iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Výstavba stanic na CNG se zrychluje
Nárůst počtu plnicích CNG stanic nabírá na tempu. Zatímco v minulých letech docházelo budování nových plnicích stanic CNG v řádu jednotek, nyní se staví po desítkách. Trendem je navíc jejich výstavba na běžných čerpacích stanicích, kde dojde jen k přidání výdejního stojanu na stlačený zemní plyn.
V současné době je u nás k dispozici 60 plnicích CNG stanic (v Evropě jich jsou více než 4000). V dohledné době, většinou ještě letos, bude uvedeno do provozu nejméně šestnáct dalších stanic, a to tři v Praze, dvě v Plzni, dále v Břeclavi, Českém Krumlově, Gajeru u Litomyšle, Havířově, Jeseníku, Kosmonosech, Olomouci, Příbrami, ve Slaném, Vyškově, Zábřehu a dalších městech. Rozvoj CNG podporuje i nabídka automobilek, na trhu je dnes již více než šedesát vozů na CNG přímo z výroby. Podle Jiřího Šimka, místopředsedy Rady Českého plynárenského svazu, by mělo být během dvou let díky narůstajícímu tempu výstavby v České republice nejméně 150, možná až 200 čerpacích stanic. Tento počet by již umožnil využívat CNG vozidla tak, aby opravdu přinášela úsporu. I když se automobilky i plynaři ohánějí dojezdem CNG aut až 1000 km, faktem je, že na samotné úsporné CNG ujedou tato auta jen něco okolo 400 km, zbytek dojezdu připadá na zásobu benzínu, který je pro uživatele neekonomický a popírá logiku investice do vozu na CNG. „Pouze pokud se bude drtivá část kilometrového proběhu automobilu realizovat na CNG, má tato investice smysl. Pokud bude provoz v poměru například 50:50, pak nemá auto na CNG pro firmy z finančního hlediska kouzlo a budou raději volit dieselové verze,“ říká šéfredaktor magazínu FLEET firemní automobily Richard Plos a dodává, že asi nikdo nebude jezdit pro pohonné hmoty do třicet kilometrů vzdálené plnicí stanice. „Z mapy pokrytí je evidentní jasné, že je na našem území ještě příliš mnoho míst, která nejsou stanicemi na CNG pokryta, nicméně díky současnému tempu rozvoje se doba obecné ekonomické výhodnosti aut na CNG nezadržitelně blíží.“