem 467 l je sice o 52 l větší u Rapidu Spaceback, maximálním objemem 1410 l jej ovšem Scala překoná pouze o 30 l. Zásadním rozdílem je tedy především komfortnější a rozměrnější prostor pro cestující. Podle některých informací by měl Rapid v nabídce zůstat také, ovšem pouze pro vybrané trhy, kde naopak nebude nabízena Scala. Uvidíme...
S nabídkou motorů 66 kW až 110 kW kopíruje Scala "nové pořádky" v segmentu, které velí neplýtvat válci, objemem ani výkonem. V základu nabídne dokonce o 4 kW méně než současný Rapid, který ale končí na nabídce 81 kW (vše agregáty 1.0 TSI). Scala přidá agregát 1.5 TSI 110 kW. Škodovka ovšem uvádí, že v nabídce bude pět motorů a protože má Rapid v nabídce jen tři a přidána bude zmíněná patnáctistovka, bude tím pátým zřejmě diesel 1.6 TDI 85 kW. Nabídka dieselu je u segmentu C víceméně nezbytná, z desítky konkurentů jej nepostrádá ani jeden.
Každopádně se dá říci, že nejen koncernový konkurent Golf, ale také modely jako Hyundai i30, Opel Astra, Ford Focus, Mazda 3, Peugeot 308 nebo Kia Ceed coby typičtí představitelé hatchbacků nižší střední třídy dostanou silného konkurenta. Pro představu nabízíme srovnání, do kterého můžeme zařadit ještě modely Citroën C4 Cactus, a Honda Civic, které se pohybují na hranici segmentu C. Honda Civic je navíc liftback, nikoli klasický hatchback a také díky tomu jako jediný co do základního objemu zavazadlového prostoru Scalu překonává.
Honda Civic | 478 |
Škoda Scala | 467 |
Fiat Tipo | 440 |
Peugeot 308 | 420 |
Hyundai i30 | 395 |
Kia Ceed | 395 |
Volkswagen Golf | 380 |
Ford Focus | 375 |
Opel Astra | 370 |
Mazda 3 | 364 |
Citroën C4 Cactus | 348 |
Škoda Scala | 1410 |
Ford Focus | 1354 |
Hyundai i30 | 1301 |
Kia Ceed | 1291 |
Volkswagen Golf | 1270 |
Honda Civic | 1267 |
Mazda 3 | 1250 |
Peugeot 308 | 1228 |
Opel Astra | 1210 |
Citroën C4 Cactus | 1170 |
Fiat Tipo | N/A |
Honda Civic | 4518 |
Mazda 3 | 4465 |
Ford Focus | 4378 |
Opel Astra | 4370 |
Fiat Tipo | 4368 |
Škoda Scala | 4362 |
Hyundai i30 | 4340 |
Kia Ceed | 4310 |
Volkswagen Golf | 4258 |
Peugeot 308 | 4253 |
Citroën C4 Cactus | 4170 |
Mazda 3 | 2700 |
Ford Focus | 2700 |
Honda Civic | 2697 |
Opel Astra | 2662 |
Hyundai i30 | 2650 |
Kia Ceed | 2650 |
Škoda Scala | 2649 |
Fiat Tipo | 2638 |
Peugeot 308 | 2620 |
Volkswagen Golf | 2620 |
Citroën C4 Cactus | 2595 |