iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Věčné téma, nebo už nikoliv?
Až by se někdy mohlo zdát, že volbu mezi benzinem a naftou ovlivňují emoce a módní trendy. Je to vidět nejen na cenotvorbě nových vozidel, ale především na trhu s použitými vozidly. Diesel je prostě od druhé vlastnické ruky žádanější. Tento fakt potvrzují požadované ceny na trhu s ojetými vozidly, což je pro fleetové manažery samozřejmě ukazatel dobré prodejnosti vozidla ve chvíli, kdy ve firmě splní svou úlohu. Automobil je tedy potom tak drahý, jaký byl propad ceny mezi koupí nového vozidla a dalším prodejem. Tento faktor se s největší pravděpodobností podepíše nejvýznamněji pod konečné účtování finanční náročnosti provozu.
Pro většinu privátní klientely byla průměrná spotřeba dieselu s nízkou fascinující hodnotou v mnoha případech jediným argumentem pro konečné rozhodnutí. Protože od doby, kdy se podoba českého automobilového trhu začala podobat zbytku vyspělého světa, byl bez ohledu na jakékoliv kalkulace diesel z pohledu jeho image vždy o něco víc. Když jsem před dvaceti lety psal článek na stejné téma, nafta vs. benzin, byl předmětem zkoumání Golf TDI a Golf 1,8, oba měly tehdy shodný největší výkon 66 kW a byly ve shodné výbavě. Jejich rozdíl v ceně byl takový, že až po ujetí 100 000 km dokázal diesel nižší spotřebou vyrovnat rozdíl v pořizovací hodnotě. Vycházeli jsme tehdy z toho, že ztráta hodnoty bude stejná. Auto s benzinovým motorem se bude samozřejmě prodávat jako ojeté levněji, ale také bylo levněji pořízeno. Navíc zážehová verze měla a dodnes má nižší náklady pravidelné údržby. Tehdy však nebyla technologie dieselových motorů tak daleko a jako další rozhodovací faktor při koupi vozidla musela být vzata v úvahu skutečnost větší hlučnosti a menšího výkonu dieselu.
Pravdou určitě je, že naftové motory se dávno zbavily přídomků smradlavý, hlučný a málo výkonný a začaly v prodejnosti válcovat benzinovou alternativu. U některých automobilek jsou prodeje dieselů naprosto dominantní, a dokonce jsem se setkal s tím, že na zastoupení značky je nepsaný zákon, že kromě předváděcích automobilů se zážehové verze na sklad v podstatě neberou. Naopak jsou tady jiné značky, jejichž profil cílové skupiny zákazníků předurčuje u některých modelů dominanci benzinových verzí. Zatímco u movitější klientely, jak firemní, tak i soukromé, rostla spontánně popularita vznětových motorů, zážehové verze se ocitly mimo oblast většího zájmu.
Automobilky však neustrnuly na předsudcích tak, jako to udělali zákazníci, a vydaly se cestou dalšího vývoje zážehových motorů. Ve slovníku automobilové terminologie se objevil výraz downsizing, což přeloženo do češtiny představuje cestu k menším objemům motorů (zážehových i vznětových) při zachování výkonnostních standardů a snížení spotřeby a emisí CO2. Společným jmenovatelem pro všechny tyto aktivity je přeplňování motoru.
Celý článek si přečtěte ve speciálním vydání EcoFLEET, září 2015.