iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Život v kolonách, aneb: Nervy na pochodu
Oprava dálnice D1 začala a při dopravních špičkách se v místech omezeného provozu začaly tvořit dlouhé kolony. A vznikají samozřejmě i na jiných úsecích. Příčin jejich vzniku může být víc. Jednoduše řečeno, jsou kolony obecně způsobeny tím, že je aktuální provoz na komunikaci silnější, než je její kapacita. Pomalé popojíždění, v horším případě přímo stání v koloně, není nic příjemného. Na tuto situaci se však lze předem připravit tak, abychom ji ustáli a nepropadali vzteku ani panice.
V České republice existuje speciální dopravní značka s názvem „Kolona.“ Ta upozorňuje řidiče na místa, kde častěji dochází k dopravním zácpám. Na některých dálnicích na kolony upozorňují informační tabule a kolonu umí rozpoznat některé inteligentní systémy ve vozidlech. Zejména navigační systémy mají k dispozici stále přesnější data, která řidičům umožňují kolonám se vyhnout. Asi nejpřesnější je systém, který sleduje intenzitu a rychlost provozu pomocí anonymního sledování pohybu SIM karet po komunikacích. Prakticky každý řidič má totiž u sebe mobilní telefon, a pokud operátor poskytne data dodavateli navigačního systému, může navigace ve vozidle velmi přesně a v aktuálním čase zobrazovat intenzitu dopravy po plánované trase.
Kdo je připraven...
Před vyjetím na cestu je dobré raději dopředu s nějakými komplikacemi počítat a alespoň částečně se na ně připravit. Tím, že si člověk přehraje možné scénáře, se uklidní a ujistí se, že i kdyby se cestou něco stalo, situaci zvládne. Když k tomu dojde, nepropadne panice. Tento trénink se doporučuje zejména začínajícím řidičům a seniorům. Často jej podvědomě iniciují úzkostní lidé. Ideální je vyjíždět s určitou časovou rezervou, která umožní absolvovat bez zpoždění cestu i při menších dopravních obtížích. Většinou není problém ji krátce před cílem cesty „vytratit“ třeba přestávkou na občerstvení, pokud cesta probíhala hladce.
Důležité je mít v automobilu dostatek pohonných hmot, protože motor spotřebuje nějaké palivo i na volnoběhu při stání. V zimě budete potřebovat palivo na vytápění vozu, ať už běžícím motorem nebo nezávislým topením, v létě zase přijde vhod zapnutá klimatizace. V dlouhých kolonách je ale dobré s palivem raději šetřit. Pokud jsou intervaly mezi popojetím dlouhé a dokážeme se bez topení či klimatizace obejít, je lepší motor vypínat. Ale pozor, příliš častými starty s následným jen krátkým chodem motoru byste si mohli vybít akumulátor!
Průměrné osobní auto spotřebuje na volnoběhu mezi půl litrem až litrem paliva za hodinu, při zapnuté klimatizaci to může být klidně i přes 1,5 litru. Pokud byste tedy stáli v koloně se zapnutým motorem a klimatizací čtyři hodiny, zmizelo by vám z nádrže okolo šesti litrů paliva. Pokud jste se do takové kolony dostali se svítícím „hladovým okem“, pak máte jistě důvod k nervozitě. Není zcela neobvyklé, když vidíme některé řidiče, jak s pomocí spolucestujících své auto při krátkých popojížděních na rovině raději kousek tlačí. I to je řešení, jak šetřit palivo i startér a akumulátor. Jen nezapomeňte, že vám nefunguje posilovač řízení a brzd!
Jak se v koloně nezbláznit
Při stání v koloně si zapněte rádio, pokud možno na stanici, která má pravidelné relace pro řidiče. Můžete se jeho prostřednictvím dozvědět, co se na silnici před vámi stalo, jak dlouhá je kolona a kdy se pravděpodobně uvolní. Na informačních panelech na dálnicích bývá občas informace o doporučené rádiové frekvenci. Rádio vás navíc zabaví, pomůže vám odreagovat se, zlepší vám náladu. Stále více řidičů využívá připojení k internetu, ze kterého se dozví ty nejaktuálnější informace. Není od věci vozit si s sebou něco na čtení, ať už časopis, nějakou knížku, e-book, hru... Dnešní doba nám nabízí široké možnosti, jak si ukrátit dlouhou chvíli při čekání v autě.
Pokud se kolona alespoň pomalu pohybuje, je nutné, aby se řidič plně soustředil na jízdu a bedlivě sledoval vozidla okolo sebe. Každý řidič v koloně odpovídá nejen za svou vlastní jízdu a bezpečnost, ale také za bezpečnost osob okolo sebe. Jízda v koloně je psychicky mnohem náročnější než běžná jízda, vyžaduje velkou míru prozíravosti, pozornosti, ohleduplnosti a předvídavosti. I když je jízda pomalá, řidič by se měl plně soustředit na řízení, zbytečně nezdržovat pohyb vozidel za sebou vytvářením zbytečně velké mezery (může se jednat o spouštěč projevů agrese u některých frustrovaných řidičů) a nepřejíždět zbytečně z pruhu do pruhu (většinou si stejně moc nepomůžete).
Při dojíždění ke stojící koloně je potřeba zapnout včas varovná světla a upozornit řidiče za sebou na nečekanou událost v dopravě. Není rozumné zastavit příliš blízko automobilu stojícího před vámi. Za prvé si tím zmenšíte prostor pro případnou manipulaci, za druhé zvýšíte riziko hromadné srážky, pokud nedobrzdí řidič za vámi.
Nezapomínejte ani na to, že řidiči v koloně stojících vozidel jsou povinni vytvořit mezi automobily průjezdný pruh o šířce nejméně tři metry, aby jím mohla projet vozidla s právem přednostní jízdy (záchranná služba, policie, hasiči). Při vytváření průjezdného jízdního pruhu mohou řidiči vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás.
Celý článek přinese zářikové vydání magazínu FLEET firemní automobily