iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Užitkové elektromobily. Mají smysl?
Ve výstavní premiéře se na výstavišti PVA v Letňanech představila elektrická dodávka Streetscooter Work, kterou vyvinula univerzita v Cáchách ve spolupráci s Deutsche Post a třicítkou dalších partnerů. Jednoduché, na funkčnost zaměřené užitkové vozidlo naznačuje směr, jakým se zřejmě bude nejbližší vývoj užitkové elektromobility ubírat. Mají vůbec takové elektromobily smysl?
Elektromobilita je pod drobnohledem celé řady institucí a kritiků, kteří důsledně hledají argumenty proti, zatímco zastánci hledají argumenty pro. Německá Dekra například před časem přišla se závěrem, že elektromobily téměř vůbec neřeší lokální znečištění prachovými částicemi, neboť z celkového množství prachu, který ve městech létá vzduchem, pochází jen cca 15 procent z výfuků vozidel, zatímco zbytek je zvířen jedoucími auty a toho se tedy města nezbaví ani s elektromobily. To je asi logické, ale důvodů „pro“ je u elektromobilů mnohem více, nejde pouze o prach, ale také, respektive zejména o oxidy dusíku, které se v ulicích přeplněných velkoměst špatně odvětrávají. Další argument například tvrdí, že se automobilová doprava podílí na znečištění ovzduší ve městech pouze deseti procenty. Omyl, tento statistický údaj platí jen pro emise zdravotně víceméně neškodného oxidu uhličitého, zatímco zmíněné oxidy dusíku a další toxické látky produkované spalovacími motory již mají na celkovém znečištění mnohem výraznější podíl. A to ještě nebyla řeč například o hlučnosti, která je u elektromobilů také výrazně nižší.
Jasnými negativy, respektive omezeními, jsou u elektromobilů akumulátory a délka dobíjení. Jenže v oblasti městských užitkových aut se tyto problémy projevují jen málo. Není totiž požadován dlouhý dojezd (auta v městském provozu nenajezdí za den více než 100 km) ani vysoké výkony a dobíjení většinou může probíhat pomalu z obyčejné zásuvky přes noc. Nejlevnější malé užitkové elektromobily dokonce používají olověné akumulátory a díky tomu se jejich ceny mohu pohybovat pod hranicí 350 000 Kč.
Článek o užitkových elektromobilech si přečtete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2017, který vychází 1. 6.