iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » TCO elektromobilu a konvenčního auta: rozdíl se snižuje
LeasePlan zveřejnil výsledky svého každoročního průzkumu Car Cost Index. Letošní analýza celkových nákladů na vlastnění a provoz osobních vozidel potvrdila, že elektromobily jsou v řadě evropských zemí stále konkurenceschopnější. V České republice jsou však rozdíly v TCO mezi elektromobilem a vozidlem s tradičním spalovacím motorem stále značné.
I když se mnohdy argumentuje u elektromobilů nízkými provozními náklady, TCO je kvůli vysokým pořizovacím a nízkým zůstatkovým hodnotám poměrně špatné. Stačí se podívat na nabídky operativního leasingu elektromobilů. Car Cost Index LeasePlanu je komplexní analýzou nákladů na provozování malého až středně velkého automobilu segmentu B nebo C a zahrnuje všechny důležité položky TCO. Tato studie ukázala, že v Norsku a v Nizozemsku jsou již elektromobily z hlediska TCO plně konkurenceschopné a téměř ve všech ostatních zemích z průzkumu (celkem jich bylo 18) se cenový rozdíl mezi provozováním elektromobilu a naftového či benzínového vozidla zmenšuje. Pokud bude nastolený trend pokračovat, už brzy se vyrovnají náklady na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory ve Velké Británii a v Dánsku, zatímco v České republice to potrvá déle. Zatímco měsíční výdaje na elektromobil u nás v průměru dosahují 847 eur, v případě benzínového vozu jde o 461 eur a v případě dieselu o 515 eur.
„Důvodem nejsou vyšší náklady na provoz elektromobilů, v tomto ohledu patříme k evropskému průměru, ale fakt, že se řadíme mezi země s nejnižšími výdaji na užívání vozidel se spalovacími motory. Na Západě vyjde provoz tradičního automobilu výrazně dráž. Zároveň v těchto zemích více pokročili v podpoře alternativních pohonů. Přesto i u nás dochází k postupnému zvyšování zájmu o elektromobilitu, a to hlavně u firem, pro které je environmentální pohled důležitým hlediskem při plánování jejich flotily,“ vysvětluje Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.
Tex Gunning, generální ředitel nadnárodní skupiny LeasePlan, k výsledkům celoevropského průzkumu říká: „Náš Car Cost Index ukazuje, že elektromobily jsou dostupnější než kdy jindy, a to zejména v severní Evropě, kde mají pozitivní dopad vládní pobídky. I když je příjemné pozorovat, jak se také v jiných zemích snižují náklady na provoz elektromobilů, stále je třeba udělat hodně práce, aby si vůz na elektrický pohon mohl pořídit každý. Vidíme také tendenci některých politiků odstraňovat pobídky v rámci Evropské unie, což výrazně zpomalí boj proti změně klimatu a špatné kvalitě ovzduší v našich městech. Vlády v celé Evropě se naopak musí zavázat k dlouhodobým ekologickým pobídkám a k financování projektů v oblasti infrastruktury, díky nimž se elektromobily stanou rozumnou volbou pro všechny řidiče.“
Co vyplynulo z analýzy
• U vozidel se spalovacími motory připadá v průměru největší část celkových nákladů na odpisy (35 %), následují daně (20 %), palivo (18 %), pojištění (13 %), údržba (9 %) a úroky (5 %). U elektrovozidel tvoří největší díl odpisy (52 %), náklady ale snižují výdaje za palivo. Elektromobily také těží z nižších daní a nákladů na údržbu.
• Provozování elektromobilu je nákladově konkurenceschopné ve srovnání s provozováním konvenčního vozu (míněno s průměrnými výdaji za naftovou a benzínovou verzi) v Norsku, kde jsou si tyto náklady rovny, a v Nizozemsku, kde elektromobil vychází jen o jedno procento dráž. Ve Velké Británii (rozdíl 16 %) a také v Dánsku (18 %) je už konkurenceschopnost v nákladech na dosah. V Česku tento rozdíl činí 74 %.
• Nizozemsko je nejdražším místem pro provozování dieselových aut, která přijdou na 937 eur měsíčně. Registrační daň tam totiž v případě naftového vozidla může pořizovací cenu zvýšit až o 35 %. Naopak nejlevnějším místem pro provozování dieselu je Rumunsko, kde vyjde na 407 eur měsíčně.
• Norsko je nejdražším místem pro provozování benzínového automobilu, stojí tam 851 eur každý měsíc, to je o 43 % více, než kolik činí evropský průměr. Nejlevnější zemí na provoz benzínového vozu je Řecko s měsíčními náklady ve výši 445 eur.
• Vztaženo k HDP mají nejvyšší celkové náklady pro všechny typy pohonných jednotek řidiči v Nizozemsku a Itálii, zatímco uživatelé v Řecku a Velké Británii naopak nejnižší.