iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Význam LUV pro evropskou ekonomiku je zásadní, tvrdí studie, objednaná Fordem
Je to už půl století, co automobilka Ford představila svou užitkovou legendu jménem Transit. Asi těžko by někdo spočítal, kolik toho transity celkem odvezky a přepravily, nicméně, jak ukazuje nejnovější průzkum, význam dodávkových automobilů v evropské ekonomice stále roste..
Zpráva organizace Centre for Economics and Business Research uvádí, že ve Francii, Německu a Velké Británii přispěly podnikatelské sektory závislé na používání skříňových dodávek k celkovému objemu HDP obratem ve výši 584 miliard eur. Ve srovnání s rokem 2010 to představuje nárůst o 16 procent a současně je tato částka téměř rovna celému HDP Švýcarska.
Tuto studii si objednal přímo Ford s cílem lépe pochopit vliv užitkových vozů na současnou evropskou ekonomiku. Výsledky analýzy ukazují jejich rostoucí využití, tahounem jsou především e-shopy, řemeslné živnosti (např. malíři, zedníci a instalatéři) či tradiční uživatelé skříňových dodávek jako stavebnictví, údržba, veřejné služby nebo přeprava.
„Lidé vidí Transity a další užitkové vozy na silnicích každý den, těžko si ale dokážou představit, jak zásadní význam mají pro podnikání i pro celou ekonomiku,“ řekla k tomu Barb Samardzich, provozní ředitelka Ford of Europe. „Třebaže se naše ekonomika mění a vyvíjí, mimo jiné se zřetelným navýšením frekvence nakupování online, poptávka po dodávkách Transit roste.“ V Německu, největší evropské ekonomice, dosáhl sektor online nakupování v roce 2014 růstu o 25 procent oproti předchozímu období a výhled pro letošek předpokládá nárůst o dalších 23 procent. V Polsku a ve Španělsku zákazníci za rok 2014 v e-shopech utratili o 23, resp. o 20 procent více než v předchozím roce.
Růst počtů i významu
Tento rychlý vzestup přispěl k pokračujícímu zvyšování počtu skříňových dodávek používaných k pracovním účelům i k posílení poptávky po nových užitkových vozech na důležitých evropských trzích. Ve Francii je v provozu nejvíce užitkových aut, v roce 2014 jich bylo v registru celkem 5,2 milionu. Následuje Španělsko se 4,6 milionu, Itálie s 3,8 milionu, Velká Británie s 3,5 milionu, Polsko s 2,7 milionu a Německo s 2,3 milionu. Z těchto šesti zemí vykazuje zdaleka největší růst Polsko, kde počet registrovaných užitkových vozů vzrostl od roku 2000 o 85 procent. Prodeje středně velkých dodávek, jako je Transit, jsou nejvyšší v Německu, kde bylo v roce 2014 zaregistrováno 281 000 nových vozů, následuje Velká Británie s 231 000 a Francie se 187 000 registrací.
Poptávka po užitkových vozech roste mimo jiné i díky zakládání nových živností, zejména ve Velké Británii. Po odeznění ekonomické krize na trhu přibývá nových malířů, zedníků a instalatérů – v roce 2013 byl počet nově založených živností, 24 000, o 30 procent vyšší než v roce 2010.
Organizace Centre for Economics and Business Research (která připravuje analýzy i pro britskou vládu), zjistila i to, že nepřímé působení uživatelů dodávek na ekonomiku také stále sílí, což se odráží i ve veřejných rozpočtech. Ve Velké Británii řidiči dodávek za rok 2014 ujeli v součtu 102 miliard kilometrů, o 20 procent více než v roce 2008. Tomu odpovídá výběr spotřební daně z paliv ve výši sedm miliard eur.
Transit díky rozšíření nabídky verzí pomohl Fordu vypracovat se v polovině roku 2015 na pozici druhé nejprodávanější značky užitkových vozů v Evropě. Počet prodaných aut proti předchozímu roku vzrostl o 33 procent. Přitom ještě v roce 2012 byl Ford v tomto segmentu až na sedmém místě.