iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » V Davosu vznikla tzv."Vodíková rada"
Třináct představitelů plynárenských, petrochemických, energetických a automobilových společností se rozhodlo vytvořit iniciativu na podporu zavádění vodíku do dopravy a energetiky. Sešli se včera v Davosu, aby dali vzniknout „Vodíkové radě“, jak sami sebe nazývají.
„Vodíková rada“ je první globální iniciativou, jejímž cílem je prosadit vodík mezi klíčová řešení energetické transformace. Vodík vnímá tato iniciativa jako všestranný nositel energie se zajímavými vlastnostmi, který může hrát důležitou roli v přechodu na čistý nízkouhlíkový energetický systém. Poukazuje na to, že vodíkové technologie a produkty v posledních letech zažily zásadní rozvoj a nyní se dostávají na trh.
Tuto „Vodíkovou radu“, jejíž první zasedání se konalo v úterý v Davosu, tvoří v současné době 13 generálních ředitelů a členů správních rad z různých průmyslových a energetických společností. Tyto společnosti se zavázaly přispět k naplnění plánu snížení teploty o dva stupně Celsia, které bylo dohodnuto v rámci pařížské smlouvy z roku 2015 (něco jako „Poručíme větru dešti“, pozn. red).
Mezi současné členy rady patří vedle energetických a plynárenských společností Air Liquide, Alstom, Anglo American, Engie, The Linde Group či Total Royal Dutch Shell také automobilky BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Kawasaki a Toyota. V čele rady stojí dva spolupředsedové z různých zeměpisných oblastí a odvětví. V současnosti jsou to zástupci společností Air Liquide a Toyota.
Počáteční prohlášení „Vodíkové rady“ je spíše přehlídkou obecných frází bez odpovědí na zásadní otázky, které jsou s případným využitím vodíku v masovém měřítku spojeny. Například s velmi nízkou účinností a energetickou náročností procesu získávání vodíku a jeho zpětné přeměny na elektrickou energii, nebo jeho fyzikálními vlastnostmi, které jsou stejně tak problematické, jako výhodné. „Vodíková rada půjde příkladem a bude prezentovat vodíkovou technologii a její výhody pro svět. Bude podporovat spolupráci, kooperaci a porozumění mezi vládami, průmyslem a zejména veřejností. Společnost Toyota si trvale udržuje přední postavení v ekologickém a technologickém vývoji v automobilovém oboru, včetně zavádění automobilů s palivovým článkem. Navíc je známo, že kromě dopravy by vodík mohl přispět k přechodu na nízkouhlíkovou společnost v řadě dalších průmyslových odvětví a v celém hodnotovém řetězci. Cílem vodíkové rady je aktivně tento přechod podporovat,“ uvedl Takeši Učijamada, předseda správní rady Toyoty. Právě Toyota dnes nabízí elektromobil Mirai, kterému dodávají energii vodíkové palivové články. Na 100 km jízdy spotřebuje zhruba jeden kilogram vodíku, který lze vyrobit buď elektrolýzou s použitím cca 56 kWh elektrické energie, nebo parním reformingem, či jinými postupy využívajícími pro výrobu vodíku fosilní zdroje (zemní plyn, ropu a uhlí). I v tomto případě celkové energetické nároky převyšují efektivitu akumulátorového elektromobilu (i když ne téměř trojnásobně, jako u elektrolýzy). Toyota Mirai dále vyžaduje stlačení vodíku na 700 bar, což si vyžádá další energii. Při zhodnocení efektivity celého řetězce Well-to-Wheel tak vychází vodíková Toyota Mirai v porovnání s akumulátorovým elektromobilem z hlediska efektivity velmi nevýhodně. Více jsme o problematice psali zde.